Annons

EF 300 mm f/2,8?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jerry Gladh

Avslutat medlemskap
Tack för alla svar!

Ni har gett mig flera goda råd som fått mig att tänka och tänka om! Förutom mitt intresse för en 300mm f2.8 har intresset även riktats mot 200mm f2.0. Någon med god erfarenhet av båda dessa?
Jag har båda och dom levererar som förväntat, dvs mycket bra.
Besvärligt att sätta skärpan vid 2.0 men en fantastisk glugg.

Nya 70-200 2,8 IS är ju ett klart billigare alternativ och mycket skarpt jämfört med tidigare modell.
Kanske lite kort när du mest snackat 300.
Jag gjorde lite jämförelser med mellan 70-200 MII och 200 och
naturligtvis levererar 200 bättre. Jämnare och bättre skärpa ända ut.
Men hade jag inte haft 200 sen tidigare hade jag nog nöjt mig med nya 70-200.

Jag gör en hel del flygbilder där jag tidigare använt fasta 135 och 200.
Numera blir det mest nya 70-200 som följer med.
Tillräckligt skarp och dessutom bättre med zoom där uppe.

Lycka till

Jerry
 

FD91

Medlem
Hmm - om du tycker 300 2.8 är för dyrt.. så är ju knappast 200 2.0 billigare.. :)
"någon med god erfarenhet....." ? Du talar om 2 av världens bästa objektiv - om inte de bästa!

Jag vill inte vara "besserwisser" men det är svårt att ge dig goda råd när du talar om objektiv i "flera månadslöner"-klassen men frågorna är så "öppna" att de lika gärna kan gälla ett "kit objektiv".

Tyvärr har jag inte fått lägga händerna på 200:an (ännu.. ) men hade ett 300 2.8 IS som jag sålde och köpte nu ett år senare en 2.8 utan IS. Kan bara säga att "bättre än så blir det inte". Den kanske främsta egenskapen är att man kan hänga på konvertrar med god kvalitet.

Du kan se bilder med den här:
www.lakatos.se/3xEF300
Hehe, kritiken är uppmärksammad! Frågorna är så öppna för att jag vill få så breda svar som möjligt med många olika åsikter =) dock har jag haft det lättare att hitta 200mm begagnad än 300mm! Och även billigare! Men tycker du objektivet är för tungt att släpa med sig? Är tyngden värd det objektivet kan prestera?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Överdrift

Det tycker jag (för att använda din egen formulering) låter som avancerat bull. IS är mycket användbart i många situationer även om motivet inte "sitter still".
Ja, det var nog en smula överdrivet i alla fall! Har faktiskt själv använt det på mitt 500:a vid panoreringar med långa slutartidet (1/15-1/30s)för att få rörelseoskärpa i vingslag men skarpa huvud.
 

Tibor

Aktiv medlem
Hehe, kritiken är uppmärksammad! Frågorna är så öppna för att jag vill få så breda svar som möjligt med många olika åsikter =) dock har jag haft det lättare att hitta 200mm begagnad än 300mm! Och även billigare! Men tycker du objektivet är för tungt att släpa med sig? Är tyngden värd det objektivet kan prestera?
300 2.8 och 200 2.0 väger nästan exakt lika mycket. Det går nog inte att säga att det ena är bättre än det andra. Köp båda vettja!! ... ;-)

P.S. var hittar du fler 200 2.0 billigare än 300 2.8?? Säg till så köper jag ett!
 

SINGO

Aktiv medlem
Hej,

Jag är i behov av att köpa en teleglugg och jag har fastnat för Canons 300mm, helst skulle jag vilja köpa en F2.8 men nypriset är ganska högt (40 000kr). Tyvärr ligger det inte många begagnade sådana ute på Fotosidan.. Alternativet F4 finns ju också men det där lilla extra gör mycket vad jag sett på exempelbilder. Vet någon en bra hemsida för begagnade telegluggar där F2.8 skulle kunna finnas? Alternativt en hemsida med riktigt billiga nya?

Förslag på andra vettiga telegluggar runt den brännvidden är också välkomna!
Inte nog med att nypriset på 300/2.8 IS var högt, nu säljs den begagnad till nästan gamla nypriset!
 
ANNONS