Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Dator för NX2

Produkter
(logga in för att koppla)

blenda12

Aktiv medlem
Hej!
Kör all bildbehandling med Nikon NX 2. Upplever det som hemskt segt på min nuvarande PC.
Intel 3,8 Mhz och 2 GB Internminne.
Tänkt köpa ny dator, men vill inte satsa mer än ca 5-7 Tkr.

Ni som kör NX, vad upplever ni som minimikrav på datorn för att NX ska snurra hyffsat fort?

Mvh

Magnus
 

Falumas

Aktiv medlem
Hej!
Kör all bildbehandling med Nikon NX 2. Upplever det som hemskt segt på min nuvarande PC.
Intel 3,8 Mhz och 2 GB Internminne.
Tänkt köpa ny dator, men vill inte satsa mer än ca 5-7 Tkr.

Ni som kör NX, vad upplever ni som minimikrav på datorn för att NX ska snurra hyffsat fort?

Mvh

Magnus
3.8Ghz är en relativt ointressant uppgift utan att berätta vilken slags processor det är.

En P4 3.8Ghz är klart för långsam medans en i7:a på 3.8Ghz om det hade funnits hade varit otroligt snabb. Har du en P4:a borde du titta på en nyare dator eftersom hårddiskar, grafikkort, minnen, bussar mm förmodligen har passerat bäst före datumet.

/Karl
 

lumor_

Aktiv medlem
Tycker att Capture NX2 är hopplöst segt trots en bra dator. förvänta dig inga underverk alltså.

Jag har en fyrakärnig processor som Capture NX inte verkar kunna utnyttja särskilt bra (CPU usage enl Win7 går sällan över hälften trots att programmet står ocg tuggar). Jag har 8GB RAM och det räcker och blir över även när man har både Capture NX2 och Photoshop igång med ett gäng bilder.

Jag vet ju inte hur segt det är på din dator men t ex Photoshops RAW-konverterare är enormt mycket snabbare. I Capture NX 2 kan det räcka med att pilla lite på en slider så måste man vänta ett tiotal sekunder på att bilden uppdateras och man får fortsätta. Det blir lite snabbare om man slår av brusreducering.

Har läst om flera andra som upplever samma sak. Tråkigt att det är så segt när det är så bra på alla andra sätt...
 

blenda12

Aktiv medlem
3.8Ghz är en relativt ointressant uppgift utan att berätta vilken slags processor det är.

En P4 3.8Ghz är klart för långsam medans en i7:a på 3.8Ghz om det hade funnits hade varit otroligt snabb. Har du en P4:a borde du titta på en nyare dator eftersom hårddiskar, grafikkort, minnen, bussar mm förmodligen har passerat bäst före datumet.

/Karl
Jo, det är en P4...ca 5 år gammal.
 

Falumas

Aktiv medlem
Tycker att Capture NX2 är hopplöst segt trots en bra dator. förvänta dig inga underverk alltså.

Jag har en fyrakärnig processor som Capture NX inte verkar kunna utnyttja särskilt bra (CPU usage enl Win7 går sällan över hälften trots att programmet står ocg tuggar). Jag har 8GB RAM och det räcker och blir över även när man har både Capture NX2 och Photoshop igång med ett gäng bilder.

Jag vet ju inte hur segt det är på din dator men t ex Photoshops RAW-konverterare är enormt mycket snabbare. I Capture NX 2 kan det räcka med att pilla lite på en slider så måste man vänta ett tiotal sekunder på att bilden uppdateras och man får fortsätta. Det blir lite snabbare om man slår av brusreducering.

Har läst om flera andra som upplever samma sak. Tråkigt att det är så segt när det är så bra på alla andra sätt...
Jag har en fyrkärning Intelprocessor på 2.4Ghz med 4Gb RAM och där snurrar det på helt ok. Visst måste man vänta någon sekund ibland, men aldrig så att det stör. Dom senare updateringarna av NX2 gjorde ju också att batchprocessingen gick mycket fortare på flerkärniga processorer.

/Karl
 

lumor_

Aktiv medlem
Jag har en fyrkärning Intelprocessor på 2.4Ghz med 4Gb RAM och där snurrar det på helt ok. Visst måste man vänta någon sekund ibland, men aldrig så att det stör. Dom senare updateringarna av NX2 gjorde ju också att batchprocessingen gick mycket fortare på flerkärniga processorer.

/Karl
Intressant, jag måste nog testa att installera om programmet.
 

larsev

Avslutat medlemskap
Hej!
Kör all bildbehandling med Nikon NX 2. Upplever det som hemskt segt på min nuvarande PC.
Intel 3,8 Mhz och 2 GB Internminne.
Tänkt köpa ny dator, men vill inte satsa mer än ca 5-7 Tkr.

Ni som kör NX, vad upplever ni som minimikrav på datorn för att NX ska snurra hyffsat fort?

Mvh

Magnus
Stöder moderkortet större minne, så är det mer internminne som gäller.
Det är stor skillnad på prestanda mellan 2GB RAM och 4GB RAM.
Kosnad för 2+2GB är cirka 1100:-
 

Falumas

Aktiv medlem
Stöder moderkortet större minne, så är det mer internminne som gäller.
Det är stor skillnad på prestanda mellan 2GB RAM och 4GB RAM.
Kosnad för 2+2GB är cirka 1100:-
2GB räcker gott så länge du bara redigerar en bild åt gången. Jag är helt övertygad om att det är processorn och dom långsamma minnen som hör en P4:a till som gör att det går som sirap.

Det kan dock vara bra att titta över vad som ligger i minnet, om din XP-installation bokar upp mer än 500Mb utan att du har startat något program finns det stora optimeringsmöjligheter där.

/Karl
 

fratey

Aktiv medlem
För 5-7k har du nog råd med 4-8GB RAM och AMD's billigaste sexkärniga. Om du sparar in på några delar.
 

blenda12

Aktiv medlem
Tackar för alla svar.
Testar nedanstående burk för 6500.

Processor Intel Core i3-530 2,93GHz
Minne 8GB DDR3
Hårddisk 1TB SATA
Grafikkort nVidia GT220 1GB
Bildskärmsanslutning HDMI + DVI + VGA
DVD DVD-brännare + BluRay läsare
Garanti 1 år
Tangentbord & Mus Kabelanslutna USB, medföljer
Operativsystem Windows 7 Home Premium

/Magnus
 

Buddmeister

Aktiv medlem
Tackar för alla svar.
Testar nedanstående burk för 6500.

Processor Intel Core i3-530 2,93GHz
Minne 8GB DDR3
Hårddisk 1TB SATA
Grafikkort nVidia GT220 1GB
Bildskärmsanslutning HDMI + DVI + VGA
DVD DVD-brännare + BluRay läsare
Garanti 1 år
Tangentbord & Mus Kabelanslutna USB, medföljer
Operativsystem Windows 7 Home Premium

/Magnus

Se bara till att du skaffar 64-bitarsversionen av operativsystemet, annars har du 5 GB ram-minne som bara ser snyggt ut..
 

blenda12

Aktiv medlem
Tack för tippsen

Nu har jag testat burken, och det funkar fantastiskt. Inga fördröjjningar och omedelbar respons.

/Magnus
 
ANNONS