Annons

Äntligen!! PS och LR till bra pris

Produkter
(logga in för att koppla)

alfin

Aktiv medlem
Det erbjudandet kom för flera månader sedan, men då skulle det gälla till den 31 december 2013, så det verkar som en försämring.
 

alfin

Aktiv medlem
Klickar jag på länken "vanliga frågor och svar" så står där:

"Jag äger en tidigare version av Lightroom, men inte av Photoshop. Har jag rätt att utnyttja Photoshop Photography Program?

Nej. Endast kunder som äger en tidigare version av Photoshop CS3 eller senare är berättigade."

Men det kanske inte är uppdaterat?
 

Mesch

Aktiv medlem
Om jag inte minns helt fel så krävdes det då att man hade tidigare licenser av programmen. Det kravet finns inte numera i och med det nya erbjudandet.
Det är ju jätte juste mot de som betalat 10-15 tusen för sina licenser och som "bara" får samma deal.
Grymt dåligt av Adobe måste jag säga.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Det erbjudandet kom för flera månader sedan, men då skulle det gälla till den 31 december 2013, så det verkar som en försämring.
I det erbjudandet krävdes att man hade en fullt betald (ej student- eller volymlicens) på CS3 eller senare. Adobe har fått massiv kritik för detta, bl.a. på deras Facebook-Photoshop sida. Men, som sagt, nu verkar dom ha ändrat sig. Trevligt.
 

Leaflet

Aktiv medlem

Leaflet

Aktiv medlem
Det är ju jätte juste mot de som betalat 10-15 tusen för sina licenser och som "bara" får samma deal.
Grymt dåligt av Adobe måste jag säga.
Jag kan till viss del hålla med om det. Sedan blir det ju inte lättare av att Adobe kommit med olika "erbjudanden" under resans gång. Nästa månad kanske det är andra bud......
 

axeljansson

Medlem
Klickar jag på länken "vanliga frågor och svar" så står där:

"Jag äger en tidigare version av Lightroom, men inte av Photoshop. Har jag rätt att utnyttja Photoshop Photography Program?

Nej. Endast kunder som äger en tidigare version av Photoshop CS3 eller senare är berättigade."

Men det kanske inte är uppdaterat?
Tror inte de hunnit med att uppdatera alla texter. Själv läste jag nyheten om erbjudandet här (http://feber.se/foto/art/287147/prenumerera_p_billigt_photosho/) och enligt den siten krävs det inget tidigare medlemskap. Det är just den förändringen som är det NYA erbjudandet.
 

Mesch

Aktiv medlem
Jag kan till viss del hålla med om det. Sedan blir det ju inte lättare av att Adobe kommit med olika "erbjudanden" under resans gång. Nästa månad kanske det är andra bud......
Precis.

Att de inte säger någonting om vad som händer med priset om 12månader när erbjudandet går ut är ju också riktigt illavarslande.

Jag vill ju inte direkt upptäcka att jag får betala 4-500:-/månaden för att fortsätta använda verktygen.

Kan väl iofs backa till nuvarande version med alla problem det kommer medföra. Tror ju inte att det är lätt att backa från LR 5 till LR 4 utan att tappa data :-(
 

Leaflet

Aktiv medlem
Ja, det är där länken till "vanliga frågor och svar" finns.
Oki. Då är det nog inte uppdaterat under Q och A. Jag beställde som sagt direkt och det var inga frågor om tidigare licenser. Loggade bara in med mitt Adobe-ID och beställde, betalade och fick nedladdningslänk direkt både på sidan och via mail.
 

axeljansson

Medlem
Precis.

Att de inte säger någonting om vad som händer med priset om 12månader när erbjudandet går ut är ju också riktigt illavarslande.

Jag vill ju inte direkt upptäcka att jag får betala 4-500:-/månaden för att fortsätta använda verktygen.

Kan väl iofs backa till nuvarande version med alla problem det kommer medföra. Tror ju inte att det är lätt att backa från LR 5 till LR 4 utan att tappa data :-(
Priset lär väl landa runt 150-200 kr max per månad efter det att erbjudandeperioden är slut. Skulle de göra en större prisökning än så lär de tappa allt för många kunder eller i alla fall få allt för många kunder som hör av sig med klagomål.

Det är ju även den prisbild som funnits innan erbjudandet.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Precis.

Att de inte säger någonting om vad som händer med priset om 12månader när erbjudandet går ut är ju också riktigt illavarslande.

Jag vill ju inte direkt upptäcka att jag får betala 4-500:-/månaden för att fortsätta använda verktygen.

Kan väl iofs backa till nuvarande version med alla problem det kommer medföra. Tror ju inte att det är lätt att backa från LR 5 till LR 4 utan att tappa data :-(
Å andra sidan så är det väl i stort sett omöjligt att erbjuda något som känns "rättvist" för alla. Hur Adobe än gör så finns det väl alltid några som känner sig orättvist behandlade. Om vi håller oss i nuet och inte tittar bakåt eller spekulerar framåt så måste jag ändå tycka att 105 spänn och 78 öre i månaden för dessa program känns helt ok. Det motsvarar ju bara ca två dosor snus......(nu blir jag väl påhoppad av alla icke-snusare... )
 

Mesch

Aktiv medlem
Å andra sidan så är det väl i stort sett omöjligt att erbjuda något som känns "rättvist" för alla. Hur Adobe än gör så finns det väl alltid några som känner sig orättvist behandlade. Om vi håller oss i nuet och inte tittar bakåt eller spekulerar framåt så måste jag ändå tycka att 105 spänn och 78 öre i månaden för dessa program känns helt ok. Det motsvarar ju bara ca två dosor snus......(nu blir jag väl påhoppad av alla icke-snusare... )
Jag antar att Adobe inte vill sänka inkomsterna som de hade med det gamla systemet. 1260:-/år täcker inte kostnaden för det gamla systemets uppgraderingskostnader.

Jag gissar på en fördubbling om något år eller två när folk sitter fast i uppgraderade versioner.
 

Mesch

Aktiv medlem
Å andra sidan så är det väl i stort sett omöjligt att erbjuda något som känns "rättvist" för alla. Hur Adobe än gör så finns det väl alltid några som känner sig orättvist behandlade. Om vi håller oss i nuet och inte tittar bakåt eller spekulerar framåt så måste jag ändå tycka att 105 spänn och 78 öre i månaden för dessa program känns helt ok. Det motsvarar ju bara ca två dosor snus......(nu blir jag väl påhoppad av alla icke-snusare... )
Absolut 105:- är rimligt. Det är dock ett öppningserbjudande och Adobe är som musslor om framtida kostnader. Det kan vara 299:-/mån om ett år när avtalet skall förnyas.

Det finns ingen exit-plan för de som vill avsluta prenumerationen. Avsluta och du står helt utan verktyg även om du betalt i 10år.

En rimlig modell vore en bindningstid som ger dig ett vettigt sätt att avsluta utan att förlora alla möjligheter att editera dina filer.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Absolut 105:- är rimligt. Det är dock ett öppningserbjudande och Adobe är som musslor om framtida kostnader. Det kan vara 299:-/mån om ett år när avtalet skall förnyas.

Det finns ingen exit-plan för de som vill avsluta prenumerationen. Avsluta och du står helt utan verktyg även om du betalt i 10år.

En rimlig modell vore en bindningstid som ger dig ett vettigt sätt att avsluta utan att förlora alla möjligheter att editera dina filer.
Joo, ingen av oss vet ju hur Adobes strategi ser ut. Men om man vidgar resonemanget lite. Vi vet ju att det dräller av pirat-nedladdade kopior av ex PS. De allra flesta, kanske en stor del tonåringar, skulle förmodligen aldrig betala en spänn för programmet om de var tvungna. Men andra, kanske amatörfotografer och andra som använder PS regelbundet, kan ju göra en helomvändning och betala för sig om priset är tilltalande.

Och då ska vi komma ihåg att piratnedladdningen i Sverige bara är en piss i missisippi jämfört med den organiserade handeln med olagliga programvaror som sker i ex Asien och andra delar av världen. Om Adobe kan fånga upp fler som betalar så kanske kalkylen ändå går ihop.

Som sagt, vi kan bara spekulera och hoppas på det bästa.
 

horvendile

Aktiv medlem
OK! Gud vad många frågor vi kommer att överösas med om hur man gör ditten och datten i Photoshop! :)
Det stämmer, här kommer vi!
Jag sitter ganska mitt i målgruppen för det här erbjudandet skulle jag tro. Jag har Lightroom 5 i dag men inget Photoshop. Jag har heller inte varit speciellt intresserad av Photoshop, bland annat på grund av priset. För en hundralapp i månaden hamnar saken i ett annat läge.

Men frågan är om jag alls har någon glädje av Photoshop. Om jag inte frustar av iver över att kunna klippa och klistra med bilder, utan är rätt nöjd med att kunna, ja vad ska man säga, framkalla mina foton på ett bra sätt - tillför då Photoshop så mycket väsentligt?
Om det är en fråga som går att svara på.
 

alfin

Aktiv medlem
Absolut 105:- är rimligt. Det är dock ett öppningserbjudande och Adobe är som musslor om framtida kostnader. Det kan vara 299:-/mån om ett år när avtalet skall förnyas.
Så här sa Adobe när det ursprungliga erbjudandet för samma pris kom i september för oss som redan har Photoshop:

"To reiterate: the intention is not to get you in at $9.99/mo., then crank up the price after a year. $9.99 is the expected ongoing price."

Det borde rimligen gälla för alla de som hoppar på detta nya erbjudande också.
 
ANNONS