Annons

val av sv/v film...

Produkter
(logga in för att koppla)

pixeljolle

Aktiv medlem
Hej!

någon som har tips på bra sida på nätet där man jämför olika filmtyper? finns ju ett antal att välja på. söker film med medelkontrast, bra täckning i gråskala, finkornig.. för utomhusporträtt...

/joel
 

Erik Petersson

Aktiv medlem
Du kan söka på flickr. Gå in där och sök på några olika filmer, som tmax 400, plus-x osv.

Men när det gäller svartvit film spelar framkallningen stor roll för resultatet. Både val av framkallare och framkallningsteknik är viktigt. Det du ser på flickr är också påverkat av vilken scanner som har använts och eventuell bildredigering efteråt.

Med det sagt skulle jag vilja föreslå att du tittar på tmax 400. Den har stort omfång, små korn, och klarar av skuggorna bra. Kontrasten kan du själv påverka genom exponering och framkallning.

Lycka till!
 

Graal

Avslutat medlemskap
Jag skulle vilja tillägga att även kornet kan du påverka i stor utsträckning med framkallarval och framkallningsteknik.
 

alf109

Aktiv medlem
Dagens trix har en ganska jämn och inte för hård kontrast, den är dessutom mycket finkornig för en 400 asa film. Tmax 400 är snarlik i karaktären och har högre upplösning och ett ännu finare korn. Till porträtt blir även Kodaks plusx väldigt bra, och om man vill ha tkorn kan man välja ilford delta 100 som är lite mjukare än tmax 100 och fuji acros.

Hur som helst är ljuset ganska avgörande, om man ser till att ljuset där man fotar inte är så hårt kan man köra med i princip vilken film som hellst. Personligen gillar jag ilford hp5+, men den har lite kraftigare markerat korn än de tidigare nämnda och tecknar gråskalan mer som filmerna gjorde förr.

Om du går in under Produkter och letar fram olika filmer kan du kolla bildexempel här på FS.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Dagens trix har en ganska jämn och inte för hård kontrast, den är dessutom mycket finkornig för en 400 asa film. Tmax 400 är snarlik i karaktären och har högre upplösning och ett ännu finare korn. Till porträtt blir även Kodaks plusx väldigt bra, och om man vill ha tkorn kan man välja ilford delta 100 som är lite mjukare än tmax 100 och fuji acros.

Hur som helst är ljuset ganska avgörande, om man ser till att ljuset där man fotar inte är så hårt kan man köra med i princip vilken film som hellst. Personligen gillar jag ilford hp5+, men den har lite kraftigare markerat korn än de tidigare nämnda och tecknar gråskalan mer som filmerna gjorde förr.

Om du går in under Produkter och letar fram olika filmer kan du kolla bildexempel här på FS.
En gammal tråd men tacksam info ändå! Jag har nyligen satt i en rulle Ilford Delta 100 i kameran, det ska bli intressant att se resultatet så småningom. Rekommenderar du Ilford Perceptol eller Kodak D-76 som filmframkallare?
/B
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
En gammal tråd men tacksam info ändå! Jag har nyligen satt i en rulle Ilford Delta 100 i kameran, det ska bli intressant att se resultatet så småningom. Rekommenderar du Ilford Perceptol eller Kodak D-76 som filmframkallare?
/B
Jag körde med Ilfotech HC.
Koncentrat som blandas ut rejält o har en väldigt lång hållbarhet.
Ungefär som tunn sirap.
Funkar bra att portionera med apotekets barnmedicinspruta till var framkallning.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Jag körde med Ilfotech HC.
Koncentrat som blandas ut rejält o har en väldigt lång hållbarhet.
Ungefär som tunn sirap.
Funkar bra att portionera med apotekets barnmedicinspruta till var framkallning.
Jag har en oöppnad flaska Paranol S (Tetenal tillv.) på hyllan, som jag tror motsvarar Agfa Rodinal (?) som jag ofta använde på 1970-talet...eftersom jag inte nu har Ilfotech HC. Duger Paranol månntro?

Skillnaderna kanske är hårfina, flera andra variabler vid framkallningen kan väl ha lika stor betydelse som framkallaren, dvs, framkallningstid, agitering, vätsketemperatur osv.
mvh
/B
 
ANNONS