Annons

Damm på sensorn - officiell tråd

plastanka

Aktiv medlem
Du får fota något helvitt med liten bländare (högt bländarvärde) så kommer du se om det är smuts på sensorn.
 

skogsbaronen

Aktiv medlem
Spegeln fälls upp när bilden tas, så det påverkar inte bilden om den är smutsig.
Du ser ut att ha smuts/damm på sensorn. Syns mot homogena bakgrunder och mest vid små bländaröppningar. Använd kamerans funktion för sensorrengöring så kommer du åt att blåsa rent sensorn. Oftast räcker det att blåsa, men vid mycket smuts kan det krävas att du våttvättar den.
 

Walle

Aktiv medlem
Att blåsa på spegeln hjälper föga, eftersom den fälls undan innan bilden tas. Det är sensorn du ska rengöra.

Edit: Tomas var snabbare
 

baski

Aktiv medlem
Jag prövade att göra en sensorrengöring, och jag blåste med en gummiblåsa men fläckarna går lik förbannat inte bort.
Prövade fota ett vitt papper med liten bländare, och fläckarna syntes fortfarande.
Hur pass riskabelt är det att våtrengöra den? Hur går jag till väga då?

Tack för tipsen!
 

Walle

Aktiv medlem
Med 5Dmk2 ska man vara väldigt försiktig när man rengör själv, då vissa/alla? har en oljerand runt kanten på plåten som håller AA-filtret på plats, och det föreligger tydligen stor risk att man smetar ut denna olja över AA-filtret.

I övrigt kan jag tyvärr inte ge några tips då jag aldrig har våtrengjort min sensor (har dessutom 5D).
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
På 18mm och F/22 - F/18 som i dina första två exempel så behöver det inte vara på sensorn, det kan precis lika gärna på/i objektivet. Ditt tredje exempel (blomman) är tagen på 55mm - F/9 - och är alltså betydligt mindre "dammkänsligt".

Ju mindre bländare, desto mer "koncentrerade" blir dammkorn i bilden - med större bländare "flyter fläcken ut" så att man inte ser den.

De första två bilderna kunde du tagit med typ F/11 - när du zoomat ut till 18mm på en 350D så har du enormt skärpedjup i alla fall... T.o.m F/8 kunde räckt. Det hade gett dig mycket kortare slutartider också - så fotbollsspelarna hade blivit betydligt skarpare.

Kolla ditt objektiv nogrannt också alltså... både front och bakersta linsyta, och kolla med genomlysning (håll upp objektivet mot en lampa eller nåt...)
 

Björn_

Aktiv medlem
Tänkte dela med mig av en hemlighet

Tja,

Tänkte först starta en ny tråd men detta passar nog bra in i den officiella tråden...
Jag har haft damm på min sensor ett bra tag nu. Jag funderade starkt på att lämna in på service och få det gjort, men jag tyckte att det inte borde vara så svårt att göra själv. Jag började läsa lite trådar här på forumet och kom fram till att jag alltså skulle rengöra glaset framför sensorn, och inte själva sensorn i sig. Till att börja med så kan jag konstatera att det finns en stor bluffmarknad för rengöringsattiraljer. Dessa leverantörer kommer givetvis säga att jag har fel och att du MÅSTE köpa deras dyra grejjer om inte kameran skall gå i sönder, eller sprängas eller liknande. Jag gick på precis samma bluff själv, därför tänkte jag dela med mig lite av mina upplevelser.
Sagt och gjort så gick jag och köpte en "Magic Butterfly" (låter som någon sexleksak tycker jag, men i alla fall) Detta består av en liten damvippa som man skall sopa sensorn med. Den kostade mig inte mindre än 600 Kr. Den kostar troligen max 2 spänn att tillverka i Kina, så någon tjänar säkert massor på dessa prylar. Jag skulle kalla kvaliteten för "smäck" och inget annat. Jaja, men en nyvunnen vän (med tvivelaktigt namn) i handen satte jag igång med att sopa min sensor. Tyvärr hade jag läst på för dåligt och inte uppmärksammat att det på min kamera (KM7D) fanns en liten yta med olja runt om sensorn. Denna smetade jag ut fint över sensorglaset så det blev 100 gånger värre. Detta kan jag ju inte skylla på någon annan än mig själv. Jag kan dock påstå att denna tingest inte hade klarat av att rengöra i vilket fall som helst eftersom min sensor var alltför smutsig. Nu var den i alla fall obrukbar efter att jag skitat ner den med olja. I stor frustration begav jag mig till närmsta butik för att få tag i "Magic Swabs" eller vad de nu hette... På väg i bilen så tar jag till slut upp min telefon och ringer till farsan, han har trots allt sysslat med mekanik i 20 år eller så... Jag berättar lite skamset att jag nu totalt pajjat min sensor (nej inte sensorn, utan glaset). Han skrattar lite grann och ger mig sedan lösningen. Åk till konsum och köp "Kemiskt ren bensin" och torka av glaset med tops. (Tops får man enligt vissa inte heller använda eftersom de kan ludda av sig och FÖRSTÖRA kameran - vilket bara är ljug alltihop såklart). Om de skulle ludda av så går det att ta bort med samma tops, man får kolla noga bara. Vad kostar då "Kemiskt ren bensin"??? 599:- ?? 1099:- - Nej, inte riktigt. 19:90 betalade jag med det finns säkert billigare om man letar :)
Alltså, under tjugolappen. Tops har ni väl hemma så det handlar inte som stora summor. Vissa har tidigare skrivit att någon blåsa sk "näsfrida" (apotekets benämning) skulle klara av att blåsa bort damm, och det fungerar säkert toppen, skulle tro att det blir precis samma funktion som de mycket svindyrare "proffs (läs bluff) -blåsorna"
Farsans tips var att det även går att köpa K-sprit på närmsta mack- här får man dock vara lite varsam, den får inte vara utblandad med olja, vilket vissa är (bla preem). Tipset är att testa på en annan glasyta innan men ger sig på sensorn. K-sprit innehåller annars också isopropanyl vilket är samma ingrediens som i "magic solution" och allt vad de heter.

Jag ansvarar såklart inte för att mina tips fungerar för just DIG, och en bra idé är att läsa på lite om just din kameramodell innan du ger dig på rengöring själv, MEN - det finns en hel massa bluffgrejjer på maknaden som du säkert INTE behöver :-D

Mvh
Björn
 

andw

Aktiv medlem
Jag har klivit över sensorrengörings-tröskeln !

Några dammkorn hade letat sig in i mitt kamerahus och de syntes redan vid f/11.
(se bild med geting)

Jag tänkte att jag skulle försöka mig på att blåsa bort dom med en gummiblåsan "Hama 5610" (se bild) men det fungerade inte så bra utan blev då ännu värre (se bild "Före").

Jag tog en "Visible Dust Sensor Cleaning Swab"

( http://www.visibledust.com/products3.php?pid=450 )

och på den droppade jag ett par droppar "Sensor Clean" ,

( http://www.visibledust.com/products3.php?pid=301 )

tog sedan av objektivet satte på "manuell-sensorregöring" på min Canon eos 50D , spegeln fälls upp och jag sveper Swabben över glaset framför sensorn. (första gången jag utför denna manöver,så lite pirrigt var det)

Jag stänger av kameran och spegeln fälls ner igen.

På med objektivet , rattar in bländare 32 och tar en test-bild mot en blå himmel.
De flesta dammpartiklar försvann direkt men efter att ha upprepat detta 3-4 gånger så blev jag nöjd med rengöringen. (se bild "Efter")

På min kamera kunde jag se om jag fått bort dammpartiklarna direkt på displayen så någon sensorlupp behövde jag inte använda.

Finns annars här : http://www.visibledust.com/products3.php?pid=602

Min gummiblåsa tänker jag inte blåsa någon mer gång på sensorn med , men jag undrar om det är någon som har testat VisibleDust
ZEEION™ blower : http://www.visibledust.com/products3.php?pid=444
och om den går att blåsa med på sensorn med bra resultat ??

Jag tyckte det var enkelt att göra ren sensorn själv , men man ska nog tänka på att inte göra det i alldeles för smutsiga mijöer.

Slutligen så undrar jag om någon skulle kunna tala om för mig vad den inbyggda sensorrengöringen i kameran är bra till ?
För när man använder den så händer inte någonting...

M.v.h

anders.
 

Bilagor

Björn_

Aktiv medlem
svar till andw

Hej,
Visst damm försvinner med att blåsa, den inbyggda sesorrengöringen tar i viss mån även dessa partiklar. Andra former så som pollen osv försvinner inte lika enkelt, så då blir det till att ner och "pilla för hand". Jag använde som sagt kemiskt ren besin och tops med framgång. Mitt glas blev superrent. Jag använde även en VisibleDust Arctic Butterfly som jag definitift inte kan rekommendera - rent smäck för 600:-

Mvh
Björn
 

andw

Aktiv medlem
Du har säkert rätt Björn men jag vågade mej inte att använda kemisk ren bensin.
Skulle inte förvåna mig om det är exakt det jag köpt för 225 spänn , 8 ml.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8148811

(måste ju bli ett ganska högt liter pris på dom flaskorna)

Nu ska vi se...

10 ml på en deciliter... 10 flaskor där...
10 deciliter på en liter... 100 flaskor minus 20%

,för det var 8ml. i flaskan... Nu blev lite snurrigt :)

225 gånger 100 flaskor...

Det blir väl en 18000 tusen kronor litern om jag inte har räknat fel.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag skulle varna lite för att ta till egna kemikalier för att rengöra sensorns "Lowpass filter". Från början verkade alla kameror ha den tunna filterbeläggningen som skall motverka UV-ljus och Moiré på insidan. Det innebar att man egentligen tvättade en ren glasskiva.
På senare tid har alltfler kameror fått denna filterbeläggning på utsidan.
Photographic solution som tillverkar Eclipse har själva rapporterat om ett antal fall där Canon 5D kameror har fått beläggningen upplöst av vanlig Eclipse. Själv har jag inga negativa erfarenheter fast jag svabbat många gånger med vanlig Eclipse. Ingen vet om det är p.g.a. en variation i tillverkningen eller varför vissa kameror skadats.
I alla fall står de för bytet av sensor på de som blivit skadade.
Detta är tycker jag en fördel att använda ett känt fabrikat med många kunder eftersom de snabbt får in klagomål om något går snett och i detta fall också verkar ta sitt ansvar.
Den som använder kemiskt ren bensin sparar lite pengar men tar en stor risk.
En flaska Eclipse kostar inte mycket och räcker en evighet.
Skulle hellre hitta bra alternativ till svabbarna. 12 St för 450 kr är löjligt och jag behöver väldigt många sådana förpackningar innan jag gjort slut på Eclipseflaskan.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Du har säkert rätt Björn men jag vågade mej inte att använda kemisk ren bensin.
Skulle inte förvåna mig om det är exakt det jag köpt för 225 spänn , 8 ml.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=8148811

(måste ju bli ett ganska högt liter pris på dom flaskorna)

Nu ska vi se...

10 ml på en deciliter... 10 flaskor där...
10 deciliter på en liter... 100 flaskor minus 20%

,för det var 8ml. i flaskan... Nu blev lite snurrigt :)

225 gånger 100 flaskor...

Det blir väl en 18000 tusen kronor litern om jag inte har räknat fel.
Ungefär som ATF-olja.
Kan köpas i flaskor på 50-100ml under namnet "Förgasarolja" och i enlitersflaskor, dunkar och fat under namnet "Automatlådeolja" eller "Hydraulolja". Men den som har automatlåda och horisontalförgasare och inte vet att det är samma får förstås köpa den dyra förgasaroljan också. Finns många fler exempel, men det är det jag kommer på nu.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ungefär som ATF-olja.
Kan köpas i flaskor på 50-100ml under namnet "Förgasarolja" och i enlitersflaskor, dunkar och fat under namnet "Automatlådeolja" eller "Hydraulolja". Men den som har automatlåda och horisontalförgasare och inte vet att det är samma får förstås köpa den dyra förgasaroljan också. Finns många fler exempel, men det är det jag kommer på nu.
Hur många liter kommer du göra av med under en livstid? Det går åt några droppar att göra ren sensorn? Du gör ren sensorn normalt kanske var 3:dje månad.
Jag köpte min första flaska Eclipse runt 2005 och den kommer räcka ett par år till. Liter priset är av noll intresse.
Spara pengar på rätt ställe!
Ofta är kvalitet och säkerhet av större intresse än korvören.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
Hur många liter kommer du göra av med under en livstid? Det går åt några droppar att göra ren sensorn? Du gör ren sensorn normalt kanske var 3:dje månad.
Jag köpte min första flaska Eclipse runt 2005 och den kommer räcka ett par år till. Liter priset är av noll intresse.
Spara pengar på rätt ställe!
Ofta är kvalitet och säkerhet av större intresse än korvören.
Vad jag menar är att samma sak ofta säljs under olika namn för olika ändamål. Om man tar mitt exempel. Har man en bil med manuell växellåda är det onödigt att köpa en liter för att droppa några milliliter i förgasaren. Den flaskan kommer att räcka i en evighet och det blir därmed ett högt literpris när man bara använder en bråkdel av den billigare oljan. Då lönar det sig att köpa den lilla flaskan trotts många gånger högre literpris.
MEN, om man har en automatlåda som behöver fyllas på ibland och köper olja i flaska eller dunk kan man använda samma olja till förgasaren, om man VET att det är samma olja. Men den som inte vet det köper helt i onödan även den betydligt dyrare oljan i små flaskor. Och har identiska oljor stående bredvid varandra i garaget, med olika literpris.
Om man tex vet att det är kemisk ren bensin, eller thinner eller vad det nu är i 8ml flaskan och köper samma vätska i stora förpackningar till andra användningsområden är det bortkastade pengar att köpa den lilla dyra flaskan. Men skulle det vara någon vätska du aldrig använder till något annat är det onödigt att köpa storpack även om du hade möjligheten.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Om man tex vet att det är kemisk ren bensin, eller thinner eller vad det nu är i 8ml flaskan och köper samma vätska i stora förpackningar till andra användningsområden är det bortkastade pengar att köpa den lilla dyra flaskan. Men skulle det vara någon vätska du aldrig använder till något annat är det onödigt att köpa storpack även om du hade möjligheten.
Jag kollade faktiskt upp vad flaskorna innehåller. Vanlig Eclipse är 100% ren metanol, Eclipse 2 är en blandning av metanol, etanol och isopropanol (okända proportioner). Allt enligt databladen hos tillverkaren.

Någon kemikunnig här på Fotosidan påpekade att det kan skilja en hel del i renhet när man köper kemikalierna från andra källor, själv använder jag isopropanol från apoteket men är inte helt nöjd då jag tycker den lämnar slöjor.

Enligt ett annat tips här på Fotosidan använder Canons servicetekniker ett ersättningsämne för freon (som är ett utmärkt rengöringsmedel, tyvärr förbjudet), det närmaste jag har hittat (i vettiga storlekar) är PRF HFE Cleaner 220ml för 285 kr plus moms hos ELFA. Jag har dock inte kommit mig för att testa ännu.

ELFA har också lämpliga tops och rengöringsdukar, titta under renrumsprodukter. Själv brukar jag använda vanlig mikrofiberduk...
 

snabb kamera

Aktiv medlem
Tänk på att glasskivan framför sensorn är belaggd med ett tunnt metallfilter (low pass), det är väldigt lätt att detta filter löses upp om man är ofösiktig eller använder fel rengöringsvätska! Sen är det sensorbyte a 5000:- som gäller...
Oooopss: nästan gränsfall om det inte är billigare att köpa en ny kamera då istället - eller rent av lägga till några tusenlappar till och få en ännu bättre kamera än den man redan tänkt få ny sensor i för 5000 kronor. Ja, en avvägning som tål att både jämföras och kollas upp som sagt. Sedan antar jag också att ett sådant sensorbyte kostar olika på olika kameratillverkare, kameramodeller med mera också skulle jag tro. Så, vem vet: 5000 kanske rentav är i underkant för detta på vissa kameror?

Eller ännu värre: har man en tillräckligt gammal kamera kanske det inte ens längre går att byta ut något överhuvudtaget på kameran ( och framförallt på vissa udda och lite mindre kameramärken som Minolta, Sigma, Panasonic, Samsung, Sony med flera ). Nej, finns nog verkligen stjäl att hålla sig till de bägge " storfräsarna " Nikon och Canon då det gäller servicefrågan trots allt, för där kan man i alla fall vara säker på högklassig service och uppdatering på grejorna.
 

Pagajviftaren

Aktiv medlem
....Nej, finns nog verkligen stjäl att hålla sig till de bägge " storfräsarna " Nikon och Canon då det gäller servicefrågan trots allt, för där kan man i alla fall vara säker på högklassig service och uppdatering på grejorna.
Det tog runt 4-5 månader för Nikon att byta glaset framför autofokussensorn på min första vattentäta kompaktkamera. Skickade in nya kameran på garantirep på våren och fick tillbaka den på hösten, så det blev en sommar till i kajaken utan kamera. Men de kanske har bättrat sig, det var några år sedan.
 

Björn_

Aktiv medlem
Svar till alla

Hej igen,
Kul att så många tyckte till om detta. Min poäng i diskussionen är att det finns en massa bluffgrejjer som man bör ta med en nypa salt. Jag tänker inte ge mig in i någon diskussion om hurvida någon speciell lösning kommer förstöra någon speciell metallbeläggning, för det är det nog ingen här på forumet som har exakt vetskap om (såvida ni inte jobbar för utvecklingsavdelningen hos någon stor kameratillverkare vill säga). Traditionellt sätt (jag talar av egen erfarenhet från arbete med optiska element, allt från fiberoptik i internationella transportnät till andra laserprodukter så som skrivare) så använder man isopropanyl för renöring av optiska element vilket är ungefär samma som K-sprit=isopropanyl. Jag är ingen kemist så att jämföra detta med "kemiskt ren bensin" skall jag inte göra (men det gjorde jag kanske nu ;-)
Jaja, jag gick "bara på inrådan från min far som också sysslat med optik (fast lite längre än vad jag gjort) vad gäller bensin, och det funka för mig. Ytbeläggningar kan jag för lite om för att uttala mig, men det finns kanske någon som är expert på området.

All respekt för de som lämnar in kameran på service istället för att pilla själv. Men för de som gör det själv så finns det en hel del MÖG (jag kommer från skåne, och det betyder skit) som man inte behöver köpa för dyra pengar. Man kan alltid disskutera vad som är dyrt osv, men min poäng är återigen att det inte skadar att vara kritiskt.

hej hopp
//Björn
 

qv_

Aktiv medlem
statisk

Om man rengör optiska fiber med kemisk bensin så blir dessa statiska, vilket dom inte blir med isopropanol. Isoproanol lämnar en slöja efter sig. Vill man bli av med denna så kan man torka detaljen med torr luft (ex luft på burk) så slipper man denna slöja (jag renoverar fibersvetsar för optisk kabel). När det gäller förgasarolja så är ATF olja en variant, SU vill däremot ha en rak 30 olja för bästa funktion. Så all förgasarolja är inte ATF.


När det gäller luft på burk så se till att det inte kommer upp vätska ur dessa.

/Janne
 

qv_

Aktiv medlem
Har läst lite mer i tråden

Många personer betyder många åsikter.....

Vissa av råden i tråden är rent skräckinjagande.

Ett av de värsta är "du kan använda topsen flera gånger"

Nu skall jag erkänna att jag inte gjort rent sensorn ännu, för jag har inte tyckt att det behövs. "Om det fortfarande är det helt, skall man inte försöka fixa det...."

Vid rengörning av optik och ytor på fibersvetsar gäller följande.

Topz (vilken som helst) dammar inte om den är lätt fuktad. Det skall inte drypa om dessa utan bara en fuktig yta.

Topz används bara en gång, sedan slänger man dessa. Ser man smuts på dom så skall man defenetivt ta en ny. Vi jagar smuts som inte syns så renlighet är ett måste.

Först tar man bort allt man ser innan man börjar blåsa runt skiten. Om man blåser på smuts (som mycket väl kan lossna) så vet man inte var de landar, så först skall man avlägsna smutsen innan man tar fram luften.

Luften gör att man sliper slöjan efter spriten så det är ett mycket bekvämt sätt att avsluta jobbet.

De putsdukar som finns på Elfa för optik (kan tvättas i maskin) är mycket trevliga. Dessa fångar upp damm mycket bra.

Det finns tillfällen där skummplasttopz är bra, men det är inte ofta. Själv gillar jag bomulstopx med träskaft. Träskaftet är ett bra skrap- och epoxiblandnings-verktyg men denna funktion är inget man behöver till en sensor.

/Janne
 
ANNONS