Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Porträtt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

THill

Aktiv medlem
Hej.
Hoppas någon kan ge mig ngt bra tips.
Jag skall ta en del porträttbilder/halvkropp och inget på bilden får vara oskarpt. Jag använder lämpa/or och måste ha låg iso. Givetvis manuell inställning. Men vad skall jag tänka på? Inställningstips? Annat? (För att det inte skal bli oskarpt...är det möjligt?)
Tack på förhand.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
För att få hela personen skarp behöver du ha hyfsat liten bländare (alltså högt f-nummer), vilket i kombination med lågt ISO kan kräva längre exponeringstider. Du bör därför ha kameran på stativ och antingen använda fjärrkontroll eller tvåsekundstimer för att undvika skakoskärpa. Det vore förstås bättre om du kunde använda blixtar i stället för lampor, men jag antar att det inte är ett alternativ.
 

THill

Aktiv medlem
För att få hela personen skarp behöver du ha hyfsat liten bländare (alltså högt f-nummer), vilket i kombination med lågt ISO kan kräva längre exponeringstider. Du bör därför ha kameran på stativ och antingen använda fjärrkontroll eller tvåsekundstimer för att undvika skakoskärpa. Det vore förstås bättre om du kunde använda blixtar i stället för lampor, men jag antar att det inte är ett alternativ.
Hej o tack för ditt svar.
Jag använde blixt vid ett annat tillfälle, men iso:n var för hög, så bilderna blev gryniga. De skall förstoras i ca 80x100 cm.
Men om jag har en nikon 600 och en 900 på stativ, skulle det klara dålig ljusförhållande, tex på ett lager?
Är det möjligt att få allt på bilden skarpt, tom bakgrunden, eller är jag ute o cyklar nu? 😁
Tack
 

rikitikitavi

Aktiv medlem
Om du vill ha hela bilden skarp får du köra en liten bländare som sagt, och sedan inte köra ett tele utan kanske ett 50 mm eller så. Då kan du få det skarpt. Och inte lägga eventuell bakgrund så långt ifrån modellen.
Lycka till :)
/martin.
 

El-Bonko

Aktiv medlem
En blixt räcker inte för att lysa upp en hel lagerlokal, så vad gäller bakgrunden får du nog nöja dig med den ordinarie belysningen. Däremot kan du använda blixten för att belysa den som utgör själva motivet. Det du bör göra är att först ställa in bländaren så du får allting tillräckligt skarpt, sedan ställa in exponeringstiden så att bakgrunden blir ljus nog, och slutligen ställa in blixtstyrkan så att motivet blir korrekt exponerat.

Exponeringstiden påverkar inte hur mycket ljus blixten bidrar till bilden eftersom den avfyras på någon tusendels sekund eller så. Blixtstyrkan lär i sin tur inte märkbart påverka bakgrunden om lokalen är stor. Du kan på så sätt balansera bakgrund och motiv så att allt ser bra ut. För mörk bakgrund? Öka exponeringstiden. För ljust motiv? Minska blixtstyrkan. Och vice versa.

Det blir bäst om du kan ha blixten separat från kameran och använda paraply eller softbox, eller rikta den mot en vit vägg/whiteboard/vad som helst som reflekterar ljuset för att slippa alltför skarpa skuggor. Det ser sällan bra ut med blixten direkt i blixtskon riktad rakt i ansiktet på den du fotar.
 

lonian

Aktiv medlem
Använd blixt. Helst på ett belysningsstativ så den inte är direkt på kameran.
ISO 100, bländare 8, 125 sek slutartid. Ta kort på rätt avstånd. Det borde bli skarpt.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Avstånd till motivet är ju inte helt ointressant, om TS skall få allt skarpt, som hon önskar.

Det räcker inte med att bara blända ner, (och dessutom medför små bländare (f:11,16 och 22)) att det uppstår oskärpa p gr av diffraktion, av orsak för de fysiska lagarna, och dom lär ju bli svåra att runda😉.

Men som redan nämnts, en 50mm glugg på lämpligt avstånd, bländare 8 (inte mindre, p g av nämnda diffraktion, stativ (om du skall fota med lågt iso) fjärr (helst trådlös, om du helt skall minimera risken för rörelseoskärpa), slutarfördröjning (efter det att spegeln fällts upp) i kombination med en lämplig (kompletterande) ljuskälla, så borde du klara uppgiften.

Men avståndet till motivet är inte av underordnad betydelse, för nära, så blir det oskarpt, även om du bländar ner till f:22, plus att diffraktionen gör sitt .

Lycka till !
 

iSolen.se

Guest
Hej.
Hoppas någon kan ge mig ngt bra tips.
Jag skall ta en del porträttbilder/halvkropp och inget på bilden får vara oskarpt. Jag använder lämpa/or och måste ha låg iso. Givetvis manuell inställning. Men vad skall jag tänka på? Inställningstips? Annat? (För att det inte skal bli oskarpt...är det möjligt?)
Tack på förhand.
Manuell inställning, vad har det med saken att göra, det blir inte automatiskt skarpare för att man kör manuellt, snarare tvärtom...men det spelar ingen roll. Du måste ha massor med ljus. Hyr, låna eller köp studioblixtar och som påpekats ovan, blända ner rejält för att få allt skarpt, använd stativ och se till att modellerna står still.

Jag brukar köra f/11 och gasa på med tre blixtar varav en i box och två i paraply i mindre studio och då är det vit bakgrund och väggar där ljuset studsar tillbaka. Skulle du vara i lagerlokal? Vill du ha delar av lokalen upplyst också behöver du mycket mer ljus eller så får du köra med långa slutartider med det besvär som det betyder vid fotograferingen plus att färgen på ljuset antagligen är olika.
 

lofling

Aktiv medlem
Beroende på hur mycket ljus du får ihop (troligen inte så mycket som kanske skulle behövas) tror jag att du också kan få problem med blandad vitbalans om du vill få med modeller och bakgrund med samma skärpa. Blixtar ger neutralt ljus medan ljuset i en lagerlokal troligen ger annan färg, t.ex. gult. Detta är något du också kan behöva ta hänsyn till.
 
Hej o tack för ditt svar.
Jag använde blixt vid ett annat tillfälle, men iso:n var för hög, så bilderna blev gryniga. De skall förstoras i ca 80x100 cm.
Men om jag har en nikon 600 och en 900 på stativ, skulle det klara dålig ljusförhållande, tex på ett lager?
Är det möjligt att få allt på bilden skarpt, tom bakgrunden, eller är jag ute o cyklar nu? 😁
Tack
Det du vill göra kräver väldigt, väldigt mycket ljus. Några småblixtar kan inte ljussätta ett helt lager.

Jag tycker det känns som en lite märklig beställning att vilja ha "allt skarpt". Blixt på motivet och en längre slutartid är värt ett försök men då måste modellen kunna stå still.
 

iSolen.se

Guest
Det du vill göra kräver väldigt, väldigt mycket ljus. Några småblixtar kan inte ljussätta ett helt lager.

Jag tycker det känns som en lite märklig beställning att vilja ha "allt skarpt". Blixt på motivet och en längre slutartid är värt ett försök men då måste modellen kunna stå still.
Man kan ta två bilder, jag gjorde det häromdagen men det kan bli lite jobbigt att lägga ihop bilderna.

Ett knep för att belysa ett helt rum är annars att ta många bilder och flytta runt blixtarna. En sådan ihopläggning är lätt jämfört med att klippa in en blixtbelyst person.

En gång belyste jag ett trevåningshus med en enkel SB-800. Gick väl åt 50 blixtar ...men bara en exponering. Det var kolsvart, annars hade det inte funkat.
 

Kiboko

Aktiv medlem
Har inte läst alla kommentarerna, men du skrev att du testat en gång med blixt och ISO blev för högt och brusigt!?
Och du skrev att du tänker ställa in allt manuellt.

Se till att kameran inte är inställd på AUTO ISO! ... även om du ställer in kameran på M så kan Auto-ISO fortfarande vara aktiverat.

Sätt kameran på stativ.
Sätt kameran på ISO 400 (kanske kan hjälpa i lokalen) och bländare f11 eller f8 och se vad kameran väljer för exponering (slutartid) på lokalen. Då har du ett riktmärke där. Du kan nog inte använda denna tid eftersom det kommer vara för långsamt för ett porträtt ... men det visar hur många steg underexponeringen blir.

Att ljussätta lokalen med blixtarna går inte om du samtidigt vill ha ett porträtt i förgrunden.
Dessutom kommer bakgrunden bli oskarp även med bländare 8 eller 11, beroende på hur stort lagret är.
Men hela personen kommer vara innanför fokusområdet.

Ställ blixtarna (manuellt eller med i-TTL) så att personen blir ljussatt.
Sätt kamerans slutartid på så lågt det går men ändå är möjligt för ett porträtt ...

Nu har jag försökt med något som egentligen inte går utan att se lokalen. Så se min kommentar som en hjälp att tänka inte som en regel att följa. :) Förutom den att även köra manuellt ISO!
 
Man kan ta två bilder, jag gjorde det häromdagen men det kan bli lite jobbigt att lägga ihop bilderna.

Ett knep för att belysa ett helt rum är annars att ta många bilder och flytta runt blixtarna. En sådan ihopläggning är lätt jämfört med att klippa in en blixtbelyst person.

En gång belyste jag ett trevåningshus med en enkel SB-800. Gick väl åt 50 blixtar ...men bara en exponering. Det var kolsvart, annars hade det inte funkat.
Dina lösningar kräver en del rätt avancerad kunskap. I vissa fall känns de dessutom mycket tidsödande. Men de funkar säkerligen. :)
 
Hej o tack för ditt svar.
Jag använde blixt vid ett annat tillfälle, men iso:n var för hög, så bilderna blev gryniga. De skall förstoras i ca 80x100 cm.
Men om jag har en nikon 600 och en 900 på stativ, skulle det klara dålig ljusförhållande, tex på ett lager?
Är det möjligt att få allt på bilden skarpt, tom bakgrunden, eller är jag ute o cyklar nu? 😁
Tack
Hur mycket pengar har din uppdragsgivare? 😊
 

THill

Aktiv medlem
Hej o tack för allas svar.
Nu visar det sig att när vi zoomar in 200% på bilden är ögonen oskarpa och fokus har landat en annan stans. Jag blir nu osäker på om jag har rätt inställning på min kamera. Auto-s och jag har en D600. Hur gör jag annars för att träffa mitt i prick?!
 

iSolen.se

Guest
Hej o tack för allas svar.
Nu visar det sig att när vi zoomar in 200% på bilden är ögonen oskarpa och fokus har landat en annan stans. Jag blir nu osäker på om jag har rätt inställning på min kamera. Auto-s och jag har en D600. Hur gör jag annars för att träffa mitt i prick?!
Med det stora skärpedjup du jobbade med borde det mesta blivit skarpt men du kanske bytte till kortare?

Sätter du verkligen fokuspunkterna rätt? Och att du inte rör kameran/motivet efteråt? Det är inte så mycket inställningar, om någon, som kan göra att fokus hamnar fel.
 

Micke7406

Aktiv medlem
Med det stora skärpedjup du jobbade med borde det mesta blivit skarpt men du kanske bytte till kortare?

Sätter du verkligen fokuspunkterna rätt? Och att du inte rör kameran/motivet efteråt? Det är inte så mycket inställningar, om någon, som kan göra att fokus hamnar fel.
Kan även bero på back focus. En test bild skulle vara intressant att se.
 
Senast ändrad:

Micke7406

Aktiv medlem
Enklaste sätter är att ta två olika exponeringar (kräver fortfarande bra ljus så två blixtar med softbox borde du klara dig med) Är ju bara halvkropp.

1, Ta en exponering på personen i fråga, Är bakgrunden rörig så sätt upp ett vitt lakan eller dylikt.
sen frilägger du personen i fråga. Är du inte duktig på detta så kan du skicka bilden till ett företag som sysslar med detta, Tex RBIT clipping parth som endast tar ca 10 kr bilden och gör ett bra jobb.

2, Ta sedan en bild på bakgrunden så du får den rätt exponerad

3, klistra in din frilagda" modell" klart,
 
ANNONS