Gammal 2010-12-25, 18:12
Trannel94

Ett stilleben från Norska www.foto.no går även med .se som ger lite svensk rubriktext. Bilderna håller fin klass och tittar ofta in där. Förutom bildarkiv finns 3 gupper av bildkritik. http://www.foto.se/cgi-bin/bildekrit...e=2&offset=120
Gammal 2010-12-25, 18:40
Mikke Sandberg

Stilleben definieras väl bra på tex Wikipedia:
Stilleben,med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' och leven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommor, böcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll.

Så ett naturmotiv eller en modellbild är väl knappast att betrakta som ett stilleben.
Gammal 2010-12-25, 19:58
Goldex

För att föra tillbaks till ämnet (om Bildkritik, inte GFS):
Alldeles för många bilder har för låg kvalitet. Alltför ofta känner jag att den enda kritiken man kan ge är: "jag förstår inte riktigt vad du vill få kritik på..."
Kan även instämma med tidigare om att det har lite blivit som en klubb för inbördes beundran. Ännu bättre ordval hade kanske varit "En vägg där man postar sina senaste bilder för att försöka show:a".

Kom med lite högre klass på bilderna! Bilder där man kan se att fotografen åtminstone har försökt; kanske gjort några omtagningar, och gärna kommer t.o.m. kommer med en konkret fråga som han vill ha kritik på (eller att det åtminstone är uppenbart i bilden vad som bör granskas).

Sedan tycker jag, som komplement till ovanstående, att det finns en Mjukstart-pool för en anlending, och många av bilderna platsar mycket bättre där än i vanliga bildkritik...
Gammal 2010-12-25, 20:07
xandx

Mikke Sandberg skrev: Stilleben definieras väl bra på tex Wikipedia:
Stilleben,med betoning på andra stavelsen: stillében, (tyska Stillleben, troligen av nederländska stilleven, av stil 'stilla' och leven 'liv'), även kallat nature morte, är en motivkategori inom måleri och fotografi, som bara innehåller föremål. Ofta gäller det sådant som hör till hemmet – bordsserviser, blommor, böcker – men ibland dödskallar (vanitasmotiv), dött villebråd etc. sedda på nära håll.

Så ett naturmotiv eller en modellbild är väl knappast att betrakta som ett stilleben.
ok då statiska bilder vi har sett förr, på dussinet... Du hänger upp dig på ett ord, läs hur jag beskriver dem det borde funnits ett samlingsnamn på dem :-)

När det gäller bildkritik så kommer inget att hända, den kommer att självdö av tristess.
Gammal 2010-12-26, 07:59
klabbarpan

xandx skrev: Du hänger upp dig på ett ord, läs hur jag beskriver dem det borde funnits ett samlingsnamn på dem :-)

När det gäller bildkritik så kommer inget att hända, den kommer att självdö av tristess.
Det var inte så lätt att veta att du har en egen definition på stilleben, känns nästan som att det var ett skällsord för dig.

Att bildkritik skulle självdö har jag svårt att tro, det finns tillräckligt många som vill visa upp sina bilder där, det är ju ändå där man syns bäst. Sedan kan man undra om det blev bättre efter att reglerna ändrades så man är tvungen att skriva kommentarer innan man får lägg upp bilder, vad ger det för kvalitet på kommentarerna?
Gammal 2011-01-01, 20:40
xandx

Undrar hur bildkritik hade funkat om alla bilder hade en gilla knapp som på FB? Visst det är ingen kritik men det kanske hade lockat folk att kritisera bilderna om de sett att många gillar bilden?
Gammal 2011-01-05, 15:25
200ASA

Var finns denna tråd som ni diskuterar?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildkommentarer

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:00.