Annons

Ny kamera D500

Produkter
(logga in för att koppla)

DanNikon77

Aktiv medlem
Hej..
Jag är nu på jakt efter en ny kamera och kollat på en Nikon D500..

Är det något att ha?..

Jag har inte fotat på några år nu och får tillbaka suget efter fina bilder.
min förra kamera var en D7000, den blev tyvärr blöt och i samma veva så var inte fotandet högprioriterat så de blev ingen ny kamera efter det..

Jag fotade och vill fota landskap närbilder och natur överlag..men landskap är vell det som drar mest..
men vill samtidigt ha nått som är flexibelt då man inte alltid fotar samma sak..

Vet att det finns D750 den verkar ju med ett bra alternativ då det e FX osv ,men att objektiv är lite dyrare till FX..tänker lite mer flexibelt i början att kunna köpa både DX och FX objektiv när det oftast är pengar som styr..

Hej Dan

Har ägt en D750 i 5 år (min första digitalkamera) och har nu en D500 .

ENDA anledningen till att jag bytte var att jag har ett Nikon 200-500 5.6 objektiv och D500 är ruskig på att aoutofokusera, mer bps,
otrolig buffert,fler fokuspunkter + mer zoom med DX sensor som jag är nyfiken på då jag gillar att fota fåglar o annat som rör sig fort och inte går komma så nära.

Så när jag läser vad du söker, D750 framför D500 alla gånger.

Nästan alla bilder i mina album är tagna med D750 ,även Djur bilderna så den kan allt fota fåglar också + att den är bättre på dynamiskt omfång ,lågt ljus, klipper inte högdagrar och brusiga bilder (jämförelsevis) som D500 m.m.

Sen har D750 nåt som jag saknar nåt otroligt mycket på D500 och det är programmerbara U1 o U2 lägen på Mode-ratten så oavsett vad jag höll på med så kunde jag vrida över till t.e.x. U1 läget och den var redo att fota fåglar o action på nån sekund.
D500 har också det men du måste in i menysystemet och ändra lägen på 2 ställen så det tar längre tid än att ändra manuellt.....

Hade D750 haft bättre buffert ,lite bättre autofokus system o mer fokuspunkter så hade jag aldrig bytt och jag önskar att jag hade haft råd att behållt den för landskap + allround för det är den väldigt bra på och D500 med 200-500 5.6 färdigmonterad , inställd,beredd o klar.

Obs , detta är min erfarenhet och min synvinkel på det hela :)

Mvh Dan
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej Dan

Har ägt en D750 i 5 år (min första digitalkamera) och har nu en D500 .

ENDA anledningen till att jag bytte var att jag har ett Nikon 200-500 5.6 objektiv och D500 är ruskig på att aoutofokusera, mer bps,
otrolig buffert,fler fokuspunkter + mer zoom med DX sensor som jag är nyfiken på då jag gillar att fota fåglar o annat som rör sig fort och inte går komma så nära.

Så när jag läser vad du söker, D750 framför D500 alla gånger.

Nästan alla bilder i mina album är tagna med D750 ,även Djur bilderna så den kan allt fota fåglar också + att den är bättre på dynamiskt omfång ,lågt ljus, klipper inte högdagrar och brusiga bilder (jämförelsevis) som D500 m.m.

Sen har D750 nåt som jag saknar nåt otroligt mycket på D500 och det är programmerbara U1 o U2 lägen på Mode-ratten så oavsett vad jag höll på med så kunde jag vrida över till t.e.x. U1 läget och den var redo att fota fåglar o action på nån sekund.
D500 har också det men du måste in i menysystemet och ändra lägen på 2 ställen så det tar längre tid än att ändra manuellt.....

Hade D750 haft bättre buffert ,lite bättre autofokus system o mer fokuspunkter så hade jag aldrig bytt och jag önskar att jag hade haft råd att behållt den för landskap + allround för det är den väldigt bra på och D500 med 200-500 5.6 färdigmonterad , inställd,beredd o klar.

Obs , detta är min erfarenhet och min synvinkel på det hela :)

Mvh Dan
Intressant läsning. Jag har D750 och en D7200 samt 200-500. Jag har det senaste året tagit lika många bilder eller mer med D750 jämfört med D7200 på fågel. D7200 är ju bättte om man verkligen behöver cropfaktorn, men jag har också sett att D750 är mer förlåtande har något bättre AF modul och med hjälp av lägre brus på högre ISO så tillåter den lite beskärning, men inte faktor 1,5 som med D7200. Är nu på väg att byta D7200 mot D500 för att få den bättre AF och bps.

Jag har aldrig använt U1/U2 utan jag skiftar mellan AF-C D9 och AF-S en punkt med AF väljaren och en vridning på tumhjulet, tycker det går bra. Du vet att du kan välja en funktionsknapp på D500 för att skifta AF område så har du 1 punkt och fågeln lyfter så kan du trycka in knappen och få tex Dxx eller grupp, fungerar extra bra om du använder AF ON
 

DanNikon77

Aktiv medlem
Intressant läsning. Jag har D750 och en D7200 samt 200-500. Jag har det senaste året tagit lika många bilder eller mer med D750 jämfört med D7200 på fågel. D7200 är ju bättte om man verkligen behöver cropfaktorn, men jag har också sett att D750 är mer förlåtande har något bättre AF modul och med hjälp av lägre brus på högre ISO så tillåter den lite beskärning, men inte faktor 1,5 som med D7200. Är nu på väg att byta D7200 mot D500 för att få den bättre AF och bps.

Jag har aldrig använt U1/U2 utan jag skiftar mellan AF-C D9 och AF-S en punkt med AF väljaren och en vridning på tumhjulet, tycker det går bra. Du vet att du kan välja en funktionsknapp på D500 för att skifta AF område så har du 1 punkt och fågeln lyfter så kan du trycka in knappen och få tex Dxx eller grupp, fungerar extra bra om du använder AF ON

Det jag blev förvånad över var hur mycket D500 trycker upp ISO:t jämfört med D750 .
Jag ställde in den i mulet dagsljus med 200-500 5.6 som vanligt på Ap med minimum 1200-2000 i slutarhastighet och autoiso för att testa att fota blåmesar som åt på fröbollar men herregud ....den drog iväg upp till 8000,10000 iso och över direkt om den fi k bestämma själv så man blir bortskämd med D750.

Man får jobba mer med efterredigeringen för att få bort brus på D500 m.m. ,man får inget gratis längre ....

Det som jag tyckte var suvveränt med U2 läget var att
Man kunde ha kameran på tex :Manuell, slutarhastighet 500 o neråt , iso 100 , af-s enpunkt , RAW, för att fota en båt eller nåt liknande på längre avstånd för att få bästa kvalité på bilden och så ser man en tärna som gör sig beredd att dyka eller en vattenskoter som kommer hoppandes över vågorna så har man med ett par snäpp fått Bländarprio , minimum 1250 eller 2000 slutarhastighet vad man nu vill ha , auto iso , af-c grp och jpg för mer buffert om (jag ville ha),ljusmätning m.m. så oavsett vad jag höll på med eller vilka inställningar/lägen jag lämnat kameran i dagen innan/tidigare så funkade det läget direkt för detta.
Det enda jag behövde tänka på var bländaröppning och det jag skulle fota på ett ögonblick.

Hade jag fått önska så en uppgraderad D750 med D500 fokussystem,buffert och fps :)
 

Hillpassion

Medlem
Xt3

TACK igen för all hjälp...

Nu har jag nördat lite till och läst och kollat lite klipp, och som någon i denna tråden nämde så finns det ju andra system och nämde även fuji..

Kollat på xt3 och det verkar ju Var nått??
 

martinot

Aktiv medlem
TACK igen för all hjälp...

Nu har jag nördat lite till och läst och kollat lite klipp, och som någon i denna tråden nämde så finns det ju andra system och nämde även fuji..

Kollat på xt3 och det verkar ju Var nått??
En beg. XT2 eller en ny XT3 är absolut två jättetrevliga alternativ för landskapsfoto. Fotat en hel del landskap med min XT2:a, och något lite mindre och smidigare än mina DSLR:er.

Nackdel är att de drar mer batteri, så viktigt att ha med minst ett extra nyladdat i reserv. Annars riktigt trevliga alternativ för landskapsfoto (och nästan alla typer av foto som inte är extremt krävande på supervass AF-C) som jag absolut skulle kika på.
 

DanNikon77

Aktiv medlem
TACK igen för all hjälp...

Nu har jag nördat lite till och läst och kollat lite klipp, och som någon i denna tråden nämde så finns det ju andra system och nämde även fuji..

Kollat på xt3 och det verkar ju Var nått??
När det gäller DX-format så är i nuläget
Fujifilm XT3 oslagbar,speciellt för det priset!
Den kan ge FX kameror en bra match också för den delen.
Välgjorda och bra objektiv.

Hade Fujifilm haft ett lika vasst objektiv som Nikon's 200-500 5.6 och jag inte redan hade köpt ett så hade jag köpt XT3:an!
För det priset så är det i min mening årets kamera.

Se till att få labbarna på en så du kan klämma o känna på hur den känns för det är ju också viktigt.
 
ANNONS