Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Detta borde väl vara ett skambud?

Produkter
(logga in för att koppla)

Mattias Holter

Aktiv medlem
Efterfesten.com vill använda mig som vimmelfotograf, dom nappade på min ansökan som dom lagt upp på ams's hemsida.
Jag fick ett svar tillbaka:

" Hej Mattias

Vi behöver en fotograf som fotar på ca 2 lördagar i månaden.

Bilderna ska skäras ner och läggas in på vår sida dagen efter jobb.

Lön ligger på 300 kr efter skatt per kväll.

Din arbetstid är mellan 23-01:30 då det är mycket folk ute.

Är detta intressant? "

Nej! Jag tycker inte detta är intressant! Dels så har jag utgifter på 100 spänn för resan, sen så ska mingla runt nykter och riskera min kamerautrustning bland massa fyllon, efter detta så ska bilderna beskäras och efterbehandlas, innan dom ska läggas upp en och en på deras sida.
Sen så stod det heller ingenting om att dom skulle betala ett inträde som ligger mellan 100-150SEK.

Jag kommer knappast att tacka ja till en sådan betalning.
Men vad anser ni jag borde ha betalt för detta?
Mvh Mattias
 

Uffe_Nordholm

Aktiv medlem
Hum... om jag inte räknat fel blir det strax under 200 kronor per timme före skatt*. Mitt i natten, och du får hålla med egen utrustning. Och dessutom måste du redigera bilderna efteråt.

Min personliga åsikt är att de betalar på tok för lite för att jag skulle vara intresserad. Möjligtvis om jag ändå skulle vara där varje kväll så skulle jag nappa på erbjudandet, men inte annars.






* uträkningen: 300/0,66/2,5=181
 

avslutad140924

Avslutat medlemskap
Undrar om det verkligen finns folk som arbetar under dom vilkoren? Det är ju i princip att arbeta ideellt för ett vinstdrivande företag, och enligt mitt tycke hål i huvudet!

De tycker säkert som så många andra arbetsgivare att man ska stå med mössan i hand och arbeta för luft eftersom man blir "publicerad" men skulle jag få ett liknande erbjudande så skulle jag be dom att, på ett mycket sofistikerat sätt, dra åt...

Tycker verkligen att det är synd om folk låter sig utnyttjas på detta sätt! Någon som tycker jag har fel?
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Vadå? Du får ju chans att fotografera snygga människor som festar och har kul! Bara det borde räcka för att du ska nappa på jobbet! Du vet... flärd kanske kan smitta av sig lite.

(IRONI) Jag har sett bilderna därifrån i Stockholm News och tycker att det är löjligt. Men så är jag inte ute i krogsvängen heller.
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Tja, är det inte högre kvalité som krävs än vad som visades när jag tittade på sidan 080511 kl 14:20 så vet jag knappast om det är värt något överhuvudtaget. Vad skulle det göra om du dricker något? Vad är det för utrustning som behövs? En enkel digitalkompakt eller en inte alltför gammal mobiltelefon med kamera torde räcka...reservaion för blixtstyrkan dock.....
Mattias! Ge dig inte in på det där, det är inget fotografjobb, att ta sådana bilder är ingen merit, det är en belastning i ditt CV.
Fotografiskt är det inte ens en återvändsgränd, det är att med ansiktet först springa rätt in i en betongvägg.
Lycka till med något annat och bättre!
Us
 

kiwawa

Aktiv medlem
Har dom dom inte sidan för att generera träffar till sidan?
Ju mer träffar desto mer reklampengar, och dom på bilderna lär ju kika in för att se sig själva och deras bekanta, ju fler människor desto mer potentionella reklamkronor.

Kan man yrka på skadestånd om man råkar synas på en sån sida i något tillstånd då man inte vill bli publicerad i?
 

Stoffe69

Aktiv medlem
Det här handlar inte om pengar för de som ställer upp. Det är ju en "chans" att bli litet lokalt känd som mingelfotograf.

Tror mest det är unga männsikor som nappar under en kort period för att få glida omkring på krogen och verka litet viktig.

För en del personer är det belöning nog att få komma in på krogarna nykter, kunna namnen på de som arbetar där och bli hälsad på.

En hyffsad kompakt med inbyggd bixt duger säkert för uppdraget, men vill man impa litet extra så är ju en stor systemare med batterigrepp att föredra :)
 

Mattias Holter

Aktiv medlem
Behövs inte, då jag redan är rätt känd här i stan som just fotografen.
Ingenting som jag tycker verkar direkt skoj, men lite extra pengar är alltid bra att ha.
Kravet var EOS 350D och uppåt.
 

Jarod

Aktiv medlem
En vän plåtar för Efterfesten.com och hon får 700kr per kväll. Förstår inte varför någon annan ska få mindre?
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Tror att det är mer riktat till yngre människor som ändå går ut. Inget säger att ni inte själva får festa.

har räknat på det och det är väl rätt ok lön för en ungdom, för ni kan ju inte mena allvar när ni tror att ni ska leva som vimmelfotograf.

Lönen ligger visst på 180 kr per timme på natten.
Räknar att det är OB så kan man nog säga att lönen dagtid är 120 kr.
Det blir en månadslön dagtid utan OB på ca 21000 kr.

Kontraktet gäller 23-01.30 så bryt 01.00 och lägg in en batch som krymper filerna till webstorlek.
Kontraktet säger inget om efterbewhandling eller beskärning, men det kan man ju ha med i batchen om man vill att softa allt.
Det tar väl 30 min det.

Att man får ta sig till jobbet är väl inte deras fel. Jag har 6 mil till jobbet och pendla kosgtar mig 4000 kr efter skatt per månad. Inte betalar företaget min pendling. Flytta säger dom.


Som ungdom som alltid är ute o festar varje helg. Gillar fotografera alla förfester dom är på så är väl detta skitmkt pengar för inget arbete alls.

Tror knappast kontraktet säger att du ska vara nykter!


/Rommél
 

Mattias Holter

Aktiv medlem
Jarod skrev:
Vet faktiskt inte. Vet bara att det är i göteborg.
Okej, skulle du kunna höra med henne då?
Då är det ju bara att säga till dom på efterfesten att jag ska ha minst 700SEK samt att dom betalar inträdet åt mig, annars kan dom gå och hänga sig i en lamplykta eller nåt.

..Ja, era torrbollar, jag bara skoja om det där med lamplyktan. ;)
 

echo2me

Medlem
Fördelar VS Nackdelar

300kr låter inte mycket men däremot kanske du får en bra referens att skriva in i cv:t? Konkuransen är hård och ibland måste man ta en del gratis jobb för att komma vidare.

Så ser i alla fall jag på saken.
 
ANNONS