Annons
Gammal 2006-06-19, 22:35
evalisen

lottawe skrev:
Och vi som har viljat få annat än de där mjuka snabba och halvhjärtade kramarna i trafiken då? I nya poolen ser faktiskt ut som bilderna bedöms, som att mer än 1 minut ägnas per kommenterad bild (samtidigt som kommentaren även skrivs ned.)

Jag tillhör motsatsen till er. De som tidigare tröttnat på att både kommentera och ladda upp bilder. Nu börjar det dock kännas mer värdefullt igen. Absolut att kommentera som jag provat väl (inte bara i en pool,) men jag upplever även att kommentarer jag mottagit är toppen och genomtänkta samt mer hjälpande än lösa, hastiga kramar. På den bild jag testat.. Äntligen fick jag hoppet tillbaks.

Men ok, ett namnbyte säger jag inte mot bara funktionen och syftet med att alla nivåer ska kunna hjälpas får finnas kvar.
Kalla poolen för hård kritik då!
Eller som de va innan avancerad kritik.
Och slopa de här med erfaren poolen.

Annars är de väl bara att skriva själv under bilden man laddar upp vad för slags kritik man vill ha!
Tex. Jag vill ha hårdaste och tuffaste kritiken till min bild!
Hur svårt är det att skriva de.

Erfaren poolen gör mer onytta är nytta, folk blir irriterade och lägger inte upp bilder alls.
Så vill ialla fall inte jag ha det.
Gammal 2006-06-19, 22:38
urbano

[QUOTE]hansen2 skrev:
[B]
urbano skrev:
Men du får gärna utveckla vad du menar med "trams" för jag vill gärna förstå vad du menar?

/Johan
Jo så här är det.
Det finns ingen som helst poäng i att
dela upp fotosidans medlemmar i
nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga redan INNAN bilderna har publicerats.
Det är ju kvalificerat trams.
En snabb titt i kategorien "jätteduktiga"
visar mig bara att de flesta bilder är intetsägande, ja erbarmeligt dåliga fotografier.
Det finns ett och annat guldkorn, men varje
människa med sin intelligens i behåll borde bojkotta
detta!
Så mitt upprop blir:
Sluta lägg bilder i dessa jättefåniga kategorier
(nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga)

Punkt.
Gammal 2006-06-19, 22:41
hansen2

evalisen skrev:
Kalla poolen för hård kritik då!
Eller som de va innan avancerad kritik.
Och slopa de här med erfaren poolen.

Annars är de väl bara att skriva själv under bilden man laddar upp vad för slags kritik man vill ha!
Kontentan av detta blir då att nybörjarpoolen också försvinner och de får skriva att de vill ha mjukiskritik.

/Johan
Gammal 2006-06-19, 22:42
lottawe

evalisen skrev:

Det funkar inte så..
Dels tror (observera tror) jag att de allra flesta vill ha en blandning av olika åsikter. Gott och ont.. Jag vill det iaf och önskar inte endast "hård kritik" men väl rättvis och uppriktig. Gärna några ord om vad som gillas/känns inte gillas/känns.

Hur många ggr jag frågat saker under bilder och fått mängder av kommentarer (eller ord) utan att någon tycker till om funderingen jag upplevt vet jag inte. Mer än en iaf. Och då snackar vi om många tittar och många "Fin bild-kommentarer" så många bryr sig i att skriva, men frågor syns inte.

Resten är bättre att ta ed admin som ev. namnbyten och sånt. Jag har inget att säga eller säga emot om det och tappade ändå humöret av alla utrop(stecken.)

Senast redigerad av lottawe den 2006-06-19 klockan 22:47.
Gammal 2006-06-19, 22:42
clindh
Kodsnickare

urbano skrev:

En snabb titt i kategorien "jätteduktiga"
visar mig bara att de flesta bilder är intetsägande, ja erbarmeligt dåliga fotografier.
Så, ge dem då den kritik de har begärt - på det sätt de har begärt den.
Gammal 2006-06-19, 22:43
evalisen

hansen2 skrev:
Kontentan av detta blir då att nybörjarpoolen också försvinner och de får skriva att de vill ha mjukiskritik.

/Johan
Precis, de är väl mycke bättre då!
Fast jag tycker ditt ordval är lite fånigt, men men.
Gammal 2006-06-19, 22:43
urbano

Re: Re: Teknokrati
clindh skrev:
Nej inte alls. De forumen är skapad efter förslag från medlemmer, bla Janne Arleklint. Hur mycket teknokrat de är skall jag inte svara på.
Jag struntar fullkomligt i vems förslaget är.
Vad som behövs är inte strukturella förändringar
utan en revolution.
Gammal 2006-06-19, 22:45
urbano

clindh skrev:
Så, ge dem då den kritik de har begärt - på det sätt de har begärt den.
Ska jag skriva "kass bild" bara, för VEM tror du har orken att sitta och specialstudera VAD som är kasst med en bild?
Finns det sådana människor?
/Ulf
Gammal 2006-06-19, 22:47
hansen2

urbano skrev:
Jo så här är det.
Det finns ingen som helst poäng i att
dela upp fotosidans medlemmar i
nybörjare, mellanduktiga och jätteduktiga ....
Då förstår jag och håller med om jag använder ditt sätt att se på det. Men jag gör inte den kopplingen, dvs att man automagiskt är jätteduktig bara för att man använder sig av den nya poolen.

/Johan
Gammal 2006-06-19, 22:47
evalisen

lottawe skrev:
Det funkar inte så..
Dels tror (observera tror) jag att de allra flesta vill ha en blandning av olika åsikter. Gott och ont.. Jag vill det iaf och önskar inte endast "hård kritik" men väl rättvis och uppriktig. Gärna några ord om vad som gillas/känns inte gillas/känns.

Hur många ggr jag frågat saker under bilder och fått mängder av kommentarer (eller ord) utan att någon tycker till om funderingen jag upplevt vet jag inte. Mer än en iaf. Och då snaclkar vi om många tittar och många "Fin bild-kommentarer"

Rsten är bättre att ta ed admin som ev. namnbyten och sånt. Jag har inget att säga eller säga emot om det och tappade ändå humöret av alla utrop(stecken.)
Men Lotta, om kommentarerna såg ut så till din bild. Så fanns de väl inga brister att snacka om.
Du får väl vara glad att nästan alla bara gillade din bild, du hade ju lyckats.
Ibland finns de ju inget att påpeka på. :o)
Kan ju också tänka mej att om de va den bilden som du lade upp häromdagen så är den ju felfri enligt mej. Så vad ska man gnälla på? ;o)
Gammal 2006-06-19, 22:51
clindh
Kodsnickare

urbano skrev:
Ska jag skriva "kass bild" bara, för VEM tror du har orken att sitta och specialstudera VAD som är kasst med en bild?
Finns det sådana människor?
/Ulf
Nej du skall inte skriva "kass bild", det vet du säkert. Förhoppninsvis finns det medlemmar som är tillräckligt duktiga för att kunna förklara med ord varför en bild är "kass" och få även den "mycket erfane" fotografen att förstå varför andra inte ser det man själv ser som bra i en bild. Annars vet jag inte vad vi skall ha bildkritik till.
Gammal 2006-06-19, 22:55
lottawe

evalisen skrev:
Men Lotta, om kommentarerna såg ut så till din bild. Så fanns de väl inga brister att snacka om.
Du får väl vara glad att nästan alla bara gillade din bild, du hade ju lyckats.
Ibland finns de ju inget att påpeka på. :o)
Kan ju också tänka mej att om de va den bilden som du lade upp häromdagen så är den ju felfri enligt mej. Så vad ska man gnälla på? ;o)
Tack:) Men vi snackar inte en bild utan "mer än 1 iaf" (Sen har jag inga perfekta bilder.)

Poängen var att frågor och önskningar i bildbeskrivningen inte är tillräckliga för att fylla funktionen om sån kritik som tycks uppstå i nya poolen. Särskilt inte om man önskar både kommentarer om bra och dåligt/mindre bra. Jag hoppas att den mer utförliga kritiken tillsammans med längden på kommentarer mm ska bidra till ett förbättrat klimat vad gäller kommenterande. Även i andra pooler.
Gammal 2006-06-19, 22:58
Malin B

Hård kritik i nya poolen??
Fastnade i denna tråd och tänkte att hoppsan, den förändringen har jag inte sett. Vid en närmare titt på vad bilderna i "mycket erfarna"-poolen har fått för kritik så måste jag ändock konstatera att den inte skiljde sig nämnvärt från vad jag sett förut. Det var mest de vanliga ack och o:na på vissa bilder (chansen att få kommentarer ökar ju fler man fått...) och många bilder utan kommentar (som vanligt).
Jag förstår tanken men tror fortfarande att det enda sättet att öka antalet kommentarer, liksom kvaliteten på dylika, är att kommentera mera och våga ge kritik. Pooler för mer eller mindre "duktiga" fotografer gör varken till eller ifrån.

Intressepoolerna torde, eller borde i alla fall, göra mer för kommenterandet i ett längre perspektiv.
Gammal 2006-06-19, 23:10
urbano

Re: Hård kritik i nya poolen??
Malin B skrev:

Intressepoolerna torde, eller borde i alla fall, göra mer för kommenterandet i ett längre perspektiv.
Jo, du har säkert rätt i det.
Gammal 2006-06-19, 23:14
clindh
Kodsnickare

Re: Re: Hård kritik i nya poolen??
urbano skrev:
Jo, du har säkert rätt i det.
De innebär ju ytterligare en uppdelning av bilder på typ och kategorier, trodde det var sånt du motsatte dig.

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:03.