Gammal 2008-03-23, 19:47
LuCyphre

Re: sovra
bromesko skrev:
Håller med om att det inte alltid är så hög kvalitet på publiceringarna. Svårt är ju att berätta något med en enda bild. Sammanhangen saknas och det blir ofta så pretentiösa exemplar som visas. Många bilder är överarbetade som om PS var rent beroendeframkallande. Det viktigaste är ju att den valda bilden säger något från den som har tagit den. Det som sägs ska vara på ett bra "språk" och välgjort rent tekniskt. Om det sen är en bra bild eller inte får betraktaren bedöma.
Kan nog hålla med rätt långt här, men tycker vi ofta sätter för stor vikt vid det tekniska. Bilder bedöms med typ "bra skärpa" men sen verkar det som om vilket snömos som helst kan passera motiv-mässigt...
Sedan är väl poängen med en bild just att den kan berätta mycket, eller beröra helt i egen skrud, utan sammanhang. Pretto eller ej, bra bild är alltid bra bild oavsett sammanhang.
Gammal 2008-03-23, 20:14
Zewrak

Varför ansöker ni inte alla om att bli en jury? Ni kan alla sätta ett betyg mellan 1-10, de bilder som får över 8.5 i snitt får klartecken att passera och publiceras.

Alla andra bilder raderas och ett gäng åker hem till fotografen, drar ut dem på gatan och petar på dem med en pinne tills de ber om förlåtelse och lovar att aldrig mer ta en bild.
Gammal 2008-03-23, 20:27
bromesko

På sent 60 och stor del av 70-talet var det just så man resonerade..innehållet var det avgörandem men då fanns ett slags politiskt klimat för den synen. Jag menar att en författares penna ska vara vässad, en musikers instrument ska vara stämt och en fotograf ska banne mig kunna hantera både bländare och slutare för att ge sig själv möjligheter att nå fram med vad som ska sägas.
Gammal 2008-03-23, 20:33
LuCyphre

bromesko skrev:
På sent 60 och stor del av 70-talet var det just så man resonerade..innehållet var det avgörandem men då fanns ett slags politiskt klimat för den synen. Jag menar att en författares penna ska vara vässad, en musikers instrument ska vara stämt och en fotograf ska banne mig kunna hantera både bländare och slutare för att ge sig själv möjligheter att nå fram med vad som ska sägas.
Ja ja, hört det förut. Poängen är väl det där med regler, även tekniska sådana – att man kan bryta mot dem. Medvetet...
Det där med "skärpa" var liksom ett exempel för att visa att bedömningsgrunden är subjektiv... och: tja – bländare och slutare gör ingen skärpa i sig. Och, med just skärpan kan man berätta mycket.. eller inte är det. Fokus med andra ord. Sammanfattning: Snömos är alltid snömos, skärpa är subjektivt...
Gammal 2008-03-23, 20:39
Zewrak

Håller fullständigt med, precis som jag tycker att varje datorägare ska åtminstone kunna skriva ett bash skript för att flytta och byta namn på filer, för att i huvudtaget få sätta sig vid en dator. De ska förstå IP protokollen fullständigt innan de använder sig av någon form av nätverkstrafik. Och de ska lära sig det utan ledsagning av de som redan kan det.

Jag har haft min SLR kamera i mindre än en vecka nu, när anses jag vara kunnig nog för att ni ska ha barmhärtighet nog att sänka er till den nivån att ni kan ta er tid att kommentera en bild? Själv har jag svårt att se vad som är bra och vad som är dåligt, så jag håller mig från att lägga upp några bilder i huvudtaget. Har haft en bild i mjukstart men tog bort den eftersom den uppenbarligen inte var god nog åt folk att i huvudtaget ta sig tid att titta på.

Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder. Det är också därför nybörjare postar sina bilder i "mjukstart", för att någon ska se dem. Namnet är missledande, kanske borde sätta beskrivningen till "Kritik på bilder som är av ypperlig kvalitet. Nybörjare göre sig icke besvär.".

Nu ska jag gå och lyssna på Sex Pistols med deras stämda instrument och överlägsna kunskap i musik.
Gammal 2008-03-23, 20:43
Teodorian

Tummen upp
Zewrak skrev:
Håller fullständigt med, precis som jag tycker att varje datorägare ska åtminstone kunna skriva ett bash skript för att flytta och byta namn på filer, för att i huvudtaget få sätta sig vid en dator. De ska förstå IP protokollen fullständigt innan de använder sig av någon form av nätverkstrafik. Och de ska lära sig det utan ledsagning av de som redan kan det.

Jag har haft min SLR kamera i mindre än en vecka nu, när anses jag vara kunnig nog för att ni ska ha barmhärtighet nog att sänka er till den nivån att ni kan ta er tid att kommentera en bild? Själv har jag svårt att se vad som är bra och vad som är dåligt, så jag håller mig från att lägga upp några bilder i huvudtaget. Har haft en bild i mjukstart men tog bort den eftersom den uppenbarligen inte var god nog åt folk att i huvudtaget ta sig tid att titta på.

Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder. Det är också därför nybörjare postar sina bilder i "mjukstart", för att någon ska se dem. Namnet är missledande, kanske borde sätta beskrivningen till "Kritik på bilder som är av ypperlig kvalitet. Nybörjare göre sig icke besvär.".

Nu ska jag gå och lyssna på Sex Pistols med deras stämda instrument och överlägsna kunskap i musik.
Humor och allvar i skön förening!
Gammal 2008-03-23, 21:14
LuCyphre

Humor...
jo då, foto som syssla, innehåller också som mycket annat ett stort mått av snobbism. "kan du inte detta.. så är din bild inget värd.."

MEN! Snobbism, eller ej så måste man kunna diskutera bilder och deras kvalitet. Att påstå att det tekniska handhavandet är grunden för en bra bild är därmed bullshit. Lika mycket som att det naturalistiska måleriet skulle vara mera värt än t ex picassos kubiska figurer. Probelemt blir när förstå-sig-påare gömmer sig bakom exponeringsskalor och missar budskapen eller ett möjligt nytänk. Men, det är faktiskt mera synd om dem än om föremålen för deras indignation. Tänk så mycket dom missar.

Med detta sagt menar jag inte att ett visst mått av självkritik kan vara önskvärt innan man laddar upp en bild. men, låt inte den självkritiken styras av andras val. Gör bilder, och gör dem medvetet. Gör dem med glädje och strunta i normer så kommer vi kanske se nya bilder bortom den breda mittfåran som håller skärpa, bländare och exponeringsskalor högre än utforskandet av bildens gränser eller icke sådana.
Gammal 2008-03-23, 21:18
Zewrak

Re: Humor...
LuCyphre skrev:

MEN! Snobbism, eller ej så måste man kunna diskutera bilder och deras kvalitet.
Precis, därför de ska visas i kritikpoolerna.
Gammal 2008-03-23, 21:41
christian_r

Teodorian skrev:
Humor och allvar i skön förening!

Klart att alla skall kunna få kritik på sina foto, erfaren eller oerfaren.

Det är bara synd att så många vill försvara sina foto vid konstruktiv kritik, "det skall vara så" osv. Det förstör för många som faktist vill ha åsikter och tips.
Gammal 2008-03-23, 23:04
Eeros

Zewrak skrev:
Nu har jag en bild i mitt galleri, ett porträtt rakt upp och ned. Vet inte riktigt vad som kan vara fel på ett porträtt och jag kommer inte få veta det heller, eftersom _ingen_ sitter och surfar runt och kommenterar nybörjares bilder.

Ge inte upp. Får du inga kommentarer så betyder det inte att bilden är dålig. Men kanske var det en bild som inte "väckte" betraktaren på något sätt alls, varken med positiva eller med negativa känslor. Och redan det borde vara kritik nog; bilden kanske var för intetsägande. Nu har jag inte sett din bild, så jag vet inget om den, jag uttrycker mig bara rent generellt.

Ta nya bilder, försök tänka till hur du kan göra bilden mer intressant, så att folk reagerar på den. Och ladda upp bilderna till poolen. Till slut kommer du att få kritik, antingen negativ eller positiv. Eller både och.
Gammal 2008-03-23, 23:06
Eeros

Zewrak skrev:
Jag har haft min SLR kamera i mindre än en vecka nu, när anses jag vara kunnig nog för att ni ska ha barmhärtighet nog att sänka er till den nivån att ni kan ta er tid att kommentera en bild?

Hur många bilder har du själv kommenterat till dags dato? Det kan vara en väg att gå, att själv kommentera andras bilder, då kanske någon av de som fått kommentarer av dig, kommer att kommentera dina bilder.
Gammal 2008-03-23, 23:15
ntz

Senast jag deltog i en annan liknande diskussion om ”Den låga bildkvalitén på kritikerpoler”, där jag argumenterade mot elitism, godtyckliga normativa att-satser och intolerans skulle jag läxas upp av dem som vet bäst genom att bestraffas. Bestraffningen bestod i att en av mina mest bittra meningsmotståndare mitt i den pågående diskussionen bläddrade i mina bilder, hittade en tidigare okommenterad och skrev en ”kommentar” som saknade all form av konstruktiv kritik och bestod av intetsägande superlativ som ”urdålig bild, kassa färger, intetsägande, etc”. När jag efterlyste konstruktiv kritik istället för floskler blev ”kritikern” i frågan nästan aggressiv och fick samtidigt medhåll av sina meningsfränder med utryck som: ”säger NN att bilden är urdålig så är den…”. Med andra ord utsträcker sig intoleransen hos vissa medlemmar här inte bara i bedömningen av bilder utan gäller även andras åsikter om vad som kan betraktas som ”bra” eller ”dåliga” bilder”.
Mig veterligen är Fotosidan öppen för alla som på ett seriöst sätt är intresserade för fotografering och inte enbart för vissa utvalda. Rätta mig gärna om jag har fel.

Diskussioner om den låga eller höga kvalitén är överflödiga och hamnar för eller senare på sandlådenivån. ”Kvalitén”, oavsett om den är låg eller hög, kan enbart höjas genom konstruktiv och ödmjuk kritik som syftar till att hjälpa och inte stjälpa varandra.

Mvh från en GLAD amatör
Gammal 2008-03-24, 06:16
vifra

Av nyfikenhet var jag inne och tittade runt lite i bildpoolerna. Många bilder får mig att tämka på ett familjealbum. Allför få har läst rekommendationen som finns på uppladdningssidan.

"Om din bild
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!"
Gammal 2008-03-24, 07:27
ntz

Fråga
vifra skrev:
Av nyfikenhet var jag inne och tittade runt lite i bildpoolerna. Många bilder får mig att tämka på ett familjealbum. Allför få har läst rekommendationen som finns på uppladdningssidan.

"Om din bild
Du bör ha gjort en hel del självstudier och använt en rejäl dos självkritik först innan du lägger upp bilder för kritik! Du har gjort ditt yttersta för att skapa en riktigt bra bild som intresserar betraktaren!"
Kommer med några frågor:

Menar du motivet eller ”bildkvalitén” ? Hur vet du att de inte har läst rekommendationen och inte har gjort sitt yttersta? Finns det objektiva måttstock för graden av självkritik?

Mvh Nikolaos
Gammal 2008-03-24, 07:32
-big kahuna-

Fotosidans kritikalbum har blivit mer ett webalbum de senaste åren där folk vill visa upp sin kattjävel eller liknande, alternativt dra några bilder på något annat komplett ointressant för att visa att man köpt en ny kamera och hoppas få bekräftelse på hur tekniskt bra bilden är. Men man har ju ett val som fotograf, därför laddar jag inte upp bilder på FS utan går till andra sajter där det är hård screening innan bilderna publiceras. Dvs man slipper 2000 likadana bilder på en kattjävel på en fårfäll...
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildkommentarer

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:09.

B+W Filter