Annons
Gammal 2005-10-24, 11:54
bEPH

müsli skrev:
All komunikation bygger på någon form av språk, och ett språk måste vara gemensamt i någon mening för att man ska kunna komunicera.
Nja, är det inte det som är tjusningen med foto och kanske musik, förmågan att kommunicera utan språk?
Gammal 2005-10-24, 11:55
mipert

Mitt favoritämne...

Det där med bilder och symboler är alltid intressant.

Man delar in tecken (bilder är också tecken) i tre typer.

Ikoner som är avbildningar av något. Man vill illustrera kaffebönor till en artikel och tar då en bild på kaffebönor.

Index som skall ge tankar om något. Man fotograferar svajande röda plastremsor till en artikel om brandmän. Att höst illustreras med färger i gult och orange är för att vi använder färgerna som index. Det är därför många gillar att förstärka färger, grönare gräsmatta och blåare himel är tecken på att dagen var ovanligt somrig och underbar.

Symboler som kan vara vad som helst. Bokstaven A är en symbol eftersom vi bestämt gemensamt att vi tecknar ljudet med den formen.
Rökning förbjuden illustreras med en överkorsad cigarrett.
Hakkorset är inte en symbol i sig men har de senaste decennierna fått en symbolbetydelse för fascism.
Korset är en symbol för döden eller andra saker beroende på vem man är och tillfället.
Symbolen för ett kafé kan vara en kaffeböna eller en rykande kopp.

Många tror gärna att en enkel liten figur är en symbol men det är inte så man skall tolka begreppet symbol.
Gammal 2005-10-24, 15:46
emtre

mipert skrev:

Ikoner som är avbildningar av något. Man vill illustrera kaffebönor till en artikel och tar då en bild på kaffebönor.

Index som skall ge tankar om något. Man fotograferar svajande röda plastremsor till en artikel om brandmän. Att höst illustreras med färger i gult och orange är för att vi använder färgerna som index. Det är därför många gillar att förstärka färger, grönare gräsmatta och blåare himel är tecken på att dagen var ovanligt somrig och underbar.

Symboler som kan vara vad som helst. Bokstaven A är en symbol eftersom vi bestämt gemensamt att vi tecknar ljudet med den formen.
Rökning förbjuden illustreras med en överkorsad cigarrett.
Hakkorset är inte en symbol i sig men har de senaste decennierna fått en symbolbetydelse för fascism.
Korset är en symbol för döden eller andra saker beroende på vem man är och tillfället.
Symbolen för ett kafé kan vara en kaffeböna eller en rykande kopp.
Jättebra förklaring! :)

..men jag förstår ändå inte riktigt >_<

Jag får inte riktigt till skiljelinjen mellan typerna index och symbol - hur skiljer man dem åt? Vad är tex ett hjärta? Något som får oss att tänka på kärlek eller en symbol för kärlek? Varför är korset en symbol men hakkorset det inte?

Är det kontexten och/eller betraktaren som avgör om en bild är en ikon, index eller symbol - eller funkar det på nåt annat sätt?

Kan en bild vara mer än en typ samtidigt?
Bifogade bilder
Gammal 2005-10-24, 16:14
skarpedjup

Inte en bild, men det som finns med i den. Oftast finns det ju många saker man kan associera till.

Din bild är ett bra exempel på en metafor i en bild.
Gammal 2005-10-24, 16:32
mipert

emtre skrev:
Jättebra förklaring! :)

..men jag förstår ändå inte riktigt >_<
Visst kan hakkorset vara en symbol, så fort vi kopplar en betydelse till den blir den en symbol.
Men hakkorset är inte en symbol bara av sig själv så där, men för en ung snaggad man som förvirrat söker sin identitet är den en symbol för 30-tal, stark ledare, A-människor, bla, bla...
För andra har det helt andra betydelser, soltecken med mera.

Index betyder att till exempel färgen på en banan pekar på graden av mognad, gult är indexet på att bananen är klar att äta.
En bild som index har vi när jag fotograferar en vitlökspress som då är index för att maträtten inehåller vitlök.

Om jag säljer rapsolja och fotograferar en flaska med rapsolja mot vit bakgrund, då har jag en extrem ikonbild. En ren avbilding av produkten.
En bild av något diffust fält med gröna och gula fläckar kan vara index för rapsolja, färger och fläckar kopplar vi erfarenhetsmässigt till rapsfält.
En bild av min Black&Decker skruvdragare kan vara en symbol för rapsolja, om en grupp människor inom en kultur (avgränsad eller global) bestämmer sig för det. Så har vi gjort med bokstäver sedan symbolen för Alef (Oxe) skrevs som ett snedvridet A i fornsemitiskan. Eller att grönt betyder gå/kör...
Gammal 2005-10-24, 16:40
wsaar

Den definitionen jag fick för index var att de är spår för hur verket skapades. Vid en flaska rapsolja plåtad mot en vit bakgrund skulle alltså den vita bakgrunden och ljussättningen som reflekteras i flaskan kunna vara index/spår av den studiofotoprocess som resulterade i verket.
Gammal 2005-10-24, 16:41
mipert

emtre skrev:
Vad är tex ett hjärta? Något som får oss att tänka på kärlek eller en symbol för kärlek? Varför är korset en symbol men hakkorset det inte?
Först och främst, jag har inte automatiskt rätt eller står för någon korrekt tolkning eller så...

Din bild med hjärtat blir en symbolbild, vi har lärt oss att den (felaktiga) hjärtformen står för kärlek. Vi är överens om det sedan dagis eller tidigare. Försök predika att den bilden är en symbol för hat eller att den beyder ”här köper du biljetter till X200”. Går nog inte så bra...

Ikon är det inte, eftersom det inte är ett hjärta.
Index är det inte, men du får själv komma fram till varför ;-)
Gammal 2005-10-24, 16:43
mipert

wsaar skrev:
Den definitionen jag fick för index var att de är spår för hur verket skapades. Vid en flaska rapsolja plåtad mot en vit bakgrund skulle alltså den vita bakgrunden och ljussättningen som reflekteras i flaskan kunna vara index/spår av den studiofotoprocess som resulterade i verket.
Det kan vara ett index för skickligheten hos fotografen...

Faktiskt är det så att jag ofta kan se vem som fotograferat en viss bild, i reklamen för Zeta kan jag se om det är Jan Bengtsson eller någon annan som fotograferat matbilderna, det finns index i ljus och annat som ger mig den informationen, trots att bildern kan vara ganska lika.
Gammal 2005-10-24, 17:13
mipert

Här kommer en Indexövning.
Jag håller just nu på att grilla laxbitar till middag, vilken tomat tror ni jag tänker använda i salladen?
Bifogade bilder
Gammal 2005-10-24, 18:37
xavslut

Tänker bildmässigt försöka visa de olika termerna som framkommer i första inlägget. Har omgjort till numrering enligt följande:

1. Känslolägen (oro, glädje, saknad, ...)
2. Politiskt ställningstagande (visa på "rätt/fel" ...)
3. "Objektivt" illustrera en konflikt
4. Vadsomhelst, du bestämmer!
5. Metafor
6. Ironi
7. Metonymi
8. Synekdoke
9. Besjälning
10.Personifikation
11.Allegori
12.Parodi
13.Symbolik
14.Antites
15.Paradox

Här kommer första bilden som är punkt 8.
Bifogade bilder
Gammal 2005-10-24, 18:40
xavslut

Punkt 12 - Parodi...
Bifogade bilder
Gammal 2005-10-24, 18:42
xavslut

Återkommer med jämna mellanrum för att försöka förbildliga punkterna. Kanske finns ddet underlag för mer diskussion i bildtermer kring detta?

Terje

PS! Det är ett mycket intressant forum - för närvarande det mest intressanta här på FS!
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:28.

Miops Capsule360