Gammal 2008-03-24, 20:07
Eeros

Tummen ner
Synd att poolen "Mycket erfaren" blev stängd, den behövdes som komplement till de andra poolerna. Men i jantelagsstyrda Sverige är det ju en omöjlighet att i längden ha någon som helst funktion som riktar sig till de som är mer än genomsnittligt bevandrade i ämnet. Per automatik stämplas allt sådant som elitistiskt och därmed är det själva ondskan personifierat. Sport och musik är de enda undantagen.
Gammal 2008-03-24, 22:14
ntz

Eeros skrev:
Synd att poolen "Mycket erfaren" blev stängd, den behövdes som komplement till de andra poolerna. Men i jantelagsstyrda Sverige är det ju en omöjlighet att i längden ha någon som helst funktion som riktar sig till de som är mer än genomsnittligt bevandrade i ämnet. Per automatik stämplas allt sådant som elitistiskt och därmed är det själva ondskan personifierat. Sport och musik är de enda undantagen.
Det är snarare tvärt om. Jantelagen härskar bland elitisterna och inte bland de andra medlemmarna. På fotosidan finns det en stor mängd poler, intressegrupper och sällskap, t ex UTTRYCK, Dogma, Galeriet etc, som är stängda för medlemmarna som inte presterar något utöver det vanliga. Det krävs inbjudan eller en moderator resp jury avgör om man platsar där. Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem. Snacka om Jantementalitet.

Mvh Nikolaos
Gammal 2008-03-24, 22:22
lottawe

ntz skrev:
Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem.
Nikolas, jag kan inte låta bli att fundera på vad jag missat. Jag har nämligen aldrig sett något av det sista du nämner att en grupp skulle vilja ha bort mjukstart eller så.. Däremot det första som du hävdar inte har skett, det har skett högljutt och med råge. Bl.a. fanns en pool som hette något med "mer erfaren" men den byttes efter protester ut till "hård kritik" för att senare läggas ner helt. Gruppen "Uttryck" hette ursprungligen "Den högre skolan" men protesterna både mot intagningssystemet där det inte gick att ansöka och gruppen i övrigt var högljutt. Då ändrades det till "Uttryck." I dogma kan alla vara med bara man bestämmer sig för att hålla sig till en viss begränsning vad gäller utrustningen som man själv väljer för just den poolen.
Gammal 2008-03-24, 22:55
alf109

ntz skrev:
Det är snarare tvärt om. Jantelagen härskar bland elitisterna och inte bland de andra medlemmarna. På fotosidan finns det en stor mängd poler, intressegrupper och sällskap, t ex UTTRYCK, Dogma, Galeriet etc, som är stängda för medlemmarna som inte presterar något utöver det vanliga. Det krävs inbjudan eller en moderator resp jury avgör om man platsar där. Mig veterligen, har ingen protesterat mot existensen eller reglerna för dessa varken här eller i någon annan diskussion. Däremot Mjukstarten och Bildkritik är de enda polerna där ”vanliga” medlemmar får prova sina vingar i. Men elitisterna vill beröva dessa denna möjlighet och vingklippa dem. Snacka om Jantementalitet.

Mvh Nikolaos
Måste rätta dig lite här. I dogma är alla hjärtligt välkomna. Galleri FS skickar man själv in bilder till som sedan röstas in eller inte av de som tidigare fått något publicerat i Galleriet. Till Uttryck går det numera att ansöka, valet görs då dels genom röstning av medlemmarna i gruppen och dels kan poolvärden välja in efter eget huvud.
Alla intressegrupper är öppna för i princip vem som helst vad jag vet, så att detta skulle vara elitistiskt tycker jag nog att du fått om bakfoten. Fördelen med intressegrupperna är att man kan välja att gå med i de genrer som intresserar, det står dessutom var och en helt fritt att titta och kommentera i alla intressegrupper oavsett om man själv är medlem eller inte. Personligen ser jag detta mest som ett sätt att strukturera siten, vilket jag tycker är bra.

Och sedan när det gäller protester mot Galleri FS och Uttryck (tidigare DHS) så har dom varit, och är fortfarande när det gäller Galleri FS, ganska massiva. Jag kommer själv ihåg vilket herrans liv det var när DHS startades, lite lustigt i sammanhanget är att det verkar vara delvis samma personer som var motståndare till DHS som nu klagar över kvaliteten i kritikpoolerna.
Gammal 2008-03-24, 23:08
Eeros

ntz skrev:

Mvh Nikolaos
Det du beskriver är jantementalitetens motsats, d.v.s. snobberi. Dock upplever jag din beskrivning som totalt verklighetsfrämmande. Vilka är dessa "elitister" som från nybörjarna försöker beröva poolen "mjukstart"? Är det bara jag som missat de diskussioner där detta sker?

(Vad krävs det förresten för att man ska klassas som "elitist" på FS?)
Gammal 2008-03-24, 23:33
ntz

Lotta, Alf, Eero
Jag har kanske varit otydlig. När jag skriver ”ingen har protesterat” så menar jag de vanliga medlemmarna. Jag har inte skrivit att någon vill stänga mjukstarten eller bildkritik men i liknande diskussioner brukar det alltid föras fram krav på ytterligare restriktioner och aktiv selektion om vad och vilka som ska få finnas där. Det är möjligt att jag är ute och cyklar men som jag har uppfattat saken har ”hård kritik” stängts ner på grund av kritiken från dem som alltid pratar om den låga kvalitén och inte på grund av de vanliga medlemmarnas åsikter. Det hävdades att ”hård kritik” inte fungerade tillräckligt selektivt. Jag har också uppfattat saken så att protesterna mot DHS och UTTRYCK inte har kommit från de vanliga medlemmarna utan från dem som uppfattar sig själv som något utöver det. Jag själv har inget emot UTTRYCK eller ”hård kritik” under förutsättning att det finns väldefinierade kriterier och att det inte är andra än redaktionen som hävdar att de har, och får ha, tolkningsföreträde. Slutligen, jag har aldrig hävdat att intressegrupperna eller någon annan pol här på fotosidan skulle vara elitistiskt. Däremot ställer jag mig emot vissa medlemmars elitistiska att-satser och åsikter.

Mvh Nikolaos
Gammal 2008-03-25, 08:51
lottawe

ntz skrev:
Lotta, Alf, Eero
Jag har kanske varit otydlig. När jag skriver ”ingen har protesterat” så menar jag de vanliga medlemmarna.
Hur lyder definitionen av "vanlig medlem"?

Det hävdades att ”hård kritik” inte fungerade tillräckligt selektivt.
I denna artikeln finns svaret på varför hård kritik stängdes. David skriver bl.a. "Vi stänger den därför att den inte fungerade så som vi tänkt."

Jag har också uppfattat saken så att protesterna mot DHS och UTTRYCK inte har kommit från de vanliga medlemmarna utan från dem som uppfattar sig själv som något utöver det.
Jag som har följt och deltagit i de diskussionerna minns det annorlunda. De som protesterade högst använde iaf fraser då som visar på rena motsatsen.
Gammal 2008-03-25, 09:27
Erik Schalin

ntz skrev:
... bara du motiverar varför....
Mvh Nikolaos
Kärnan till all kritik.

Och när jag motiverar så lär jag mig förhoppningsvis också vad jag vill.
Gammal 2008-03-25, 10:02
Gottsunda

På tal om något helt annat.

Något som irriterar mig mer och mer för varje år som går är följande
Ett kort på tex två båtar sen står de i rubriken två båtar sen inget mer
eller ett kort på fotboll sen står det i rubriken fotboll sen inget mer

Vad vill fotografen ha hjälp med?
Jag är ingen proffsfotograf men de är irriterande i alla fall

Jag tror om det va ett krav att man va tvungen att skiva vad man vill ha hjälp med ser fotografen kortet på en annan synvinkel min personliga uppfattning.
Gammal 2008-03-25, 10:10
Lena W

Gottsunda skrev:
På tal om något helt annat.Vad vill fotografen ha hjälp med?

De kanske inte vill ha någon hjälp, bara dela med sig av ett fotografi som ger dem själva en trevlig känsla i magen och hoppas att andra får det också!
Gammal 2008-03-25, 10:14
Gottsunda

Jo sant

Men då ska den väll inte ligga i bildkitik?
Gammal 2008-03-25, 10:19
lottawe

Gottsunda skrev:
Jo sant

Men då ska den väll inte ligga i bildkitik?
Varför inte? Bildkritik behöver ju inte alls innebära varken att en bild kan bli bättre eller någon typ av felletande. Det kan lika gärna vara andra känslor, synpunkter och åsikter som är bildkritik.. Subjektiva tankar betraktaren förmedlar i en kommentar om bilden.

Kritik inom konsten handlar inte om dåligt alltså utan kan likväl vara positiv.
Gammal 2008-03-25, 10:23
Gottsunda

mm de har du rätt i ;)
Gammal 2008-03-25, 11:56
ulltand

alf109 skrev:
...Det är inte alltid kvaliteten på bilderna som är problemet utan minst lika ofta kvaliteten på kritiken tycker jag. Om man går in och granskar de som står för direkta sågningar (vilket dess bättre är relativt ovanligt) av andras bilder finner man ofta någon som inte kommit speciellt långt i sitt eget fotograferande...
Jag tar åt mig, och välkomnar din kommentar på ngn bild som du anser är dålig.
Gammal 2008-03-25, 12:24
ntz

Re. Lotta
Vanliga medlemmar är för mig, lägg märke till att det är min egen definition, de som inte gör anspråk på att ha tolkningsföreträde av estetiska, tekniska etc normer och inte uttrycker normativa att-satser som skall vara tvingande för andra medlemmar och inte heller gör godtyckliga tillägg i Fotosidans regler eller vill exkludera någon/något. Det är de som visar respekt för andras skaparglädje, kunnighet/ okunnighet, utvecklingsstadie, personlighet och alster. Motsatsen brukar jag kalla för elitister, vilka är ovanliga men högljudda.

Jag har läst artikeln som du hänvisar till och den anger självklart redaktionens motivering för ”hårt kritik” polens stängning. Men min minnesbild är att långt innan dess försiggick en hel del mycket långdragna och hätska diskussioner angående polens regler, bildernas ”låga kvalitén” och polens existensberättigande. Om jag minns rätt initierades dessa diskussioner av medlemmar som ville utesluta vissa slags motiv, ”kattbilder” från polen och som även ansåg att vissa fotografer inte hade där att göra. Dessa förde även fram hot om att det var dags att lämna Fotosidan när kreti och pleti översvämmade polerna. Med enkla ord, de ansåg att polen (och även fotosidan) inte fungerade tillräckligt selektivt. Min minnesbild av reglerna är att man utöver det som gällde för bildkritiken så skulle man ha en längre erfarenhet, ha kommit en bit längre och att man skulle tåla hård men saklig och konstruktiv kritik. Min erfarenhet är att den konstruktiva kritiken ofta uteblev från de givna kommentarerna och kvar var de ”hårda puckarna” som inte så sällan uttrycktes med ”Vad har du här att göra? Bort härifrån”. Har själv både sett och även fått liknande kommentarer. En del medlemmar, estetikens och teknikens väktare, gjorde egenkonstruerade tillägg i polens regler medan andra inte brydde sig om reglerna överhuvudtaget. Min subjektiva tolkning är att allt detta grundlade polens stängning. Jag tycker att polen hade en värdefull funktion och att den selektionen som vissa försökte tvinga fram på sitt eget godtyckliga sätt kunde åstadkommas naturligt genom att följa reglerna och ge hård men konstruktiv kritik.
Det är mycket möjligt att du, i och med att du är involverad i Fotosidan som polvärd, besitter kunskaper och information som gör att du har en annan bild av saken. Jag tolkar och drar slutsatser utifrån vad jag ser och läser här, och de är ytterst subjektiva som alla andras.

När det gäller diskussionerna om DHS har jag inte en fullständig bild för jag följde dem inte så noga. Men av det jag tog del av fick jag intrycket av att protesterna kom ofta från dem som för fram normativa att-satser angående den ”låga bildkvalitén”. Det verkar som om Alf har delvis ett liknande intryck, något som framgår av hans inlägg högre upp. Som sagt jag har inte följd det här så noga utan bara fragmentariskt och det är mycket möjligt att jag har fått ett felaktigt intryck.

Kan hända att jag har fel i delar eller detaljer men kärnpunkten kvarstår. Nu när ”hårt kritik” är borta börjar vissa medlemmar att föra fram samma slags synpunkter nu mot ”bildkritik”. Skall den också tas bort?
Besvara

Bokmärken

Taggar
bildkommentarer

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:52.

Tether Tools Case Air