Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

DELL XPS 15, i9? throttling? andra tips på laptop?

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
Jo, pekplattorna tycker jag är klart bäst på Mac (ivf. Pro-modellerna, som är de enda som jag har).

Gällande strulet med nätverket som du har så har det nog mest att göra med drivrutiner/chipset som inte hanterar standby på rätt sätt. Fungerar klockrent på Windows 10 med alla mina bärbara, så det får nog Dell, och deras komponentinköpare ta på sig.
Jo, min gamla Thinkpad T440 var åtminstone med de drivrutiner som då var installerade på Win7 rätt svajig med det trådlösa nätverket när den väcktes från sovläge. Dock i varierande grad beroende på nätverk och tämligen slumpvis när det helt plötsligt inte fungerade... Ofta hjälpte det att släcka den igen och sedan väcka den på nytt.

Min nuvarande T480 med Win10 har inte den sortens hyss för sig.
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
hur går det på dator-fronten?
Har du fått någon fart i maskinen? hur känns den?

velar fortfarande mellan diverse olika lösningar.... :)
Jodå, full fart! Första intrycket är bra skärm med fin svärta och gråtoner. Jag har inte gjort några hastighetstester än. Det blev mycket nytt på en gång - ny dator, ny kamera (gfx 50r) och ny mjukvara (provar att lämna Lr för C1) så inte mycket systematik än...
Jag är impad av att flödet funkar smidigt - snabb inläsning o hantering av rawfilerna etc. Fläkten går igång nån gång men med låg hastighet.
 

martinot

Aktiv medlem
Jo, min gamla Thinkpad T440 var åtminstone med de drivrutiner som då var installerade på Win7 rätt svajig med det trådlösa nätverket när den väcktes från sovläge. Dock i varierande grad beroende på nätverk och tämligen slumpvis när det helt plötsligt inte fungerade... Ofta hjälpte det att släcka den igen och sedan väcka den på nytt.

Min nuvarande T480 med Win10 har inte den sortens hyss för sig.
Har haft samma problem med en ThinkPad runt 2010 (kanske också var T440, men minns inte den exakta beteckningen då det var min arbetsgivares dator). Vad jag fick göra då var att gå in och göra disable/enable på WiFI-adaptern i Windows. Fungerade, men riktigt irriterande för mig som användare!

Men som jag sa tidigare, problemet är som sagt i nätverkskretsarna och dess tillhörande drivrutiner, och inte något fundamentalt problem med Windows i sig. Finns som sagt många datorer som inte har det problemet alls (inklusive denna HP EliteBook jag skriver detta på just nu).

Har f.ö. en iPad Mini från 2015 som har liknande problem (tappar kontakten till och från med vissa WiFi-nät, även om jag är riktigt nära accesspunkten), men som jag snart kommer ersätta/komplettera med en modernare iPad Pro (som vad jag läst inte verkar ha dessa problem).
 
ANNONS