Annons

Köpa kamera, behöver hjälp!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jessicaterese

Ny medlem
Hej!
Jag är en ganska fattig student som ska köpa en systemkamera för användning till skola och fritid och jag kan inte så mycket om kameror.
Är desperat efter tips från kunniga!
Har kollat mycket på Netonnet på de kameror under 4000kr ungefär.
Det jag behöver är
- bra foto
- bra filmning
- blixt
- enkel, lättanvänd

Vet inte vilken tekniskt specifikation man ska ha i kameran osv.

Är så himla tacksam för svar!
 

Parsi

Aktiv medlem
Veckans klipp, på netonnet:
Nikon D5100 med 18-105 VR 3900:- (mitt förstahandsval enl. förutsättningar)
Klart bästa kamera och objektivkombinationen för priset!


Billigare, också veckans klipp, på netonnet:
Canon 1100D med EF-S 18-55 IS 2900:- (mitt andrahandsval enl. förutsättningar)

Kameran har "bara" 12 Mp (vilket är lite för kameraklassen, men fullt tillräckligt) i övrigt en bra kamera, med bästa objektivet bland mina förslag. Se noga till att du verkligen får en "IS" version av 18-55 objektivet med. Det är viktigt därför att det dels har bildstabilisering, men framförallt därför att det är optiskt betydligt skarpare än äldre versioner.



Andra alternativ är Nikon D3100 och D3200.

Även här är det viktigt att du får till rätt version av 18-55 objektivet. Denna gången skall det heta "VR" nånstans i namnet. Inte ens VR objektivet är lika bra som Canons IS objektiv. Det är inte ens lika bra som 18-105 VR som följer med D5100-klippet, men Nikon-modellerna har sensorer med fler pixlar. D3200 har t.o.m. 24 Mp, vilket är bra till att skryta med för folk som inte begriper nåt om foto.


Är du väldigt intresserad av att just filma, skall du kanske titta på sånt som Sony och Panasonic istället, men jag kan inte råda dig där eftersom jag är helt ointresserad av filmning. Modellerna ovan går dock att filma med. Bäst till filmning av dessa är nog D3200. Det är också den nyaste modellen i sammanhanget.
 

axeljansson

Medlem
Hej!
Jag är en ganska fattig student som ska köpa en systemkamera för användning till skola och fritid och jag kan inte så mycket om kameror.
Är desperat efter tips från kunniga!
Har kollat mycket på Netonnet på de kameror under 4000kr ungefär.
Det jag behöver är
- bra foto
- bra filmning
- blixt
- enkel, lättanvänd

Vet inte vilken tekniskt specifikation man ska ha i kameran osv.

Är så himla tacksam för svar!
Huruvida du väljer Canon eller Nikon är en smaksak. Men precis som ovanstående skriver är Nikon D5100 tillsammans med 18-105 VR ett mycket bra köp. Objektivet täcker de flesta användningsområden för en nybörjare och presterar väl för att vara ett kit-objektiv. Väljer du dessutom D5100 före, låt säga D3100/D32000 så har du lite att växa i. Mer kamera för pengar får du knappt!
 

eskil23

Aktiv medlem
Veckans klipp, på netonnet:
Nikon D5100 med 18-105 VR 3900:- (mitt förstahandsval enl. förutsättningar)
Klart bästa kamera och objektivkombinationen för priset!
Det var precis den kombinationen som var min första systemkamera också, även om jag betalade betydligt mer för den för 1,5 år sedan. För foto duger den utmärkt, men för film så bör man tänka på att den bara har mono-ljud och inte kan filma i mer än 720p.
 

transalp-01

Aktiv medlem

Prauter

Aktiv medlem
Om valet står mellan D3200 och D5100 så har båda sina fördelar. Två stora skillnader är dock att d3200 har 24mpix medan d5100 har 16mpix, samt att d5100 har vikbar skärm vilket d3200 inte har.

Sedan är det ju faktiskt två olika stora kameror. Om du har små händer eller vill ha den minsta kameran för att kunna få ner den i väskan, välj d3200. Om du har stora händer eller gillar den lite grövre designen, välj d5100.

Du kommer ta lika bra bilder oavsett och du blir nöjd vad du än väljer. Så åk till elgiganten och känn på dem. Välj sedan efter magkänsla!
 
ANNONS