Annons

Fotobok 080808 - Intresseförfrågning

Produkter
(logga in för att koppla)

Hur mycket får fotoboken 080808 kosta?

  • 300 kronor

    Röster: 28 41.2%
  • 400 kronor

    Röster: 18 26.5%
  • 500 kronor

    Röster: 3 4.4%
  • 600 kronor

    Röster: 1 1.5%
  • Inte intresserad

    Röster: 18 26.5%

  • Totala väljare
    68

Jeppe

Aktiv medlem
Det ramlade in betydligt fler bilder än jag väntade, vilket förstås är kul. Jag nämnde i min artikel att det kunde bli en bok, om intresse finnes. Därför frågar jag nu till er som är intresserade, hur mycket en 80-sidig (jag höftar här lite) bok med hård rygg innehållande bilderna i poolen får lov att kosta för att ni skulle köpa ett exemplar. Jag har varit i kontakt med ett antal bokförlag (internetbaserade) för prisuppgift och om de är villiga att sponsra projektet, med tanke på att överskottet går till barncancerfonden. Normalpriset på en bok i denna storlek ligger på ca 400 kr med rabatt.
 

psyco

Aktiv medlem
Tycker det är en bra ide att göra en bok, specielt för alla som får med bilden i boken. Köper den direkt
 

Jeppe

Aktiv medlem
23 röster? Är inte intresset större?

För att det öht ska gå ihop för säg 300 kronor, så krävs det 250 böcker.
 

Arne S

Aktiv medlem
Instämmer. Finns ju en viss risk att många har missat denna intresseundersökning, hoppas fler hittar den så det blir ett bra underlag.
Samtidigt så har det ju hittills "bara" lagts in 142 bilder i poolen och frågan är väl hur många utanför den kretsen som kan tänkas vara intresserade.
Jag tycker att det hade varit kul med en bok från detta. Har ett idé-embryo till hur det skulle kunna lösas för intresserade. Du får ett mail om det Jeppe.
/Arne
 

mali0611

Medlem
Måste finnas billigare alternativ för att få boktrycket att gå ihop än 250 böcker á 300 kr?

Jag tycker boken är en mycket bra idé, speciellt om alla fotografer med 08 bilder skrev en liten text om sin bild. Det vore kul tycker jag, iaf roligare än bara massa bilder
 

psyco

Aktiv medlem
Går de möjligen inte att sätta en liten notis när man tittar på bilderna i 08 polen med länk till denna fråga? Kan kanske bli lite jobbigt för admin
 

Jeppe

Aktiv medlem
mali0611 skrev:
Måste finnas billigare alternativ för att få boktrycket att gå ihop än 250 böcker á 300 kr?

Jag tycker boken är en mycket bra idé, speciellt om alla fotografer med 08 bilder skrev en liten text om sin bild. Det vore kul tycker jag, iaf roligare än bara massa bilder
Alla bilder skall få plats, jag räknade lite snabbt med att ca 200 bilder skulle komma in. 4 bilder per sida ger 50 blad, med mjukt omslag skulle detta ge ett pris på ca 160 kronor per bok, med rabatt. Nu var j tanken att överskottet skulle gå till välgörande ändamål och därav priset på 300 kr. Detta skulle ge ett överskott på ca 30000 kr till barncancerfonden. Jag är inte så intresserad av att lägga ner tid på att sammanställa en bok och skicka ut till 250 personer utan att det genererar några pengar. Man kan ju se det som att man köper ett tidsdokumet och samtidigt skänker en slant till ett bra ändamål.
 

mali0611

Medlem
Jeppe skrev:
Alla bilder skall få plats, jag räknade lite snabbt med att ca 200 bilder skulle komma in. 4 bilder per sida ger 50 blad, med mjukt omslag skulle detta ge ett pris på ca 160 kronor per bok, med rabatt. Nu var j tanken att överskottet skulle gå till välgörande ändamål och därav priset på 300 kr. Detta skulle ge ett överskott på ca 30000 kr till barncancerfonden. Jag är inte så intresserad av att lägga ner tid på att sammanställa en bok och skicka ut till 250 personer utan att det genererar några pengar. Man kan ju se det som att man köper ett tidsdokumet och samtidigt skänker en slant till ett bra ändamål.
Jag tror nog att jag missuppfattade dig då... Trodde du menade att det skulle kosta 300/bok att trycka. Det var den summan jag tyckte lät onödigt hög. Men nu förstår jag att det inte var fallet. Sorry.

Jag köper boken direkt!
 

AnnaKask

Ny medlem
Är det ingen som tror att det kanske finns intresse av andra än själva fotograferna att köpa boken? Jag tror att det definitivt skulle finnas en marknad för den även bland vanligt folk - den är ju i stil med boken "En dag i Sverige". Om nu överskottet går till vlgörande ändamål tror jag att något fler kan tänka sig att lätta på plånboken.
 

mali0611

Medlem
AnnaKask skrev:
Är det ingen som tror att det kanske finns intresse av andra än själva fotograferna att köpa boken? Jag tror att det definitivt skulle finnas en marknad för den även bland vanligt folk - den är ju i stil med boken "En dag i Sverige". Om nu överskottet går till vlgörande ändamål tror jag att något fler kan tänka sig att lätta på plånboken.
Det tror jag med. problemet är ju då att marknadsföringen skulle kosta en hel del för att nå ut till "den stora massan". Men jag tror visst att det finns de som skulle köpa boken, speciellt de som bor i Stockholmsområdet.

Hur går det förresten? Något nytt om tryckeri?

Mvh
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jag har fått ett bra pris hos ett av tryckerierna. Vi pratar om en 50-60 sidig bok med mjukt omslag, priset bör hamna runt 200-250 kr + frakt, förutsatt att vi beställer 300 böcker. För att detta ska fungera måste jag ha bindande beställningar med förskottsbetalning.
 

psyco

Aktiv medlem
tycker de borde finnas folk runt om som tidigare nämt så 300 pers borde vi kunna skrapa ihop, rubriken en dag i sverige skulle dock passa bättre som en minut i sverige då de e fotografier innom minuten :) jag hoppas på de iaf
 

Staffan_T

Aktiv medlem
mali0611 skrev:
Men jag tror visst att det finns de som skulle köpa boken, speciellt de som bor i Stockholmsområdet.
Om det blir en bok tycker jag att alla fotografer bör uppmanas att ange var bilden är tagen så att den informationen kan komma med på något sätt. I boken kan platsen anges i anslutning till respektive bild eller kanske rentav i form av pluppar på en karta i början eller slutet av boken. Kan kräva detaljkartor över områden med hög täthet eller också kollektiva storpluppar för några områden som t ex stockholmsområdet.

Många har redan placerat in sin bild på kartan eller skrivit platsens namn, men det finns också bilder som saknar geografisk koppling.
 

Staffan_T

Aktiv medlem
Jeppe skrev:
förutsatt att vi beställer 300 böcker. För att detta ska fungera måste jag ha bindande beställningar med förskottsbetalning.
Skulle det visa sig svårt att få ihop så många som är villiga att köpa boken "osedd" (fast bilderna är ju inte osedda) så finns ju också alternativet med "print-on-demand" där man inte behöver binda sig för en viss upplaga. Fast tryckkvaliteten blir oftast inte riktigt lika bra som vid "riktig" tryckning så det är ju ett andrahandsalternativ.
 

Torun

Aktiv medlem
Behöver inte den här tråden göras lite synligare för att folk skall se den? Jag hittade den av en slump idag, två veckor efter senaste inlägget.Åtminstone de som lagt in bilder i poolen borde läsa tycker jag. Vore roligt om det blev en bok av detta.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Behöver inte den här tråden göras lite synligare för att folk skall se den? Jag hittade den av en slump idag, två veckor efter senaste inlägget.Åtminstone de som lagt in bilder i poolen borde läsa tycker jag. Vore roligt om det blev en bok av detta.

Det låg på startsidan ett tag och tyvärr verkar det gå i stöpet då det saknas tillräckligt många som är intresserade.


Tråkigt, då jag lagt ner lite tid på att undersöka möjligheterna och även fått bra priser på böcker.
 
ANNONS