Annons

Skjuter sig Canon själv i foten med egna sensorer?

Produkter
(logga in för att koppla)

PeterWem

Aktiv medlem
En okommenterad reklamfilm, kan du inte bara förklara för oss?
Jag tror inte jag kan förklara bättre än vad Illiah Borg redan gjort och som jag redan länkat till när jag länkade till DPRSplit. Möjligtvis att jag kan dra det på svenska.

Huvudsaken är att det fungerar och ger, som du själv kan se, om du nu kör Windows eller OS X, ett steg extra DR. I stället för 13,6 steg får man möjlighet till 14,6 steg. Kör du Linux får du installera Virtual Box. I min värld ser det ut som att man får detta extrasteg även vid högre ISO. Jag äger inte själv 5D IV eller EOS R så det blir svårt för mig att kontrollera utan råfiler. Den bifogade råfilen kommer från raw.pixls.us.

Jag fortsätter i rätt tråd om man vill diskutera vidare DR och Canon https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170942

och varför är ena filen i DNG?
En gissning är för att DNG är ett öppet format som DPRSplit kunnat generera. Magic Lantern sparar också i DNG när Dual ISO aktiveras. Ingen för Canon Digital Photo Professional alltså.
 
Senast ändrad:

hbengtsson

Aktiv medlem
Så enkelt är det, om det syns i bilden har fotografen misslyckats.
Det finns ju två olika sätt att se på det

1) Syns det rent tekniskt - dvs brus?
2) Syns det rent estetiskt - dvs har skuggorna lyfts för mycket och bilden blivt platt?

Tyvärr har jakten på brusfria skuggor blivit alldeles för hypad och många tror att en bra bild är disney-återgivning av verkligheten. Det är synd. Själv förespråkar jag skuggor där det skall vara skuggor och hittills så är det få tillfällen som mina gamla Canons med "uselt DR" inte håller måttet.

Motljus? Nej, då vill jag ha blixt för bättre återgivning - för min del handlar det alltid om hudtoner. Det går inte att fejka ljus. Felexponerat? Tja... jo... då är det förstås väsentligt bättre med bra DR.

Så...är det fel med klassledande DR? Verkligen inte.
Vill jag ha bättre DR i mina sensorer? Såklart.
Är debatten överdriven? Ja.
Vad har mitt inlägg för poäng? Ingen.... egentligen :)
 

iSolen.se

Guest
Jag tror inte jag kan förklara bättre än vad Illiah Borg redan gjort och som jag redan länkat till när jag länkade till DPRSplit. Möjligtvis att jag kan dra det på svenska.

Huvudsaken är att det fungerar och ger, som du själv kan se, om du nu kör Windows eller OS X, ett steg extra DR. I stället för 13,6 steg får man möjlighet till 14,6 steg. Kör du Linux får du installera Virtual Box. I min värld ser det ut som att man får detta extrasteg även vid högre ISO. Jag äger inte själv 5D IV eller EOS R så det blir svårt för mig att kontrollera utan råfiler. Den bifogade råfilen kommer från raw.pixls.us.

Jag fortsätter i rätt tråd om man vill diskutera vidare DR och Canon https://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=170942


En gissning är för att DNG är ett öppet format som DPRSplit kunnat generera. Magic Lantern sparar också i DNG när Dual ISO aktiveras. Ingen för Canon Digital Photo Professional alltså.
Jag är fullt medveten om det ger extra DR men du har fortfarande inte förklarat hur det kan bli parallaxfel mellan de två bilderna vilket var det jag frågade om i inlägg #255.
 

Nils-Erik Eriksson

Aktiv medlem
Tack för omtanken, jag fotar nog mer än de flesta här och att prata teknik i en teknisk tråd är väl inte så fel?

Jag pratar gärna komposition etc i en annan tråd.
Ja, det får du gärna göra.För egen del, så har jag använt mina kameror att dokumentera det förbirusande livet med dess olika uppstånde situationer och händelser. Utmaningen för mig har hela tiden varit att förbättra mig själv utan jämnförelse med någon annan
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag är fullt medveten om det ger extra DR men du har fortfarande inte förklarat hur det kan bli parallaxfel mellan de två bilderna vilket var det jag frågade om i inlägg #255.
De två filerna utgår inte från exakt samma position. Hur Canons sensor ser ut syns i youtubeklippet 7-9 sekunder in. a+b (CR2) är inte samma sak eller i samma position som b (DNG). Förenklat skulle man kunna säga att kamerasensorn har 60mpix och inte 30mpix.
 

iSolen.se

Guest
Det finns ju två olika sätt att se på det

1) Syns det rent tekniskt - dvs brus?
2) Syns det rent estetiskt - dvs har skuggorna lyfts för mycket och bilden blivt platt?

Tyvärr har jakten på brusfria skuggor blivit alldeles för hypad och många tror att en bra bild är disney-återgivning av verkligheten. Det är synd. Själv förespråkar jag skuggor där det skall vara skuggor och hittills så är det få tillfällen som mina gamla Canons med "uselt DR" inte håller måttet.

Motljus? Nej, då vill jag ha blixt för bättre återgivning - för min del handlar det alltid om hudtoner. Det går inte att fejka ljus. Felexponerat? Tja... jo... då är det förstås väsentligt bättre med bra DR.

Så...är det fel med klassledande DR? Verkligen inte.
Vill jag ha bättre DR i mina sensorer? Såklart.
Är debatten överdriven? Ja.
Vad har mitt inlägg för poäng? Ingen.... egentligen :)
Du har en bra poäng, rent artistiskt vet jag många (mig inklusive faktiskt) som föredrar djupare skuggor och mörkare bilder men köparna gör det inte.

Fick lyfta några bilder i helgen 3-4 steg, det var kolsvart före lyftet som plockade fram inredningen i ett mörkt rum som jag inte hade möjlighet att belysa eller bracketa.
 

iSolen.se

Guest
De två filerna utgår inte från exakt samma position. Hur Canons sensor ser ut syns i youtubeklippet 7-9 sekunder in. a+b (CR2) är inte samma sak eller i samma position som b (DNG). Förenklat skulle man kunna säga att kamerasensorn har 60mpix och inte 30mpix.
Jag vet hur den ser ut. Syns verkligen ett så litet fel i bilden?
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag avsåg alltså ifall det i de bilder jag beskrev - utskrivna på kartong, uppsatta i pendeltåget - var möjligt att avgöra vilket dynamiskt omfång fotografens kamera klarar av.

Jag inbillar mig att fotografen har en väldigt fin studiokamera i flera av fallen. Men jag kan inte avgöra om de istället är tagna med en tio år gammal Canon med APS-C sensor
 

iSolen.se

Guest
Jag avsåg alltså ifall det i de bilder jag beskrev - utskrivna på kartong, uppsatta i pendeltåget - var möjligt att avgöra vilket dynamiskt omfång fotografens kamera klarar av.

Jag inbillar mig att fotografen har en väldigt fin studiokamera i flera av fallen. Men jag kan inte avgöra om de istället är tagna med en tio år gammal Canon med APS-C sensor
Hur skulle du kunna se det? Papper har ju mycket mindre DR än sensorn. Och varför är det relevant? Att fota är att omvandla det som kameran och ögat kan se till mediets lägre DR. Det är ju därför vi tjatar om bracketing och lyfta skuggor. Ögat, och även kameran klarar mer än din annonstavla.
 

PMD

Aktiv medlem
Var det onödigt av Canon att förbättra DR som dom gjorde med först 80D, 5DMKIII låg väl runt 11,5 i DR och används ännu bland yrkesfolk, även dom DR-talen ansågs mer än tillräckliga under dom debatterna som var då om DR.
Mer DR är sällan en nackdel ...

Men DR på bas-ISO är bara en liten del av en sensors egenskaper, vilket redan har påpekats i den här tråden. Det finns folk för vilka det är den viktigaste egenskapen men så är det inte för alla.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag är fullt medveten om det ger extra DR men du har fortfarande inte förklarat hur det kan bli parallaxfel mellan de två bilderna vilket var det jag frågade om i inlägg #255.
Det kan kanske bli ett ytterst minimalt parallaxfel eftersom de båda ljusupptagande delarna av en Dual Pixel sitter placerade bredvid varandra och inte ovanpå varandra.

Frågan är väl om det är märkbart (eller ens mätbart utan sofistikerad mätutrustning).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det kan kanske bli ett ytterst minimalt parallaxfel eftersom de båda ljusupptagande delarna av en Dual Pixel sitter placerade bredvid varandra och inte ovanpå varandra.

Frågan är väl om det är märkbart (eller ens mätbart utan sofistikerad mätutrustning).
Detta verkar mer vara teknik än praktik.Har aldrig hört om det tidigare.
Ingen här verkar heller kunna förklara det hela. Så jag fortsätter nog att fota som vanligt med min usla Canon.
 

Bengf

Aktiv medlem
Mer DR är sällan en nackdel ...

Men DR på bas-ISO är bara en liten del av en sensors egenskaper, vilket redan har påpekats i den här tråden. Det finns folk för vilka det är den viktigaste egenskapen men så är det inte för alla.

Helt införstådd med din kommentar och delar den samma, men reaktionerna mot dom som gillar så högt DR som möjligt får kraftig kritik åtminstonde i denna tråd.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det kan kanske bli ett ytterst minimalt parallaxfel eftersom de båda ljusupptagande delarna av en Dual Pixel sitter placerade bredvid varandra och inte ovanpå varandra.

Frågan är väl om det är märkbart (eller ens mätbart utan sofistikerad mätutrustning).
Ja, det är det, vilket syns i exempelfilen. Ingen hittills som bemödat sig ens ta en titt? Här finns väl mängder av Windowsanvändare och OS X-användare?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Ja, det är det, vilket syns i exempelfilen. Ingen hittills som bemödat sig ens ta en titt? Här finns väl mängder av Windowsanvändare och OS X-användare?
Jag vill hemskt gärna dra dra ur det mesta från den kamera jag äger. Jag har heller inte särskilt svårt att förstå teknik.

Kan du peka på någon video där Canon visar den här fördelen eller om det är ett hack någon annan.
Inser att dual pixels eventuellt kan användas till mer än Canon tänkt sig.
Fast visa oss exempel.
 

PMD

Aktiv medlem
Detta verkar mer vara teknik än praktik.Har aldrig hört om det tidigare.
Ingen här verkar heller kunna förklara det hela. Så jag fortsätter nog att fota som vanligt med min usla Canon.
Jag tycker att det vore kul om du provar programmet som Peter föreslog. Ett stegs mer DR är inte fy skam och det vore skoj att se om det faktiskt fungerar.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag vill hemskt gärna dra dra ur det mesta från den kamera jag äger. Jag har heller inte särskilt svårt att förstå teknik.

Kan du peka på någon video där Canon visar den här fördelen eller om det är ett hack någon annan.
Inser att dual pixels eventuellt kan användas till mer än Canon tänkt sig.
Fast visa oss exempel.
1. Du laddar ned råfilen jag länkat.

2. Du laddar ned och installerar DPRSplit som jag länkat.
3. Med DPRSplit öppnar du råfilen och exporterar ut en DNG-fil. Färdigt.
4. Jämför CR2 och DNG.

Canon har många videor. Dessa visar förändring av fokus men inte att man exporterar DNG.
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, det är det, vilket syns i exempelfilen. Ingen hittills som bemödat sig ens ta en titt? Här finns väl mängder av Windowsanvändare och OS X-användare?
Jag kan inte se det genom att titta på de båda filerna bredvid varandra. Jag måste nog göra en overlay av den ena på den andra och det måste jag hitta ett program för att göra med först.
 
ANNONS