Annons

Gammal 2018-10-13, 11:32
MVPernula

Obs! Byte från Nikon till Sony
Hejsan!

Jag är lite inne på att sälja mig ifrån mig min D800 och diverse utrustning i utbyte mot ett Sony A7ii system. Tänkte om man kan få synpunkter på det hela om vad som är bra/dåligt?

Anledningen är att jag vill göra allt mer kompakt. Dags att flytta hemifrån, och med dagens gear har jag massor av olika objektiv som jag känner att jag skulle kunna ersätta med färre mängd zoomobjektiv istället.

Klara "downgrades" i en A7ii skulle vara batteri och generell upplösning. Nu känner jag inte att upplösningen spelar större roll så, att gå från 36 till 24. Är bara en hobbyfotograf som haft lättare jobb, så en 24 megapixlare är mer än tillräckligt. Batteritiden känns lite sur, men man kan alltid komplettera med batterigrepp om det är så.

Anledningar till byte:
-Använder mig mycket av vintage objektiv, Nikon är förskräckliga gällande det. Sony skulle öppna många dörrar.
-Börja om från scratch, mer eftertänksam med objektiv.
-Mindre vikt att bära runt på.
-Ersätter TVÅ Nikon kameror då jag även har en Fujifilm för APS-c fotografering (köpt för att kunna använda M42 objektiv, en A7ii skulle även kunna använda det).

Är det bleka anledningar till att byta? Gör jag ett misstag? Finns det andra alternativ?

Tack alla!
Gammal 2018-10-13, 12:58
Fredrik AVT

Just storlek är kanske inte bästa anledningen till byte. Flertalet objektiv blir lite längre än motsvarande till Nikon för samma brännvidd och ljusstyrka så att totalen blir ungefär lika stor. Det finns några objektiv som gör Sonyutrustningen mindre t ex 35/2,8. Skaffar man ljussvagare objektiv till Sony som t ex deras f/4 zoomar så blir dessa lika stora eller större och ofta dyrare än f/2,8 zoomar till Fuji (de är ekvivalenta f/4 FF och f/2,8 APS-C). Så vill man ffa ha mindre storlek skulle jag föreslå en kik på Fuji.

Däremot är bruk av äldre objektiv en bra anledning att titta på Sony då focus peaking är ett mycket lättare sätt att fokusera på än med mattskiva. Däremot är många av dessa äldre objektiv inte lika välkorrigerade så räkna med bl a kromatisk abberation.
Gammal 2018-10-13, 13:04
Astroscapist

Byt inte!
Komplettera istället.

/Stefan
Gammal 2018-10-13, 13:07
MVPernula

Fredrik AVT skrev: Just storlek är kanske inte bästa anledningen till byte. Flertalet objektiv blir lite längre än motsvarande till Nikon för samma brännvidd och ljusstyrka så att totalen blir ungefär lika stor. Det finns några objektiv som gör Sonyutrustningen mindre t ex 35/2,8. Skaffar man ljussvagare objektiv till Sony som t ex deras f/4 zoomar så blir dessa lika stora eller större och ofta dyrare än f/2,8 zoomar till Fuji (de är ekvivalenta f/4 FF och f/2,8 APS-C). Så vill man ffa ha mindre storlek skulle jag föreslå en kik på Fuji.

Däremot är bruk av äldre objektiv en bra anledning att titta på Sony då focus peaking är ett mycket lättare sätt att fokusera på än med mattskiva. Däremot är många av dessa äldre objektiv inte lika välkorrigerade så räkna med bl a kromatisk abberation.
Jag vill hålla mig till FF, så att byta mig helt till ett Fujifilm system känns inte helt rätt. Dels för att de gamla objektiven jag använder inte kommer utnyttjas till full effekt, och med det menar jag att man inte på samma sätt kan se skönheten gamla objektiv kan ge i en bild pga. crop faktorn.

Har redan en Fuji, som sagt, men den är bara som backup och "lek".
Gammal 2018-10-13, 13:24
MVPernula

Astroscapist skrev: Byt inte!
Komplettera istället.

/Stefan
Vill du förklara lite tydligare om varför du känner så?
Klart tänker folk olika, är intresserad av varför du gör det :)
Gammal 2018-10-13, 13:29
Astroscapist

MVPernula skrev: Vill du förklara lite tydligare om varför du känner så?
Känns som ett stort nerköp i alla parametrar.
Bättre behålla d800 till allt annat och köpa en Sony för de motiv du vill fota med vintage glas.
Såg en A7R på cyber för 7-8kkr häromdagen. Vet ej om den är kvar. Köper man den så kan man nog sälja den ett bra pris när du har råd med nyare generation. Sen kanske du sakta kan göra flytten från nikon till Sony .
Antog att du inte har råd att vänta till Z6?!? Annars hade jag nog rekommenderat att vänta tills den kommer i stället.
Vad kostar en a7II nu?

Tillägg: en A7R2 tror jag du kan få ny för 14kkr.

/Stefan
Gammal 2018-10-13, 13:31
jag&bilden

Storlek som anledning till byte ger inte alltid den vinst man kan tänka sig.
https://petapixel.com/2016/04/04/son...fatal-mistake/

Visst finns det kompakt optik till Sony som kan hjälpa lite men det är marginellt och det är få objektiv.

Framtidsmässigt ligger nog Nikon Z6 bäst till idag med ett extremt kort registeravstånd och rejäl diameter på bajonettfästet. Det öppnar upp otroliga möjligheter till att det kommer att släppas adaptrar för många objektivtyper.
Förutom Nikons 300 egna objektiv som har visst stöd idag och de 90 Nikon objektiv med 100% funktionalitet.

Men storleksmässigt är det ändå ingen större vinst i alla fall om du letar efter det.

MVPernula skrev: Vill du förklara lite tydligare om varför du känner så?
Gammal 2018-10-13, 13:38
Astroscapist

jag&bilden skrev: Storlek som anledning till byte ger inte alltid den vinst man kan tänka sig.

Visst finns det kompakt optik till Sony som kan hjälpa lite men det är marginellt och det är få objektiv.

.....

Men storleksmässigt är det ändå ingen större vinst i alla fall om du letar efter det.
Jämför istället de objektiv till Sony som är designade smått och kolla på motsvarigheten till Nikon. Då är Sony rätt liten.

/Stefan
Gammal 2018-10-13, 13:53
Fredrik AVT

Astroscapist skrev: Känns som ett stort nerköp i alla parametrar.
Bättre behålla d800 till allt annat och köpa en Sony för de motiv du vill fota med vintage glas.
Såg en A7R på cyber för 7-8kkr häromdagen. Vet ej om den är kvar. Köper man den så kan man nog sälja den ett bra pris när du har råd med nyare generation. Sen kanske du sakta kan göra flytten från nikon till Sony .
Antog att du inte har råd att vänta till Z6?!? Annars hade jag nog rekommenderat att vänta tills den kommer i stället.
Vad kostar en a7II nu?

/Stefan
Sony A7R för 7000kr är aldeles för högt om den är beg. Jag skulle föreslå 5500kr. Men jag skulle skippa den om autofokus är viktigt. Den har enbart CDAF. Dessutom finns ingen elektronisk slutare och den inbyggda slutaren orsakar en del vibrationer i denna och A7 (version ett - men denna kan använda elektronisk förstaridå och har PDAF men är lite seg).

Jag skulle föreslå A7RII men är det inte bråttom, skulle jag avvakta då det är början på ett FF spegellöst krig nu.
Gammal 2018-10-13, 13:56
MVPernula

Astroscapist skrev: Känns som ett stort nerköp i alla parametrar.
Vad kostar en a7II nu?

/Stefan
Jag har inte tillräckligt med pengar för att lägga till en till fullformatare, tyvärr. Hade jag haft det skulle jag köpt en A7 ist för en Fuji XM-1 för vintage glas till att börja med.

Z6 hade varit drömmen.. Men tyvärr är den nog lite långt borta just nu.
Jag kan få en ny A7ii för strax under 10k!
Gammal 2018-10-13, 13:58
MVPernula

jag&bilden skrev: Storlek som anledning till byte ger inte alltid den vinst man kan tänka sig.

Framtidsmässigt ligger nog Nikon Z6 bäst till idag med ett extremt kort registeravstånd och rejäl diameter på bajonettfästet. Det öppnar upp otroliga möjligheter till att det kommer att släppas adaptrar för många objektivtyper.
Förutom Nikons 300 egna objektiv som har visst stöd idag och de 90 Nikon objektiv med 100% funktionalitet.

Med storlek menar jag mest huset, är medveten om att objektiven i många fall kompenseras i storlek- tyvärr.
Som sagt är det också mycket för att använda gammal optik, det är i sin tur oftast mycket mindre än dagens erbjudanden!
Gammal 2018-10-13, 14:01
MVPernula

Fredrik AVT skrev: Sony A7R för 7000kr är aldeles för högt om den är beg. Jag skulle föreslå 5500kr. Men jag skulle skippa den om autofokus är viktigt. Den har enbart CDAF. Dessutom finns ingen elektronisk slutare och den inbyggda slutaren orsakar en del vibrationer i denna och A7 (version ett - men denna kan använda elektronisk förstaridå och har PDAF men är lite seg).

Jag skulle föreslå A7RII men är det inte bråttom, skulle jag avvakta då det är början på ett FF spegellöst krig nu.
Ja, jag har varit sugen på en A7ri men det är ganska gammal teknologi nu, och jag känner att jag kan betala en extra sland för en A7ii för bättre autofokus osv.
Från vad jag sett ligger A7r på ca 5K i dagens läge begagnat.

Bryr mig mindre om vilket märke jag använder, vill ha en kamera som fyller mina behov. Just nu går jag runt med 3 stycken av olika anledningar, anledningar som en spegellös fullformatare tycks uppfylla.
Gammal 2018-10-13, 16:13
Fredrik AVT

MVPernula skrev: Ja, jag har varit sugen på en A7ri men det är ganska gammal teknologi nu, och jag känner att jag kan betala en extra sland för en A7ii för bättre autofokus osv.
Från vad jag sett ligger A7r på ca 5K i dagens läge begagnat.

Bryr mig mindre om vilket märke jag använder, vill ha en kamera som fyller mina behov. Just nu går jag runt med 3 stycken av olika anledningar, anledningar som en spegellös fullformatare tycks uppfylla.
Har du ffa AF-S objektiv för AF så kanske det är värt att titta på Nikon Z6 i kit med 24-70/4. Då får du ju samma kompstibilitet med äldre AI/AIS Nikkor som med Sony. Det börjar dyka upp en del adapters för andra märken till Z nu också. Jag är inte så insatt i alla detaljer kring den men värt att titta på? Nikkor 24-70/4 verkar i varje fall ha mycket bättre teoretiska MTF än Sonys ditto och är bra prissatt i paket med kameran.
Gammal 2018-10-13, 16:47
Bengf

Det är med tredje generation som Sony gjort ett rejält lyft på flera sätt, A7III är rejält bättre än sin föregångare A7II, adaptrar lär fungera bättre med nyaste A7-kameror. För stillsam fotografering är nog A7RII riktigt bra, den har nog lite bättre autofokus än samtida A7II, personligen skulle jag gärna se också större varianter av A7-serien, skulle bredda kundunderlaget en del. Att A7 blir lika stor som andra beroende på objektiv är sant, men så lätt klarar sig inte APS-C kamerorna eller, det fins stora tunga objektiv till Fuji också, men det är inte bara storlek, vikten blir ofta något lägre med A7 och tex Fuji X-T3, dom behöver inte vara tunga hela tiden eller.
Gammal 2018-10-13, 17:19
MVPernula

Fredrik AVT skrev: Har du ffa AF-S objektiv för AF så kanske det är värt att titta på Nikon Z6 i kit med 24-70/4. Då får du ju samma kompstibilitet med äldre AI/AIS Nikkor som med Sony. Det börjar dyka upp en del adapters för andra märken till Z nu också. Jag är inte så insatt i alla detaljer kring den men värt att titta på? Nikkor 24-70/4 verkar i varje fall ha mycket bättre teoretiska MTF än Sonys ditto och är bra prissatt i paket med kameran.
Jag har ett gäng AF och AF-s objektiv, men tror dessvärre att Z6an är utanför min budget. Som jag sa i ett tidigare inlägg här kommer jag mest väga över på pengarna jag får när jag sålt mitt nuvarande.
Besvara

Bokmärken

Taggar
byte , nikon , objektiv , sony , uppgradering

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:11.

Tether Tools Case Air