Annons

jobb hos mäklarfotoföretag

Produkter
(logga in för att koppla)

mackan

Aktiv medlem
Det är en viss skilnad på att driva företag och att fotografera för att det är kul.

Som företagare skulle alla bli tvungen att tacka nej till ett sånt löjligt erbjudande, Fasen frågan är om dom inte förtjänar stryk rakt av bara genom att föreslå nåt liknande :)

Sanningen är den att det är så många som är kåta på att fotografera mot en slant så att det är därför bakterierna finns.

//Marcus
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
jag tror att problemet är att det inte är ngn sTOR skillnad mellan de duktiga amatörernas bilder (som accepterar "lönen") och de mer proffa fotograferna som lägger mer tid och energi ned i jobbet/bilderna.

(de som tar sådana uppdrag kan ju såklart också vara proffs,, allt efter definition såklart.. vill inte klanka ned på ngn! bara så det är sagt.)

hade de fått riktigt kass kvalitet för det billiga priset så hade det blivit en helt annan visa, det är uppenbart.

jag droppar hela den här idén. inte riktigt vad jag drömmer om att industrialisera fotandet på detta viset. för industri måste det bli om man skall kunna leva på det hyffsat.

MVH Niclas,
 

jdandanell

Aktiv medlem
Tycker att både Niclas och Marcus har rätt i det mesta. Många attraheras av att tjäna pengar på sin hobby och då bilderna inte nödvändigtvis blir sämre än "proffsens" bilder så finns det en marknad.

För de som inte lever på sitt fotograferande kan ersättningen oftast ses som en ren bonus och därför kan de arbeta för ersättning som ingen yrkesman (eller kvinna) skulle kunna leva på.
 

Tweedy

Aktiv medlem
jag var kontakt med en mäklare ang detta jag sa 950 för lägenhet och 1400 för hus eller stor lägenhet han tyckte det var för mycket och undrade om jag kunde gå ner i pris.

Jag är så dålig att prata om sånt man blir nästan alltid den dumma som går ner i priserna men vad tar ni andra betalt?

Han sa att det är många som mailar och erbjuder sina tjänster för 6-700:- han är ju mäklare så snacket kan dom ju.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
ja,, efter min omtalade (här i tråden) sväng inom branschen så rekommenderar jag alla att proklamera för kvalitet och att man hellre lägger lite mer tid vid varje objekt för bästa slutresultat. det är ju en del omkostnader runt ett uppdrag och att producera 4st på en dag anser jag vara mycket tajt. Men tydligen så passar det ngn..

upp med priserna.
 

Tweedy

Aktiv medlem
ja,, efter min omtalade (här i tråden) sväng inom branschen så rekommenderar jag alla att proklamera för kvalitet och att man hellre lägger lite mer tid vid varje objekt för bästa slutresultat. det är ju en del omkostnader runt ett uppdrag och att producera 4st på en dag anser jag vara mycket tajt. Men tydligen så passar det ngn..

upp med priserna.
Att bara fota 4 objekt och skicka iväg filerna är nog inte så omöjligt då man slipper all redigering.
men jag var också och pratde ed diakrit tyckte inte alls om det med 450 :- och man borde kunna ha sin egen stil lite trots att det är massproduktion.

Hoppas mäklarna slutar jobba med sånna företag bättre om varje mäklare har sin egna fotograf mycket bättre för alla, mer variation i stiler, priser och tycken.
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Ja, med Diakrit så måste man också redigera bilder alla bilder. det är ngt jag själv ser som en självklarhet och tycker knappt man är fotograf om man inte har kontroll över ett slutresultat. Jo Diakrit har "industrialiserat" sin fotoproduktion och enligt deras förklaring så tycker jag personligen att det är tråkigt men förståeligt.. deras kunder förväntar sig en upprepad sorts kvalitet (osagt om den är bra eller dålig..).

Nä med den ersättning som Diakrit pratar om så är det 100% oaktuellt för min del, nästan som ett slag i ansiktet. Jag ser inte hur man skulle klara att motivera sig efter ens en P-bot (som det flitigt förekommer centralt enligt vad jag har hört!..) som tar hela dagsersättningen och mer därtill.

MVH Niclas,
 

snap01

Aktiv medlem
jag var kontakt med en mäklare ang detta jag sa 950 för lägenhet och 1400 för hus eller stor lägenhet han tyckte det var för mycket och undrade om jag kunde gå ner i pris.

Jag är så dålig att prata om sånt man blir nästan alltid den dumma som går ner i priserna men vad tar ni andra betalt?

Han sa att det är många som mailar och erbjuder sina tjänster för 6-700:- han är ju mäklare så snacket kan dom ju.

jag såg en prislista till ett mäklarföretag o den var baserad på antal bilder. Den började på 990 kr för 10 bilder 1390kr för 15 bilder 1890 för 20st. Dom priserna dom erbjuder dig är ett skämt. Är du duktig ska du ha betydligt mer jag skulle aldrig skänka bort min kunskap till röda kors priser.
 

Tweedy

Aktiv medlem
jag såg en prislista till ett mäklarföretag o den var baserad på antal bilder. Den började på 990 kr för 10 bilder 1390kr för 15 bilder 1890 för 20st. Dom priserna dom erbjuder dig är ett skämt. Är du duktig ska du ha betydligt mer jag skulle aldrig skänka bort min kunskap till röda kors priser.
Det gäller kanske att fota några objekt riktigt snyggt för referenser och sidan visa upp vad man kan. Om man inte har så mycket att visa vet ju ingen vad man kan för något.
Jag gillar inte mellanhandsföretag vad har dom för funktioN ?roffa åt sig mäklare och fotografer för att skriva på kontrakt att bara jobba med dom vad är det för sätt.
 

Majsilojsan

Aktiv medlem
Ja, med Diakrit så måste man också redigera bilder alla bilder
Man behöver inte redigare så mkt, det är mer vitbalans, beskärning, förminskning, konvertering till jpg och grundredigering man gör. Inget som tar timmar. Diakrit har redigerare i asien som fixar den slutgiltiga redigeringen, vilket jag tycker är jätteskönt då jag kan koncentrera mig på det jag tycker är kul - fotningen. Jag jobbar just nu genom Diakrit och tycker ni är lite väl hårda ;) Jag trivs bra och har lärt mig massor. Jag ser inte detta som kanske något jag kommer jobba som hela livet utan mer som en skola och en fot in i branchen. På så sätt har detta givit mig jättemycket.. trots några tvivelaktiva punkter i kontraktet.

450:- per uppdrag och det är inget problem att få dessa 4 fotingar per dag (för mig). En vanlig lgh på va 60 kvm tar ca 45 min för mig och då finns tid för att ladda in bilderna. Jag jobbar iof inte heltid utan mer halvtid och får ändå ut ca 10 000 varje månad. Men har jobbat heltid perioder och då får man ut bra med pengar, tycker jag. Man slipper ju allt med kundjakten och liknande. Man får ju allt serverat! Bara lägga in sig som tillgänglig i schemat och sen får man in uppdragen.
 

Splanky

Aktiv medlem
Har aldrig förstått vitsen med att jobba för mellanhänder gällande denna form av foto. Är ju enkelt att själv marknadsföra sig med exempel och nätverka med bra mäklarerelationer som genererar bra slutjobb för bägge parter.
Då är vissa mäklares programvaror för inlämnandet av bilderna ett större problem.
 

iBoat

Aktiv medlem
Har aldrig förstått vitsen med att jobba för mellanhänder gällande denna form av foto. Är ju enkelt att själv marknadsföra sig med exempel och nätverka med bra mäklarerelationer som genererar bra slutjobb för bägge parter.
Då är vissa mäklares programvaror för inlämnandet av bilderna ett större problem.
De flesta kedjorna erbjuder annat än foto också. T.ex 3D-planskisser, mätning av bostäder, möbleringsmöjlighet, bildspel som integreras i mäklarens hemsida m.m. Detta säljs ofta som ett paket och då är svårare för en enskild fotograf att konkurrera. Bokningssystemen är en annan sak som underlättar för både mäklare OCH fotograf.
 

Splanky

Aktiv medlem
Affärsidén är en personlig kontakt där relationen byggs upp och på så sätt är t.ex jag jour i stort sett när som helt. Händer att jag åker iväg med en timmes varsel. Nu jobbar jag iförsta hand på landsbygden där troligen mäklarna har ett annat synsätt än på Östermalm. Väldigt många sköter sitt plåtande själva, men inser mer och mer att det är smidigt att bara lyfta luren och få det fixat.
Kan väl förstå att de större kedjorna köper färdiga paket.
Har väl mer resurser när objekten är mycket dyra.

Marknadsföringen du som fotograf gör är inte speciellt märkvärdig men effektiv. Visa dina bilder, tala om ditt arbetsätt, var kostnadseffektiv. Utan mellanhänder blir det billigare för dem här.
Men, jag skulle aldrig ta ett jobb för 440:- och låta en mellanhand ta hem potten.
 

iBoat

Aktiv medlem
Affärsidén är en personlig kontakt där relationen byggs upp och på så sätt är t.ex jag jour i stort sett när som helt. Händer att jag åker iväg med en timmes varsel. Nu jobbar jag iförsta hand på landsbygden där troligen mäklarna har ett annat synsätt än på Östermalm. Väldigt många sköter sitt plåtande själva, men inser mer och mer att det är smidigt att bara lyfta luren och få det fixat.
Kan väl förstå att de större kedjorna köper färdiga paket.
Har väl mer resurser när objekten är mycket dyra.

Marknadsföringen du som fotograf gör är inte speciellt märkvärdig men effektiv. Visa dina bilder, tala om ditt arbetsätt, var kostnadseffektiv. Utan mellanhänder blir det billigare för dem här.
Men, jag skulle aldrig ta ett jobb för 440:- och låta en mellanhand ta hem potten.
Skulle heller aldrig göra ett jobb för 440:-. I mitt fall är det dock utfyllnad mellan andra typer av jobb. Då är det bekvämt att ha en onlinekalender där man släpper in mäklarjobb när man har tid för det. Det kan ibland bli upp mot 15-20 st i veckan. Dessutom är det rätt skönt att komma ut från studion och träffa folk då och då.
 

Kijana

Aktiv medlem
Då är det bekvämt att ha en onlinekalender där man släpper in mäklarjobb när man har tid för det. Det kan ibland bli upp mot 15-20 st i veckan.
Av din profil (och en hel del tidigare inlägg här i forumet av dig) kan man anta att du är en rätt duktig och erfaren fotograf. Men hur mycket hinner man tänka i bild när det gäller att göra jobben snabbt på det sättet? För dig kanske det finns en hyfsad grundnivå som funkar även när det ska gå snabbt.
Frågan är hur det går för dem som inte har fotograferat lika länge. Hinner de göra något bildmässigt av jobben, eller blir det bara till att bränna av några exponeringar och hoppas på att någon duger? Arbetssättet kan ju knappast hjälpa den fotograf som precis "fått in en fot i branschen".
 

iBoat

Aktiv medlem
Av din profil (och en hel del tidigare inlägg här i forumet av dig) kan man anta att du är en rätt duktig och erfaren fotograf. Men hur mycket hinner man tänka i bild när det gäller att göra jobben snabbt på det sättet? För dig kanske det finns en hyfsad grundnivå som funkar även när det ska gå snabbt.
Frågan är hur det går för dem som inte har fotograferat lika länge. Hinner de göra något bildmässigt av jobben, eller blir det bara till att bränna av några exponeringar och hoppas på att någon duger? Arbetssättet kan ju knappast hjälpa den fotograf som precis "fått in en fot i branschen".
Jag har jobbat med bostadsfoto i 3 år och visst blir man effektivare med tiden. Mycket blir så klart rutin och man får ju inte glömma att många mäklare vill ha bilderna på ett speciellt sätt, då ges inte så stort utrymme för ens egna påhitt och stil. Man lär sig ganska snabbt vilka vinklar som fungerar bäst.

Efterarbetet är nog del av jobbet som många spenderar alldeles för lång tid på. Jag har coachat blivande bostadsfotografer som spenderat flera timmar på kvällarna och det funkar ju inte i längden. Man får försöka hitta effektiva men BRA metoder för att bli tidseffektiv.
 

Lena W

Aktiv medlem
Vad man ska ha betalt tycker jag hänger ihop med vilka krav som ställs på bildkvaliteten. Jag , t ex, gillar inte det cyanfärgade som sticker fram ibland, så det tar jag bort manuellt. Sedan har vi alla gulfärgade glödlampor som alla vill ha tända; de ger ju ett gult sken runt armaturen även om man ställt vitbalansen rätt. Då måste man i bildbehandlingen maska allt gult och neutralisera det till vitt. Det tar sin tid.

Hur man än vitbalanserar på plats, finns det ju alltid något som stör bilden och det är ju upp till mäklaren att säga bu eller bä till gula lampor och cyan i fönstren. Vill mäklarna ha tipptopp kan de inte betala enbart en femhundring, för efterarbetet tar sin tid.

Sedan ska bilderna ha webbstorlek, annonsstorlek, storlek som passar prospekten och CMYK:as och det är ett arbete som man måste lägga ner också. Visserligen kör väl alla ett makro på detta, men det tar ju extra tid i alla fall.

Jag tror jag har för höga krav på mig själv att leverera så bra bilder som möjligt, men samtidigt vet jag att om jag är tidpressad och hoppar över något kommer det som ett brev på posten att det är dags att "göra om och göra rätt".

En del bostäder är en dröm att fota - nästan ingen bearbetning alls - och andra skakar man bara på huvudet åt. I efterhand alltså, när man sitter där vid datorn. Alla klatchiga, röda soffor som gjort rummet i rosastick eller djupröda mattor som reflekteras i väggarna.

En annan variant är tomma lägenheter med nikotingula väggar ihop med ännu mer nikotingula innertak; där får man ibland höra (i efterhand) att man kanske kan dra ner gulheten lite till. Ja, och då sitter man där och maskar varenda bild en gång till för att inte parketten ska se urvattnad ut...

Detta finlir måste man få betalt för. Gör de det gratis i Asien? Hur kan man skicka iväg bilder till någon som inte var där och såg hur det såg ut? Ibland kan man ju faktiskt inte härröra två bilder till samma rum, vilket man kan som fotograf i och med att man var där. Tänk om två bilder av samma rum kommer tillbaka till Sverige med olika nyans?

Hu, det är inte lätt med bostadsfotografering...

Skickar ett par bilder tagna i befintligt ljus. Ingen blixt alltså. Tog i efterhand bort det cyanfärgade från fönstren i köket och det gula från ljusen.
 

Bilagor

iBoat

Aktiv medlem
Hu, det är inte lätt med bostadsfotografering...

Skickar ett par bilder tagna i befintligt ljus. Ingen blixt alltså. Tog i efterhand bort det cyanfärgade från fönstren i köket och det gula från ljusen.
Hej Lena. Fina bilder!

Nä, bostadsfoto är inte alltid lätt, man vet aldrig vad man kommer till. Jag gjorde en liten bildserie igår från mitt V-rum där man ser hur skillnaden kan bli med full sol i söderläge, respektive utan sol. Den första är tagen vid 12, och den andra runt 17 tiden. Du har säkert likson jag hört från mäklare/säljaren: Åhh, vilken tur att solen skiner idag! :)
 

Bilagor

Majsilojsan

Aktiv medlem
Jag hör också ofta "tur med sol" och brukar förklara lite kort och enkelt vad det kan innebära för fotograferingen. Även när de är besvikna när det är molningt, så berättar jag att det är bäst fotoljus vid detta väder mitt på dagen. Så då blir de glada istället :) Men ser eg inte så stort problem med sol så länge den inte står så lågt att den lyser rakt in i kameran. Det är klurigt men man får ju ta flera olika exponeringar till en slutgiltig bild.

Ni kan se några av mina bilder här (redigerade av diakrit)
http://frostformfoto.se/img/Bostadsfotografering/index.html
 

Lena W

Aktiv medlem
Du har säkert likson jag hört från mäklare/säljaren: Åhh, vilken tur att solen skiner idag! :)

Kul att du gillade badrummet, Mats. Du tar väldigt fina bilder du också! Och du har alldeles rätt, jag får också höra att det är sånt tur med vädret, medan jag själv nästan gråter då man måste fota mot fönstret när solen skiner in!

Titta här!
 

Bilagor

ANNONS