Annons

Exponering vid motljus

Produkter
(logga in för att koppla)

Sumpen

Aktiv medlem
Hej alla, jag undrar hur ni exponerar motljusbilder vid landskapsfotografering?

Jag har tillgång till att mäta både reflekterat (centrumvägt via kameran) samt infallande ljus med lös mätare. Under semestern blev jag förbryllad hur jag skulle bära mig åt för att få en bra exponering, och med en bra exponering menar jag att jag ville fånga ljuset ungefär som jag uppfattade situationen med egna ögon. Jag plåtade diafilm vid tillfället och förstod att filmen antagligen inte har bredden nog att fånga allt ljus, från mörkaste till ljusaste. När jag fick hem bilderna var en del bra exponerade och andra inte, jag hade förstås inte skrivit upp exponeringsdata vid tagningarna...

Till min huvudfråga vill jag tillägga:

Exponerar och mäter ni motljusbilder annorlunda beroende på om ni använder negativ eller positiv film?

Mäter ni med reflekterande eller infallande mätare? Hur och var mäter ni?

mvh

/Erik
 

acke

Avslutat medlemskap
Mätning av infallande ljus med handhållen mätare funkar bara i medljus och sidljus, inte för motljusbilder.

Jag skulle nog spotmäta (om du har den funktionen) på olika delar i landskapet och se till att de mörkaste partierna som du vill ha teckning i ligger ca 2 steg under medelton. En diafilm har ett totalt exponeringsomfång på ca 5 steg, allt där utanför blir svart resp. vitt.

Har du ingen spotmätare så kan du simulera spotmätning genom att mäta centrumvägt med en teleglugg på kameran.

Teckning i himlen fixar man med ett tonat gråfilter (ursäkta detta ständiga tjat, men ett tonat gråfilter är ovärderligt...).
 

acke

Avslutat medlemskap
En sak till, Erik...

Om jag har en kalasbild på gång och det är bråttom, för att det fantastiska motljuset är på väg att försvinna, då brukar jag gissa exponeringen och fyra av 3-4 alternativexponeringar med ett halvt stegs justering mellan varje ruta. Då prickar man i allmänhet rätt på någon bild.
Många moderna kameror har ju inbyggd "bracketing" just för detta ändamål.
 

AJä

Aktiv medlem
Hellre för mörkt än för ljust

Allt jag skriver förutsätter diafilm. Vid motljusbilder och om solen är med någonstans i bilden mäter jag ljuset en bit jämte solen.

Om det däremot är en bild där det är stora kontraster mellan himmel och mark (läs: mellan högdagrar och skugga) är det nog läge att använda avtonat gråfilter. Mät då ljuset i både högdager och skugga; kontrollera hur många stegs skillnad det är; sätt i rätt gråfilter som motsvarar antalet stegs skillnad.
Annars tycker jag man kan ha tumregeln att alltid mäta på det ljusaste i bilden, om det är kontrastrikt ljus. Är det mjukt tycker jag du kan lita på kamerans ljusmätare.

Vill du få mer "tryck" i färgerna kan du underexponera en aning.
 

acke

Avslutat medlemskap
Jo, Anders har naturligtvis rätt i att man ska mäta på himlen om det är himlen som är huvudmotivet. Min tolkning av din fråga var snarare att det var landskapet i motljus som var huvudmotivet...

Kontentan är i vart fall att så mycket som möjligt av huvudmotivet bör rymmas inom de fem stegs omfång som diafilmen medger. Färgneg har större omfång, vet ej exakt eftersom jag bara kör dia. 7-8 steg, kanske? Vet någon?
 

Sumpen

Aktiv medlem
Tack för er input. Standardrådet att mäta positiv film i högdagrarna och negativ film i lågdagrarna tycks gälla även i motljus.
Tyvärr har jag ingen spotmätare, har dock tänkt att införskaffa en lös dito om jag snubblar över en till ett bra pris. Jag ska ta era rekommendationer och testskjuta en rull till helgen för utvärdering.

Anders, jag börjar att bli intresserad av avtonade gråfilter. Blev neg av dem när Cokin dök upp i början av 80-talet men kanske det finns bättre grejor nu, eller kanske har Coking blivit bättre. Jag fotar både Hblad och Nikon och det vore bra med en filterhållare som passar båda systemen. Har du något att rekommendera?

mvh

/Erik
 

antonio

Medlem
Ett mycket enkelt tips om du vill ha landskapet exponerat som om solen inte var mitt i bilden (dvs normalt exponerat) är att vända dig om 180 grader och mäta ljuset där. Då exponerar du så att de solbelysta områdena i bilden blir rätt, och det är oftast (enligt min uppfattning i alla fall) det resultatet man vill ha.
 

n0vem6er

Aktiv medlem
Exponerar och mäter ni motljusbilder annorlunda beroende på om ni använder negativ eller positiv film?

Mäter ni med reflekterande eller infallande mätare? Hur och var mäter ni?

mvh

/Erik [/B]


Nej, reflekterande, lös spotmätare och ett antal punkter beroende på motivets exponeringsbredd.
 
ANNONS