Annons

Filter

Produkter
(logga in för att koppla)

SilentNajT

Aktiv medlem
Är väldigt ny vad gäller användande av olika filter.

Vilka filter är ett *måste i kameraväskan och vilka kan vara roliga att ha?
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Ett polarisationsfilter är det enda måstefiltret egentligen. Alla andra filter går att efterlikna i Photoshop eller liknande. Polfiltret tar bort många störande reflektioner och ser till att bland annat himlen får en färgkick.

Tänk på att reflektioner från mettaliska ytor inte försvinner med polfilter och att du får den största effekten om du plåtar 90 graders vinkel från solen. Filtret måste också vridas för att få rätt effekt. Prova får du se.

/Roger
 

bengt-re

Aktiv medlem
Halvtonat ND-filter är rätt bra också och går absolut inte ersätta i bildbehandlingen då det handlar om dynamik.
 

Stefan-H

Aktiv medlem
Hej!

Köp ett bra polfilter,men var försiktig så det inte fastnar på objektivet, smörj med t.ex ett stearinljus.

Hälsningar
Stefan H
 

Walle

Aktiv medlem
Halvtonat ND-filter är rätt bra också och går absolut inte ersätta i bildbehandlingen då det handlar om dynamik.
I sak har du absolut rätt, men dock beror det ju lite på hur man ser det. Idag är det många som kombinerar två exponeringar i bildbehandlingen, istället för att använda avtonat ND-filter. Men då krävs ju att inget i bilden rör sig mellan exponeringarna. Men med en exponering så går det absolut inte att ersätta avtonat ND-filter i efterbehandlingen!
 

bengt-re

Aktiv medlem
I sak har du absolut rätt, men dock beror det ju lite på hur man ser det. Idag är det många som kombinerar två exponeringar i bildbehandlingen, istället för att använda avtonat ND-filter. Men då krävs ju att inget i bilden rör sig mellan exponeringarna. Men med en exponering så går det absolut inte att ersätta avtonat ND-filter i efterbehandlingen!
Det är ju helt sant och blir i ärlighetens namn också bättre, men krävet stativ (nästan iaf).
 

SilentNajT

Aktiv medlem
Med ett avtonat/halvtonat ND-filter, ja. Ett vanligt ND-filter ger bara längre slutartider.
ett sådant filter är jag nog ute efter. ibland om man vill få med en stor del av himlen och mycket mark/hav är det väldigt svårt att exponera rätt, det är väldigt svårt att ta igen en utfrätt himmel eller en massa detaljer i en mörk förgrund
 

Maua

Aktiv medlem
Ja, jag har försökt att använda ett vanligt 2 stopps ND filter för att tona av himlen genom att bara skjuta ner halva filtret i hållaren men det blir inte bra. Övergången är väldigt svår att maskera så om man vill ha den effekten ska man absolut ha ett avtonat gråfilter. Man blir även där lite begränsad i kompositionen eftersom avtoningen hamnar mitt i bilden. Det är min erfarenhet i alla fall. Proffsen kanske har några bra tips?
 

SilentNajT

Aktiv medlem
Ja, jag har försökt att använda ett vanligt 2 stopps ND filter för att tona av himlen genom att bara skjuta ner halva filtret i hållaren men det blir inte bra. Övergången är väldigt svår att maskera så om man vill ha den effekten ska man absolut ha ett avtonat gråfilter. Man blir även där lite begränsad i kompositionen eftersom avtoningen hamnar mitt i bilden. Det är min erfarenhet i alla fall. Proffsen kanske har några bra tips?
Okej, men något bra måste det ju finnas, om man inte vill ha 2 olika exponerade bilder
 

Walle

Aktiv medlem
Ja, jag har försökt att använda ett vanligt 2 stopps ND filter för att tona av himlen genom att bara skjuta ner halva filtret i hållaren men det blir inte bra. Övergången är väldigt svår att maskera så om man vill ha den effekten ska man absolut ha ett avtonat gråfilter. Man blir även där lite begränsad i kompositionen eftersom avtoningen hamnar mitt i bilden. Det är min erfarenhet i alla fall. Proffsen kanske har några bra tips?
Det problemet har man bara med gängade avtonade ND-filter, använder man istället lösa filter och en filterhållare så kan man justera precis var avtoningen ska vara.

Däremot är man ju fortfarande låst vid att det ovanför avtoningen dämpas och det under avtoningen inte dämpas, vilket också begränsar kompositionsmöjligheterna. Ett exempel är träd mot ljus himmel...antingen blir himmeln för ljus, eller så dämpas även trädet.
 

Makten

Aktiv medlem
Eget konstaterande: Bra polfilter är dyra och billiga polfilter är helt värdelösa.
Eget konstaterande: Det beror på vad man sätter dem på för objektiv. Jag har ett 100-kronors-polfilter som är skitbra på mitt 28/2,8. Men det är komplett värdelöst på alla andra objektiv. Jag vet inte riktigt varför.
 

idasjögren

Aktiv medlem
Cokin har ett vettigt system tycker jag när det gäller halvtonade filter. Tycker dom fungerar riktigt bra, och sen blir det mer ekonomiskt om man har flera objektiv eftersom man bara behöver köpa ett filter av varje man vill ha, och bara köper olika adapteringar för olika objektiv.
 

Maua

Aktiv medlem
Fast nu när jag funderat lite så kom jag ju faktiskt på hur man ska göra. Exempel: halva bilden land halva vatten. Man ljusmäter på den mörkare landmassan, Låser exponeringen. Komponerar om, sätter i sitt graduerade filter och knäpper bilden. Då borde det bli rätt misstänker jag?
 

Walle

Aktiv medlem
Helt riktigt :)

Man måste ju såklart ändå ha koll exponeringen på himlen, det går ju utmärkt att blåsa molnen trots t.ex tonat ND2, om man spotmäter i djup skugga t.ex.
 
ANNONS