Annons

Galleri FS - Galleriet som är öppet dygnet runt

Produkter
(logga in för att koppla)

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det var en extremt dålig motivering till refusering. Det måste väl ha varit fler motiveringar än den!? Det finns ett antal val som hjälp vid refuseringen och så finns det ett fritextfält (som använts när det man skrev den där skumma kommentaren).

Lite rekapitulering. Först syntes inte bildrubriken, men efter ett tag insåg vi att den ofta var en viktig del för vissa bildgenrer (ex. bilder som är lite svårtolkade) så därför la vi dit den. Jag tycker att det är rätt vettigt, även om jag som grundsyn har att bilden skall kunna stå sig utan titel.
 

Nellub

Avslutat medlemskap
Det var sammanlagt tre motiveringar.
Två av dom köper jag rakt av, dom var en objektiv motivering av bilden.
Det var den tredje motiveringen som jag blev lite mer än upprörd över.
Jag har varit med i olika bildjuryn och bedömmt andras bilder i ett flertal tävlingar men ALDRIG har vi bedömmt en bild för dess titel.
Om vi tyckt att titeln har varit dålig har vi bara gjort en kommentar av det men aldrig som den enda motivering till varför bilden kom på den placering som den gjorde.
Är man utvald att sitta som jury har man (enl. mej ) en förb.... plikt att bedömma en bild objektivt, annars är det bara att säga ifrån sig uppdraget.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Nellub skrev:
Det var sammanlagt tre motiveringar.
Två av dom köper jag rakt av, dom var en objektiv motivering av bilden.
------------------------------------------------------------
Så bra!
------------------------------------------------------------
Det var den tredje motiveringen som jag blev lite mer än upprörd över.
Jag har varit med i olika bildjuryn och bedömmt andras bilder i ett flertal tävlingar men ALDRIG har vi bedömmt en bild för dess titel.
Om vi tyckt att titeln har varit dålig har vi bara gjort en kommentar av det men aldrig som den enda motivering till varför bilden kom på den placering som den gjorde.
Är man utvald att sitta som jury har man (enl. mej ) en förb.... plikt att bedömma en bild objektivt, annars är det bara att säga ifrån sig uppdraget.

Det är faktisk mycket få dårliga bilder på GFS! Men det är alldeles för många.
Juryen borde nog rösta ner 3 X så många.
Nu är gränsen för mengden uppnådd, tycker jag.
Månne skal bilderna hänga på väggen en månad?
Min bild har inte fått en (1) kommentar i galleriet senn den kom inn där (tidligt). Dog några click; men BARA när den ligger på försidan :-(
Det betyder nog att det sällan letas.......

Som på FS generellt; våldtagen av mängd.
Hehe; undrar på vem som hittade på denna:
"Höjer sig inte över mängden". Den är f.ö. god, men förteller ju bara att kanskje ett par promille gör det......

Låt oss se promillen då! Rösta ner fler!
/Erik J
 

mentalslapp

Aktiv medlem
Har jag missförstått något eller skulle man få ett besked i mailen om en bild kom med eller ej? Det är förvisso bara en vecka sedan jag lade in en bild i poolen Galleri FS så det kanske kommer?
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Här är texten om Slussen:

Hur fungerar det med slussen?
Efter att fotografen lagt en bild i poolen så hamnar den hos Galleriets värdar och juryn. Värdarna är en blandning av Fotosidanmedlemmar som har förmågan, kunskapen och pondusen att bedöma bilder och har förstått syftet med Galleriet (att få alla besökare att gapa av häpnad och skapa ett sug att ta lika bra bilder).

Värdarna kan var och en direkt släppa igenom en bild men blir vägledda av juryn. Juryn består av alla de medlemmar som fått med en bild publicerad i Galleriet (dvs juryn blir bara större och större med tiden), och juryn kan då rösta Ja eller Nej (eller blankt). Varje Nej måste motiveras och det finns ett stöd för den som röstar att välja ett val ur en lista för vad man tycker är största anledningen till varför man säger Nej. Den listan är en mycket mycket grovt förenklad lista eftersom det egentligen är förkastligt att med en kort mening refusera en bild, men vi tror att en kort motivering ändå kan ge den refuserade fotografen en indikation på varför bilden inte kom med. Dock är Galleri FS ingen bildkritik. Vill du ha bidkritik så ladda upp i Bildkritikpoolen.

Bilden får ligga så länge att tillräckligt med röster har kommit för att Värdarna skall bli vägledda. Den vägledande omröstningen måste tydligt väga över för Ja (dvs en bild som får 15 ja och 15 nej bör betyda att bilden inte är tillräckligt bra för att nå igenom). Värdarna kan också se hur Juryn motiverar sina Nej. När en tydlig indikation för vart det barkar finns, så kan värdarna ta ett beslut.

Efter beslutet så publiceras antingen bilden i Galleri FS eller om bilden blir refuserad så får medlemmen ett mail med info om detta och bilden åker ur poolen. Att en bild blir refuserad behöver inte behöva att den är en dålig bild, utan snarare att det inte var en bild som Galleriet letade efter just nu.
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Stå på!!!

Så undrar jag:
En bild som har fått 830 click och 13 kommentarer, bliver rätad efter tre (3) timmar, med argumenten:
- Höjer sig inte över mängden
- Kompositionen kan förbättras
- "Fel vitbalans"

Hur kann det ha sej?
Hur många har hatt tid till att rösta på den?
Var den månne utsliten?
Eller månne värden har använd juryen som ursäkt?

Jag klagar icke; har då blivat rätad förr, men undrar endå..........

Vad med en kommentar till mängdredusering, David?
/Erik J
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det finns säkert bilder som dragit in tio-tusentalskronor som inte kommit med eller bilder med betydligt fler visningar och kommentarer. Bilden bedöms av juryn och värdarna utan att man vet om de sakerna.

Alla bilder får tillräckligt med röster (minst ca 15-20) och beslut tas när det drar i en tydlig riktning.

Läs gärna detta blogginlägg:

http://www.fotosidan.se/blogs/flatljus/13050.htm
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Redaktören som vanlig avvikande.....

Hur kan det vara grunnlag efter 3 timmar?
Minst 15-20 röster sejer du; jag tväkar! I.s.f. borde man se alla sina röster ( dom negativa).

Men som vanlig, David, så svarar du inte på direkta frågor; månne är det en ursäkt det att du är redaktör?
/Erik J

PS Länken till din blogg; vad menas med den? Bättre fotografer enn du har rätas från Galleriet..... Patetisk!
 

Makten

Aktiv medlem
Det var en utmärkt bloggsnutt tycker jag. Det är precis detta fenomen som orsakar i stort sett alla "problem" på Fotosidan; uteblivna kommentarer, stort bildflöde, med mera. Bristen på självkritik. Alla drabbas av den, mer eller mindre ofta. Det är bara att bita i det sura äpplet och börja om, eller acceptera att andra inte tycker att man är lika bra som man kanske tycker själv.
Men; det är ingen bra förklaring på Eriks fråga om hur det kan gå så kvickt att refusera. Och jag tror jag vet vilken bild han menar, och "fel vitbalans" är nog det konstigaste omdöme man kan ge om den bilden. Vad är "rätt" vitbalans? Här kommer vi in på refuseringsmotiveringarnas betydelse igen. En sådan motivering gör en bara förbannad. Att någon har mage att påstå att man gjort "fel" när man är fullt medveten om vad man pysslar med är inte särskilt kul. Det är en fråga om hur motiveringen formuleras. "Jag gillar inte vitbalansen" är en jädra skillnad mot "fel vitbalans". Där tycker jag att lite jobb kan läggas ner för att göra det trevligare (eller mindre otrevligt) att bli refuserad.

PS. Jag skulle också ha refuserat Eriks bild, men av helt andra anledningar.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Man kanske ska fråga sig varför en bild som blir refuserad fått så många som 830 tittar och 13 kommentarer snarare än varför en bild som fått 830 tittar och 13 kommentarer refuserats, eller?

Jag förstår inte heller varför man skall behöva kontemplera längre än 3 timmar för att refusera en bild eller inte.

Hellre refuserad efter 3 timmar än efter 2 veckor.

Edit: Jag tog mig friheten att ge en kommentar till bilden som det förefaller vara frågan om.
 
Senast ändrad:

Torun

Aktiv medlem
Är inte formuleringen "för att bli godkänd så måste bilden stämma med vad juryn letar efter just nu" olycklig? Skall detta tolkas som att om t ex en bild på en solnedgång nyligen blivit invald så är det kört för solnedgångar ett tag fram över? Tror väl inte att det är så men tycker faktiskt att i sammanhanget blir Eriks fråga om vad juryn letar efter vecka 1 befogad. Förstår att en bild som blir refuserade idag kanske blivit godkänd vid en annan tidpunkt, men formuleringen är olycklig.
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Är inte tanken med Galleri FS att det skall vara ett högkvalitativt yttre och en möjlighet att lätt hitta ett varierat utbud av inpirerande bilder.

Då vill man väl undvika för många bilder av samma typ, vare sig det är hund, katt, solnedgång, landskap, nakna brudar, suddigt flum, smygtagna gatufotobilder, välkopierade svartvita bilder, tungt redigerade bilder etc etc.

Då kommer naturligtvis behovet av bilder till galleri FS vara tidsberoende.

Kanske skulle Juryn ha möjligheten att byta ut en tidigare bild i samma stil ifall en som de bedömmer bättre kommer in.

Ett problem med communities är att allt ska vara så himla rättvist jämt. Anonymiseringen med galleri FS är bra men alltid kommer folk att anse sig orättvist behandlade hur urvalen än görs.
 

Makten

Aktiv medlem
Galaxens President skrev:
Ett problem med communities är att allt ska vara så himla rättvist jämt. Anonymiseringen med galleri FS är bra men alltid kommer folk att anse sig orättvist behandlade hur urvalen än görs.
Jo, men därför vore det bra med lite "smidigare" formuleringar. Tänk dig när du varit på anställningsintervju och senare får beskedet "du har fel näsa, så du får inte jobbet."
 

afe

Aktiv medlem
Jag försökte med en bild av ledsen gorilla i bur, och refuserades med bl.a.:

- Höjer sig inte över mängden
- Stötande bild
- Budskapet är inte tillräckligt starkt/tydligt
- Lite för enkel till utförandet
- "en apa i bur......och?"
- "BurenDet blir så mycket trevligare om djur present"

De första fyra är väl tämligen ok, även om jag inte riktigt kan se hur en gorilla i bur skulle vara så "stötande" att den inte platsar.

Refusator nr 5 verkar över huvud taget inte förstått poängen, så det går väl an, men vad tusan är det sista? :)

Det är ju nästan roligare att läsa motiveringar till refusering än att titta på bilderna i galleriet :)
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hej Richard, Martin o Torun.

Galaxens President skrev:
Man kanske ska fråga sig varför en bild som blir refuserad fått så många som 830 tittar och 13 kommentarer snarare än varför en bild som fått 830 tittar och 13 kommentarer refuserats, eller?

Jag förstår inte heller varför man skall behöva kontemplera längre än 3 timmar för att refusera en bild eller inte.

Hellre refuserad efter 3 timmar än efter 2 veckor.

Edit: Jag tog mig friheten att ge en kommentar till bilden som det förefaller vara frågan om.
Missuppfatta mej rätt! Jag klagar inte över refuseringen som sådan. Men jag hittar ingen sammanhang och god förklaring hos David.
Vitbalansen har diskuterats i en hel tråd tidligare; och smaken endrade sej lika mycket som debattantene's skärmar :)
Jo tack, Richard. Jag är värkeligen glad för din goda kommentar; och vill ennu en gång ta fram saxen......men magentasticket vill jag gärna ha kvar.

Det är visst bra att refuseringen går snabbt; men i detta tillfellet tror jag något är
 

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
Hej Richard, Martin o Torun.

Galaxens President skrev:
Man kanske ska fråga sig varför en bild som blir refuserad fått så många som 830 tittar och 13 kommentarer snarare än varför en bild som fått 830 tittar och 13 kommentarer refuserats, eller?

Jag förstår inte heller varför man skall behöva kontemplera längre än 3 timmar för att refusera en bild eller inte.

Hellre refuserad efter 3 timmar än efter 2 veckor.

Edit: Jag tog mig friheten att ge en kommentar till bilden som det förefaller vara frågan om.
Missuppfatta mej rätt! Jag klagar inte över refuseringen som sådan. Men jag hittar ingen sammanhang och god förklaring hos David.
Vitbalansen har diskuterats i en hel tråd tidligare; och smaken endrade sej lika mycket som debattantene's skärmar :)
Jo tack, Richard. Jag är värkeligen glad för din goda kommentar; och vill ennu en gång ta fram saxen......men magentasticket vill jag gärna ha kvar.

Det är visst bra att refuseringen går snabbt; men i detta tillfellet tror jag något är fel med antallet stämmor i slussen......

OK; jag håppas David dyker upp, i.a.f. med svar / kommentar till några av frågorna i mina tidligare innlägg.
Gott att höra att jag inte är ensam om detta.

God fortsättning! /Erik J
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Att diskutera enskilda bilders refusering i GFS är inget vi gör. Det blir helt ohållbart om vi skall krävas förklaring på varenda bild. Men för att göra ett undantag för att bekräfta regeln. Jag visste inte ens vilken det hela handlade om, men gissar att det var denna (pga av tacket till Richard):

http://www.fotosidan.se/pools/view/5241/937275.htm

Den bilden lades i poolen under nästan exakt 5h, och fick första rösten, 2007-12-18 15:00:29, och sista rösten 2007-12-18 20:52:42. Totalt 16 röster, 5 Ja och 11 Nej.

När man ligger in en bild i poolen så står det med stor text:

"Om din bild ej passerar juryn kommer du få ett mail med de olika motiveringar juryn angivit. Om du ej gillar detta, eller om du tror du kommer få svårt att acceptera en refusering - lägg då inte in en bild."

De motiveringar som kommer med i mailet är de motiveringar som de som röstat valt. Har alla röstat ned med en motivering så syns bara en motivering i mailet. Har fler motiveringar använts så syns alla dem.

Att inflödet är för stort just nu vet jag inte om jag tycker. Just nu är det ca 80% av bilderna som inte kommer med. Se denna nyhet:

http://www.fotosidan.se/cldoc/13815.htm

Jag bifogar också en skärmbild så ni ser hur värdarna ser bilderna i slussen (dvs vi ser ingen mer info än juryn gör, utan har bara att nytt val för Refusering Ja / Nej)
 

Bilagor

ANNONS