Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

hjälp mig välja en riktigt bra kamera & eller objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

rronnbac

Aktiv medlem
tack för alla era svar, jag läser varenda kommentar ni skriver! uppskattar det ni skriver & alla tips. tacksam!

vad tror ni om denna? bra pris? objektiv? värt att köpa?
https://www.blocket.se/Stockholm/Canon_EOS_5D_Mark_III___extra_83771837.htm
Lite använd men för dyr. Objektivet kostar 5-600 begagnat. Här är en annan till bra pris, men kanske mer sliten Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Canon 5D Mark III, Sigma 85mm, Dji Osmo https://www.blocket.se/vi/84872705.htm
 

Hrafne

Aktiv medlem
Jag lånade en kamera från jobbet under jullovet och fastnade för fotografering. Som total nybörjare så började jag leta begagnat och hittade ett väldigt fräscht exemplar av canons 5d mk ii. Är väldigt nöjd med den och har skaffat mig lite roliga objektiv. Som många skriver så är objektiven viktigare än huset i början så jag köpte ett "billigt" hus och la ner större delen på objektiv. Jag hittade den här annonsen som jag tycker verkar intressant för din budget.

https://www.blocket.se/stockholm/Canon_5D_Mark_III__Sigma_85mm__Dji_Osmo_84872705.htm?ca=11&w=3

Testa om du kan pressa priset till 14000 för kamera och 85mm objektivet vid en snabb affär. Kolla med personen hur många exponeringar kameran har och be att få testfota lite med den innan köp. Den har ju lite små märken på sig men det ska förhoppningsvis inte betyda något om det inte är mer än bara yttre slitage.

Lycka till i ditt letande.
 

JosefineM1

Medlem
Jag äger huset men skulle inte satsa på 5DIII idag, sen ska du ändå investera i ett bra objektiv. Tycker det är för dyrt! Jag har länkat flera gånger i tråden till E-infinity i England.

Ett smidigt allround-fotopaket som håller högsta klass men ändå är smooth att hantera. Jag skulle kolla på ett Fuji-hus hos E-infinity och Fujinon 16-55 2.8 normalzoom. Då får du ett högklassigt fotopaket till ungefär samma pengar. Det skulle också täcka mycket som landskap, porträtt, street photo osv.
tack! varför skulle du inte satsa på 5dIII idag? tack håller på kikar där nu!
 

AWid

Aktiv medlem
Håller med Abe Normal. 5DmkIII tillhör en kategori kameror (spegelreflex eller "tjockkamera") som är på väg bort från marknaden så småningom. Själv är jag "tjockkameraägare" men skulle definitivt satsa på spegellöst, t ex Fuji, Nikon Z eller Sony a7 III, om jag skulle börja om från scratch.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
tack! varför skulle du inte satsa på 5dIII idag? tack håller på kikar där nu!
5DIII är en jättefin kamera men den känns inte upp to date. Välbyggd med onödigt tung, sensorerna har också blivit bättre i nyare kameror. Stora fördelen är tillgången till alla dedikerade objektiv till formatet Canon FF. Som projektkamera absolut men inte släpa med sig på resor tycker jag.

Utifrån din beskrivning skulle jag alla dagarna i veckan välja spegelöst och en smidig högklassig kamera. Där är Fuji perfekt, objektiven är så pass bra att skillnaden till fullformat blir försumbar.

Sök på brand Fuji: https://www.e-infin.com/eu/category/mirrorless_cameras
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har ägt 5D MKIII under några år. Den är klart bättre än 5D MKII fast och har också haft 5Ds R. De har sensorer som är sisådär och det gäller också AF.
5D MK IV är klart väldigt mycket bättre.
Fast för dina syften skulle jag också satsa på spegellöst. Det gör fotandet mycket roligare och mycket mer intuitivt.

Jag skulle definitivt skaffat en Fuji X-T3 eller X-T30 och en 16-55/2.8. Skaffa dig sedan erfarenhet för att se om du behöver mer vidvinkel eller tele.
Tänk till innan du köper fler objektiv.
När du väl skaffat dig en ny kamera kommer du ha fullt upp att lära dig hur den fungerar och hur du tar bättre bilder. För de flesta blir det sämre bilder i början än man tar med mobilen.
 

PMD

Aktiv medlem
ska köpa en ny kamera, är inte duktig på kameror, bara haft mer enkla canon kameror som 600/700d och vill nu uppgradera mig riktigt mycket. det ska vara canon
Vad är du missnöjd med när det gäller din nuvarande kamera och vad är det du vill kunna göra som du behöver en ny kamera för?

Det blir mycket lättare att ge bra råd om du berättar vilka mål du vill uppnå genom att uppgradera.
 

snap01

Aktiv medlem
5DIII är en jättefin kamera men den känns inte upp to date. Välbyggd med onödigt tung, sensorerna har också blivit bättre i nyare kameror. Stora fördelen är tillgången till alla dedikerade objektiv till formatet Canon FF. Som projektkamera absolut men inte släpa med sig på resor tycker jag.

Utifrån din beskrivning skulle jag alla dagarna i veckan välja spegelöst och en smidig högklassig kamera. Där är Fuji perfekt, objektiven är så pass bra att skillnaden till fullformat blir försumbar.

Sök på brand Fuji: https://www.e-infin.com/eu/category/mirrorless_cameras
Håller med om att skillnaden mot ff är liten. Jag har bägge systemen själv o har testat med utskrifter o jämfört.Jag skulle vilja ställa ett par frågor till TS.
Använder du raw format?
Är storlek o vikt av betydelse för dig?
Vad fotar du mest?
Använder du stativ ?
Jag tror det viktigaste är att man köper en kamera man gillar, så man får med den ut. Jag tar aldrig med mig mina d850 på fritiden då åker alltid min Fuji med.
Pga den är mindre smidigare o roligare att fota med pga den analoga känslan. Om du inte använder raw så är Fuji jättebra med dess förinställda (filmer) som är riktigt bra. Du får fina bilder utan att behöva lägga ner någon tid alls på efterbehandlingen. Jag kör raw med egna gjorda preset o får kontroll o ändå ett snabbt flöde.
Dom flesta som köpt Canon r är nöjda hörde det från en återförsäljare. Jag tror att storlek o vikt är viktigt om man ska få med kameran ut, annars är risken att du står med mobilen annars.
 

larsborg

Aktiv medlem
https://www.blocket.se/vi/84872705.htm

återigen tack för all hjälp! denna som ni tipsade om, är objektivet bra? och kameran? hittar dock inte vad som är nypris för denna kamera?
har kontakt med säljaren nu, den finns kvar men några som ska kolla på den idag.
Håller med tidigare inlägg från snap01:
"Jag tror att storlek o vikt är viktigt om man ska få med kameran ut, annars är risken att du står med mobilen annars."
En Canon 5D Mark III är ett mycket kapabelt kamerahus, men storleken, vikten, gör att den blir säkert klumpig för dig.
Om några år är den värd noll och ingenting, många kommer att försöka sälja av sina spegelreflex kamerahus inom en snar framtid.
Spegellöst kamerahus är mycket mindre och lättare, det är framtiden tveklöst, skulle definitivt satsa på spegellöst, eftersom du nu inte är "låst" i ett kameramärke, kan du välja fritt!
Mitt personliga tips, det finns många andra perfekta spegellösa, men den jag föll för, när jag redan har Sony optik, är en av de bäst säljande spegellösa kamerahusen i världen, ofta slutsåld, läs tester på Internet:
Sony 7A III (fullformat sensor, sk. FF)
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Jag äger en XT-2 sedan i höstas (första exemplaret jag köpte var skärmen defekt på) men det här exemplaret har funkat felfritt (2800) exponeringar. Det blir otroligt fina bilder (kör enbart JPG) och det som verkligen överraskar är hur fina bilderna blir under dåliga ljusförhållanden (lågt brus, jag fotar mycket ödehus bl.a). Jag kommer inte köpa nån mer blytung spegelreflexare även om jag ibland saknar dom lite mjukare bilderna som dessa ger...………………...
 

AWid

Aktiv medlem
Ja den är bra, men det finns en efterföljare som heter XT3 som är snäppet vassare. Kika på den i stället:) eller någon annan spegellös variant. Du har fått massor av bra tips tidigare i tråden.

Men tänk på att det finns inga "dåliga" kameror på marknaden i dagsläget. Alla kameror som du fått tips om är som regel betydligt mer kompetenta än deras ägare. Det är faktiskt få fotografer som är kapabla att utnyttja den egna kamerans fulla kapacitet, oavsett fabrikat. I ditt första inlägg skrev du "vill kunna ta otroliga bilder. fånga ljuset, allt i bilden! ". Det fixar alla kameror men verkligen inte alla fotografer:)
 

Ventures

Aktiv medlem
Underhållande tråd.
Gå till en fotoaffär och berätta om din budget och de kommer att sälja "en riktigt bra kamera" till dig. ;)

Om tråden är seriös, gör lite egen efterforskning istället så ringar du snart in vad du behöver.
 

lonian

Aktiv medlem
Josefine, jag tycker du ska ta dig till en fotobutik och känn på kamerorna. Alla som finns idag gör bra bildkvalitet med rätt objektiv.
Bara du kan svara på vilken modell som känns bäst i dina händer och vilket menysystem som är mest logisk för dig.
Vissa gillar tunga kameror andra gillar lätta.
Kläm och känn. :)
 

rronnbac

Aktiv medlem
Fuji gör bra kameror, och det gör alla andra tillverkare också! Somliga är lite bättre på det ena viset, och andra på ett annat vis. På forum får man ofta råd utifrån vad folk själva gillar och fuji-användare är särskilt pigga på att tala om det sitt märkes fördelar.
 
ANNONS