Annons

Fotopapper och kemi

Produkter
(logga in för att koppla)

Mira

Aktiv medlem
Tips på fotopapper önskas!!!

Någon som har erfarenhet av Varycon plast-papper?
Eller Ilford plastpapper?

Vill gärna ha något med varmsvart ton.

Sedan är det detta med kemi.... det är en djungel för mej...
Hur ska man veta vad som är pulver, koncentrat eller färdigblandat (finns det?).... ibland står det, ibland inte...
Det finns ju en hel drös med märken - spelar det någon roll vilken kemi man har till vilket papper? Kan man ha olika märken för framkallare och fix?

Funkar D76 i alla lägen för filmframkallning?
Vad betyder att en pappersframkallare ger hög D-Max?
Det är ju inte lätt att se på en gång vad som är mest ekonomiskt...
Tex. en sort säljes i 2 varianter:
a) 5 L konc. som spädes 1+9 = 50 L för 245 kr = 4.90 kr/L
b) pulver som ger 5 L förrådslösning, som spädes 1+2 = 15 L för 119 kr = 7.90 kr/L

På en annan står det att man ska späda 1+9... "eller kanske ännu hellre 1+19" (!) Och vad menar dom med det???

Visst var det så att brukslösningen är den färdiga vätskan som inte ska spädas mer?
 

accipiter

Aktiv medlem
Mira skrev:
Tips på fotopapper önskas!!!

Någon som har erfarenhet av Varycon plast-papper?
---------------
Hej!
Mycket bra papper men svåra att arbeta med eftersom de kräver speciell mörkrumsbelysning (mörkrött). Varycon anses vara silverrikt och är suveränt på att återge detaljer i bildens skuggpartier. Det har något sämre egenskaper i de ljusa partierna.
---------------
Eller Ilford plastpapper?
---------------
Ilfords Galerie / Multigrade (och Agfas Multicontrast) är papper som liknar varandra och är av högsta kvalité. De är lättarbetade och
har neutral eller något varmsvart ton.
---------------
Vill gärna ha något med varmsvart ton.
---------------
De flesta papper idag är neutrala eller svagt varma.
Vill man förstärka denna egenskap kan man använda Agfas Neutol WA pappersframkallare.
Den neutrala heter Neutol NE
---------------
Sedan är det detta med kemi.... det är en djungel för mej...
Hur ska man veta vad som är pulver, koncentrat eller färdigblandat (finns det?).... ibland står det, ibland inte...
---------------
Det är inte lätt att veta, som sagt.
D76 finns ex både som färdigblandad och som pulver. Köp pulver och blanda själv! Billigast!
Fix köps som normalt som koncentrat - spädes!
Pappersframkallaren Neutol är koncentrat - spädes normalt 1+9.
---------------
Det finns ju en hel drös med märken - spelar det någon roll vilken kemi man har till vilket papper?
---------------
Allt fungerar men resultaten kan bli lite olika.
---------------
Kan man ha olika märken för framkallare och fix?
---------------
Jodå, det är absolut inga problem!
---------------
Funkar D76 i alla lägen för filmframkallning?
---------------
Den är utmärkt i de flesta lägen. Exponera rätt är viktigast. Använd sedan konsekvent en enda kombination av film och kemi, ex Tri-X och D 76.
Lär in den till fulländning och s/v-fotografering blir en fröjd!
---------------
Vad betyder att en pappersframkallare ger hög D-Max?
---------------
D-Max är ett mått på svärtningsgraden i de mörka partierna. Mäts med densitometer.
Högt D-Max innebär att svart blir svart och inte mörkt grått.
---------------
Det är ju inte lätt att se på en gång vad som är mest ekonomiskt...
Tex. en sort säljes i 2 varianter:
a) 5 L konc. som spädes 1+9 = 50 L för 245 kr = 4.90 kr/L
b) pulver som ger 5 L förrådslösning, som spädes 1+2 = 15 L för 119 kr = 7.90 kr/L

På en annan står det att man ska späda 1+9... "eller kanske ännu hellre 1+19" (!) Och vad menar dom med det???
----------------
Pulver är nästan alltid billigast. Man får betala mycket för vattnet ....
----------------
Visst var det så att brukslösningen är den färdiga vätskan som inte ska spädas mer?
----------------
I de allra flesta fall är det så. Som alltid finns undantag:
Många späder ex D76 brukslösning med lika delar vatten och använder den som engångsframkallare.
Tri-X framkallningstid ökar då från 8 min till ca 10 min.

---------
Hälsn Ragnar N


 

Mira

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för att du tog dej tid att svara!
Det här var mycket användbar information.
 

Helena

Aktiv medlem
Kodak ska ha en filmframkallare som är uppbygd av vitamin c syra eller något sådant som ska vara bättre för miljön (vilket låter helt ok för mig)
Har inte testat den ännu men ska!

Gör det så enkelt för dig som möjligt...
Köp färdigblandat och fix i stor dunk (då det håller längre) och framkallare i liten dunk...
Stoppbadet tar du bara en matsked av vanlig ättiksprit!

Blanda pulver i varmt vatten som sedan ska spädas si och så blir juh bara jobbigt tycker jag :)

vill du inte använda D76 till filmen så finkar ID11 lika bra tycker jag! (tror den heter så)

Gör det bara så enkelt som möjligt :)))
 

Mira

Aktiv medlem
Har kollat på lite av utbudet bl a på Scandinavian Photo...

Dom säger att alla mängder är angivna som brukslösning, men att man oxå kan späda ut dom... vad menar dom med det - och hur vet man vad och hur mycket det ska spädas???

Tex.
Agfa Neutol 10-20 liter
Vad är det som avgör om det räcker till 10 eller 20 liter?

Och hur kan Kodak Sodiumfix 5 liter vara mer än dubbelt så dyr som Agfa Acidofix 10 liter...?

Hur många rullar räcker 1 liter D76 till om man späder ut den?

Till sist:
vad är en bra bruntonare som är enkel att använda? Läste nånstans att Sepiatonare består av flera bad...
 

accipiter

Aktiv medlem
Mira!
Neutolen fungerar bra i olika spädningar. En lösning 1 + 9 blir mer "hårdarbetande" än ex en lösning 1 + 19. Svärtningen i den mer koncentrerade soppan kanske kommer lite tidigare och framkallningsprocessen blir kortare.
Vad som passar bäst för dig får du prova dig fram till.
D76 kan användas på åtminstone två sätt:
a. Outspädd. Tri-X framkallas då 8 min i 20 grader. Vicka dosan (=agitera) första halvminuten och sedan ca 5 sek var 30:e sek.
1 liter räcker då till minst 6 filmer.
(Framkallningstiden kan ev behöva ökas en aning, ngn minut, för de sista filmerna.)
b. Utspädd 1 + 1. Tri-X 10 min i 20 grader. Samma
agitering.
Framkallaren kastas bort (ej i avloppet!) efter varje film.
Om dosan rymmer 300 ml går det åt 150 ml D76 varje gång. 6 x 150 ml = 900 ml.
Även här räcker en liter alltså till drygt 6 filmer.
Fördelen med den senare metoden: man vet att man alltid har färsk framkallare och man behöver inte tänka på någon förlängning av tiderna.
Resultatet blir ungefär detsamma - kanske den utspädda ger ett lite mjukare resultat.
Tiderna ovan är riktlinjer. Man får prova sig fram till bra resultat.
Ändra inte temperaturen utan bara tiden och i undantagsfall agiteringsmetod (livligare eller lugnare).

Priser på fotokemikalier blir man aldrig klok på. Ofta är det samma kemiska uppbyggnad men en prisskillnad på 100 % är inte ovanlig ...


Din fråga ang bruntoning:
Jag plankade dessa rader från

www.photax.se

Kodak Sepia Toner
Tonare som ger "gammaldags" gulbrun ton. Detta är en tvåbadstonare där bilden först bleks bort och sedan tonas upp igen. Bilderna bör göras lite mörkare än normalt. Kapacitet: ca 40 st 18x24 kopior. Tonaren ger även förbättrad arkivbeständighet.

mvh
ragnar
 

Festfotografen

Aktiv medlem
"Till sist:
vad är en bra bruntonare som är enkel att använda? Läste nånstans att Sepiatonare består av flera bad..."

Jag har provat Agfas Viradon
och tycker att den funkar bra
Enbadstonare dessutom väldigt dryg
 

Festfotografen

Aktiv medlem
"Blanda pulver i varmt vatten som sedan ska spädas si och så blir juh bara jobbigt tycker jag "

Köper jag 1 liter färdigblandat D 76 så kostar den 59 kr medans en 5 liters pulverblandning går på 75 kr Och det är inte så jobbigt att blanda till heller ;)
 

Helena

Aktiv medlem
festfotografen skrev:
"Blanda pulver i varmt vatten som sedan ska spädas si och så blir juh bara jobbigt tycker jag "

Köper jag 1 liter färdigblandat D 76 så kostar den 59 kr medans en 5 liters pulverblandning går på 75 kr Och det är inte så jobbigt att blanda till heller ;)
Om man kommer där och måste blanda precis när framkallaren behövs så är det det tycker jag :)
 

Mira

Aktiv medlem
Har man råd att vara lat så kan man ju vara det... ;)

Men jag vet hur du menar, Helena - den ska blandas varmt och sedan svalna till 20 grader...
Har du eget mörkrum?
 

Helena

Aktiv medlem
Har haft eget men det funkade inte så bra... Så då gick jag med i en Kollektiv Konstnärsverkstad... Funkar hur bra som helst!

Fast nu så kör jag allt på skolan...


Bra varmtonspapper är Ilfords Warmtone papper :)
 

Helena

Aktiv medlem
Vi kör 38 grader och då tar det ungefär 20-30 minuter för filmen... (tror jag)

Massa giftiga bad och så måste det vara så precist... Inte alls som svartvit framkallning...

Skulle nog inte alls rekomendera att göra detta hemma då det är så giftigt!
 

Mira

Aktiv medlem
Hur förvarar man förrådslösningar?
Kan man ha det i plast-flaskor eller måste det vara glas?
Var får man tag på bra flaskor till en billig penning?
 

accipiter

Aktiv medlem
Mira!
Plastflaskor/saftdunkar! Fyll dem till brädden eller kläm ur så mycket luft som möjligt. Det är luftens syre som oxiderar och förstör fotokemikalierna med tiden. Stoppbad och fix är tåliga men framkallare har begränsad hållbarhet. Trots det mår ex D76 bra av att "mogna" någon månad eller så efter det att du blandat till den.

/ ragnar
 

Mira

Aktiv medlem
Vilken hållbarhet har vätskorna?
Är det ungefär samma oavsett märke?

Dom jag hade tidigare var datummärkta, men dom jag fick hem nu står det inget alls på...

Jo, på Tetenal Mirasol antistatmedel står datumet 010125 - är det "bäst-före" och därmed gammalt ?
Det står "Netzmittel" - någon som kan tyska?
 

accipiter

Aktiv medlem
Mira!
Brukslösning av film/pappersframkallare tål inte många timmar i öppna kärl. Lämnar man ex en skål med pappersframkallare över natten blir den missfärgad och man märker på resultatet att den har försämrats. I korkade flaskor håller de betydligt längre - kanske veckor.
Koncentrerade kemikalier har förstås ännu längre hållbarhet.
F ö är det bara framkallarna som är kritiska i sammanhanget och en bra princip är att alltid använda garanterat fräsch sådan till filmframkallningen. Ett fel/misstag där är fatalt eftersom det är svårt eller omöjligt att rätta till.
I övrigt behöver man nog inte bekymra sig så mycket: stoppbad (ättiksyra), fix (natriumtiosulfat),
vätmedel och annat är inte speciellt känsliga för tidens tand. Undantag: tillblandad HCA, fixförstörare som kortar sköljtiden, som ska ha en livslängd på ca 24 h. Jag brukar ändå använda den i flera dagar ....
"Netzmittel" betyder vätmedel.
/ ragnar
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Jag har haf lite hållbarhetsbekymmer med Stena Scanfors pappersframkallare så nu abvänder jag Ilfords framkallare.
Dessutom så håller framkallaren sig betydligt bättre i glasflaskor
 

Mira

Aktiv medlem
Hur blir det om man framkallar 2 rullar samtidigt -blir det förlängning på tiden?

Ska man alltid fylla dosan till max?

Är det bättre att bara blanda ut en del av pulvret åt gången - håller det längre?

Agfa Neutol håller bara 1 vecka utblandad (1 dag i kraftigaste utspädning). För att ha så det täcker pappret i skålen måste jag göra ½ liter och det ska enligt förpackningen räcka till 120 st (13x18).
Det är en mängd jag aldrig hinner kopiera på 1 vecka -alltså får jag slänga en hel del...
Jag använde Polymax förut och det höll 6 månader i utblandat skick - är det så stor skillnad?
 
ANNONS