Annons
Gammal 2006-05-30, 23:43
Annapahl

Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil
Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra nu när jag har laddat hem deras färgprofil. Ska jag spara bilden i deras profil och sedan skicka iväg korten eller ska jag spara den i deras profil och korrigera färgerna för att sedan återgå till min vanliga profil och då skicka iväg bilderna? Jag känner mig lätt förvirrad.

Sist valde jag att låta dem korrigera mina bilder men jag var inte nöjd med alla korten då.
Gammal 2006-05-30, 23:57
joakimr

Crimson Profil...
Crimson har, vad jag vet, enbart en profil för "Softproofing"... D.v.s. Du skall inte konvertera till den profilen, utan du kan simulera hur bilden kommer att "se ut" med den profilen (karaktären).
Gammal 2006-05-30, 23:59
Annapahl

Men hur?
Gammal 2006-05-31, 00:08
joakimr

I praktiken...
Annapahl skrev:
Men hur?
Lägg in profilfilen i "...\Program Files\Common Files\Adobe\Color\Profiles\Recommended\ " (eller under "...\Profiles\ " (minns inte) )...

Starta Photoshop.

Under Menyn "View" finns "Proof Setup", där skall du nu hitta CrimsonSoftProofprofilen...

OBS! SoftProof påverkar INTE bilden, det är bara som att ta på sig ett par justerande glasögon...
Gammal 2006-05-31, 00:41
macrobild

Re: Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil
Annapahl skrev:
Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra nu när jag har laddat hem deras färgprofil. Ska jag spara bilden i deras profil och sedan skicka iväg korten eller ska jag spara den i deras profil och korrigera färgerna för att sedan återgå till min vanliga profil och då skicka iväg bilderna? Jag känner mig lätt förvirrad.

Sist valde jag att låta dem korrigera mina bilder men jag var inte nöjd med alla korten då.
Du skall arbeta och korrigera dina bilder i den arbetsfärgrymd du har valt i ditt bildbehandlingsprogram, exv Adobe-rgb, S-rgb, etc. När du är nöjd skall du KONVERTERA bilderna till deras profil. Eller så skickar du bilderna som de är och Crimson konverterar bilderna från din arbetsfärgrymd/profil till deras egen.
Fördelen med Crimson vad jag har hört så tar de hand om bilden på rätt sätt, dvs tittar efter vad du har för profil och sedan konverterar till sin egen. Vad du skall se till är att dina bilder är sparade och taggade med information om ditt val av arbetsfärgrymd.

Mikael

Senast redigerad av macrobild den 2006-05-31 klockan 00:49.
Gammal 2006-05-31, 05:25
Graylingman

Re: Re: Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil
macrobild skrev:
Du skall arbeta och korrigera dina bilder i den arbetsfärgrymd du har valt i ditt bildbehandlingsprogram, exv Adobe-rgb, S-rgb, etc. När du är nöjd skall du KONVERTERA bilderna till deras profil. Eller så skickar du bilderna som de är och Crimson konverterar bilderna från din arbetsfärgrymd/profil till deras egen.
Fördelen med Crimson vad jag har hört så tar de hand om bilden på rätt sätt, dvs tittar efter vad du har för profil och sedan konverterar till sin egen. Vad du skall se till är att dina bilder är sparade och taggade med information om ditt val av arbetsfärgrymd.

Mikael
Njae... riktigt så är det väl inte. Klippt från deras sida:

Crimson ICC softproof profile för fotografiskt material

Det är alltså inte meningen att du skall konvertera era bilder med denna profil - använd den endast som soft-proof (korrektur)!

//Anders, som också undrar hur man använder softproof profile
Gammal 2006-05-31, 05:52
dick2

Adobe rgb
Hej, jag arbetar med Adobe rgb i kameran och i datorn. Efter det att jag är färdig med bilden sparar jag den som jpeg med Adobe rgb profil.
Du skall inte konvertera till Crimsons profil.
Denna konvertering sköter maskinen om på Crimson,
då du inte vet vilken av flera maskiner som kommer att printa dina kort vet du inte heller hur profilen för just den maskinen ser ut. Detta är anledningen till att det inte finns en riktig profil att ladda ner, utan bara en generell softproof.

mvh Dick.
Gammal 2006-05-31, 05:58
Annapahl

Så om jag har fattat det rätt så behöver jag egentligen inte göra någonting med mina bilder innan jag skickar dem till Crimson. Men ska jag välja att de ska korrigera mina bilder eller inte? Det finns ju en ruta att klicka i då man väljer storlek osv.
Gammal 2006-05-31, 06:10
dick2

Jag kör Frontweb Pro tjänsten där kör dom korten rakt av med din profil. Du måste naturligtvis lägga på skärpa i lämplig mängd, brukar lägga på ungefär 100-250% radie 1-1,2 nivåer 5- 10 för en bild i 300dpi 10X15. Använder du Expresstjänsten vet jag inte hur det är där. Enklast är att ringa Crimson och fråga.

mvh Dick.
Gammal 2006-05-31, 10:03
macrobild

Re: Re: Re: Jag behöver hjälp med Crimsons färgprofil
WFS) (Graylingman skrev:
Njae... riktigt så är det väl inte. Klippt från deras sida:

Crimson ICC softproof profile för fotografiskt material

Det är alltså inte meningen att du skall konvertera era bilder med denna profil - använd den endast som soft-proof (korrektur)!

//Anders, som också undrar hur man använder softproof profile

Meningen med en profil är just att du skall konvertera värden från den ena till den andra. Vad de Crimson menar annars är att du "kan "jämföra resultatet , se hur det ser ut genom simulering i photoshop och att de senare konverterar bilden i så fall.
Vitsen med färghantering och en icc profil är just konverteringen. Dvs de värden en bild har i den arbetsfärgrymd/profil du arbetar i räknas om till deras värden och profil.

Jag får ta mig till Crimson hemsida och se efter vad de menar.

Mikael

Senast redigerad av macrobild den 2006-05-31 klockan 10:08.
Gammal 2006-05-31, 10:26
macrobild

Jag har nu talat med Crimson, eftersom deras flöde är RGB flöde så skall ingen konvertering ske till deras profil av kunden. Du kan softproofa bilden = simulera för att se hur den ser ut på deras fotopapper med hjälp av bla Photoshop som stödjer denna funktion.

Precis som jag skrev tidigare- det viktigaste är att din bild är taggad med information angående vilken arbetsfärgrymd du arbetar /använder , Tex Adobe RGB, Crimson sköter konverteringen från din profil till deras.
De vill inte att du konverterar bilden då det blir "kaka på kaka" .
Återkom gärna om du undrar något
mikael

Senast redigerad av macrobild den 2006-05-31 klockan 10:34.
Gammal 2006-05-31, 10:44
macrobild

ps här finns info , se färghantering http://www.crimson.se/info.html?setB=03

Om du skall simulera , gå till proof setup.välj custom, egen och deras profil, välj perceptuell rendering. Bocka i och ur simulera pappersfärg så ser du skillnaderna mellan dina färger på skärmen och deras profil för papperet
Mikael
Bifogade bilder

Senast redigerad av macrobild den 2006-05-31 klockan 10:52.
Gammal 2006-05-31, 10:54
lastrand

Men det där är väl inte riktigt de inställningar Crimson rekommenderar. Vad gäller?
Gammal 2006-05-31, 10:56
macrobild

Vad då?
Mikael
Gammal 2006-05-31, 11:05
macrobild

Jag har ändrat det till perceptuell rendering. se bild. (vad som verkligen skiljer de olika renderingarna tar för lång tid att gå igenom)
jag ändrar texten. gör det enklare
Du kan nu jämföra deras profil genom att välja den och sedan gå tillbaka till din färgrymd
Därmed kan du ändra dina färger , göra bilden lite varmare, kallare etc , Vid simulering blir denna piano bild något kallare och jag kan justera den , ge den en varmare ton så bilden passar bättre deras papper
mikael
Bifogade bilder

Senast redigerad av macrobild den 2006-05-31 klockan 11:18.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:21.

Elinchrom ELB 500 TTL