Annons

Porträtt bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jag skickar en senare. Förstår inte att fokus kan "hoppa" så. Fokus är där, men inte på ögonen.
Det finns flera skäl till detta så behöver inte vara något konstigt. Beror mycket på vad du haft för inställningar för autofokus i kameran samt vilken bakgrund du haft. Dessutom kan det vara kombinationen kamera-objektiv. Å andra sidan, har du haft liten bländare borde skärpedjupet vara tillräckligt kan man tycka. Behöver du verkligen kolla 200 % för att se skärpa för den delen?
 

THill

Aktiv medlem
Okej...jag bifogar en bild...den är oredigerad och ni behöver inte bry er om ljussättningen, nu är mitt problem fokus...han är oskarp i ögonen. Hur är det möjligt?
Inställningen på min kamera på denna bilden var: f3,2 1/160 s och iso 200...lins 24-70 nikon och med två lampor (med blixt)
 

Bilagor

lofling

Aktiv medlem
Okej...jag bifogar en bild...den är oredigerad och ni behöver inte bry er om ljussättningen, nu är mitt problem fokus...han är oskarp i ögonen. Hur är det möjligt?
Inställningen på min kamera på denna bilden var: f3,2 1/160 s och iso 200...lins 24-70 nikon och med två lampor (med blixt)
Det är inte ovanligt om man fokuserar på ögonen och det är mörkt. Kameran behöver bra kontrast. Dessutom har du använt en stor bländare så då är skärpedjupet rätt kort. Det finns en del i bakgrunden som kan ha funkat som mål för AF. Men iofs inget som sticker ut. Det kan vara så att din kombination av kamera och objektiv fronfokuserar. Tycker armen och klockan är i fokus. Kan inte riktigt se på min mobil vad som är skarpast.
 
Okej...jag bifogar en bild...den är oredigerad och ni behöver inte bry er om ljussättningen, nu är mitt problem fokus...han är oskarp i ögonen. Hur är det möjligt?
Inställningen på min kamera på denna bilden var: f3,2 1/160 s och iso 200...lins 24-70 nikon och med två lampor (med blixt)
Eftersom du tidigare skrivit att du vill ha allting skarpt så förstår jag inte varför du väljer en så stor bländare. Skärpeplanet vid 3.2 är inte stort. Vad är det för ljus du använder när du måste ha stor bländare och ISO 200? Som skrivits tidigare krävs ljus för autofokusen så att den kan fungera som den ska.
 

iSolen.se

Guest
Okej...jag bifogar en bild...den är oredigerad och ni behöver inte bry er om ljussättningen, nu är mitt problem fokus...han är oskarp i ögonen. Hur är det möjligt?
Inställningen på min kamera på denna bilden var: f3,2 1/160 s och iso 200...lins 24-70 nikon och med två lampor (med blixt)
Blända ner, och fixa mer ljus, då blir det inte så noga med var du lägger fokus. Dessutom ville du ju lysa upp bakgrunden.
 

THill

Aktiv medlem
Hmm, irriterande att jag varit så "ljusnojjig" och helt glömt det så många skrev med att skruva upp bländaren. Men tusen tack för era svar.
Ljus på bakgunden i ett super stort lager, är ju nästan omöjligt, med två Oubao 600w.
Men berätta gärna hur många olika lampor/blixtar som krävs.
 

iSolen.se

Guest
Hmm, irriterande att jag varit så "ljusnojjig" och helt glömt det så många skrev med att skruva upp bländaren. Men tusen tack för era svar.
Ljus på bakgunden i ett super stort lager, är ju nästan omöjligt, med två Oubao 600w.
Men berätta gärna hur många olika lampor/blixtar som krävs.
Precis, du behöver massor med ljus. Men har du stativ kan du flytta runt blixtarna istället.

(du ska blända ner, t ex f/11 är mindre än f/3.2)
 

Frolicc

Aktiv medlem
Krånglar ni inte till allt? En Oubao 600w är väl en studioblixt och ingen lampa? Ljussätt lagerlokalen med den vanliga takbelysningen, komplettera med lampa, blixt eller annat om det absolut behövs vid någon speciell detalj som är viktig. Andvänd de två studioblixtarna till att belysa personen. Matcha färgen på studioblixten så att den överensstämmer med den i lagerlokalen.

Nu är visserligen nedanstående exempel taget utomhus men principen är ju ändå den samma. Emmelie är ljussatt med två blixtar, vanligt ljus lyser upp himmel och stad.

http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/06/Emmelie00006.jpg
 

iSolen.se

Guest
Krånglar ni inte till allt? En Oubao 600w är väl en studioblixt och ingen lampa? Ljussätt lagerlokalen med den vanliga takbelysningen, komplettera med lampa, blixt eller annat om det absolut behövs vid någon speciell detalj som är viktig. Andvänd de två studioblixtarna till att belysa personen. Matcha färgen på studioblixten så att den överensstämmer med den i lagerlokalen.

Nu är visserligen nedanstående exempel taget utomhus men principen är ju ändå den samma. Emmelie är ljussatt med två blixtar, vanligt ljus lyser upp himmel och stad.

http://mjonssonfoto.se/blogg/wp-content/uploads/2014/06/Emmelie00006.jpg
Poängen med eget ljus istället för befintligt är att man får rätt färg och kan ljussätta som man vill.
 
ANNONS