Annons

Antal återstående bilder (D300)

Produkter
(logga in för att koppla)

Mikael_L

Ny medlem
Är detta normalt?

Antalet återstående bilder är 186. Tar med snabbutlösning 15 bilder på raken. Räknaren får då ner till 171, men allt eftersom cachen töms går räknaren upp igen till 184. Alla bilder finns registrerade på minneskortet.

Är antalet återstående bilder som redovisas på kameran en ungefärlig uppskattning?

Det verkar rimligt då jag ser att NEF-filern på hårddisken ligger mellan 11.6 MB till 13.9 MB. Varför denna variation?





D300.
RAW.
 

dumbo

Aktiv medlem
RAW-filer komprimeras och beroende på bildens utseende så går filerna att komprimera olika mycket. Därav variationen.
Sedan vet jag inte riktigt hur kameran räknar, då det ofta skiljer en hel del.
 

Nidhogg

Aktiv medlem
Men att han tar 15 bilder men kameran räknar bara ner 2 låter väl ändå som att kameran är extremt dålig på att beräkna snittstorlek på bildfil?
 

karlstorck

Aktiv medlem
Men att han tar 15 bilder men kameran räknar bara ner 2 låter väl ändå som att kameran är extremt dålig på att beräkna snittstorlek på bildfil?
Jag tror att kameran utgår från den teoretiskt största storleken filerna kan få, dvs du ska *alltid* ha s minst så många bilder kvar som kameran anger. Nu vet jag inte hur stor skillnad det är mellan teoretiskt största fil och en normal fi, och inte vet jag heller vad du tog dina 15 bilder på. Kanske på nåt som gav ovanligt små filer? Men visst låter det som rejält felräknat.

Kalle
 

AndyK

Aktiv medlem
När jag jobbade i butik frågade vi Canon hur antalet återstående bilder beräknades och då fick vi svaret precis som karlstorck säger. De räknar med den teoretiskt största filstorleken på alla bilder. Tror nog att Nikon gör på samma sätt.

Jag har iofs en D60, men det har hänt ett par ggr att när jag sätter i mitt 1 GB så visar kameran 112 bilder. Men när jag fotat ca 150 bilder finns det ändå ganska många exponeringar kvar på kortet. Så svaret från Canon verkar vara rimligt.
Svaret på frågan Mikael_L ställde verkar vara att det är ganska normalt. Sen låter det lite lite med att den bara räknat ner två bilder, men det kan ha varit bilder som inte krävde så mycket information.
 

DachmanX

Avslutat medlemskap
Svar på alla frågor

Tjenare allihopa, här kommer svaren på det ni söker.

Jag har själv en Nikon d300, har haft den i över 1år nu och kan en del om den vid det här lagret. Jag använder även en 4GB minneskort.

Kameran är programmerad att räkna ut hur många bilder som får plats på minneskortet om varje bild tar x antal MB.
Med mitt 4GB minneskort så visar kameran att jag kan ta 369 bilder (JPEG, Large, Fine), för att räkna ut hur mycket kameran räknar så tar vi helt enkelt bara 4GB=4000MB/369=10.84MB.
Så kameran räknar med att varje bild tar ca 11MB och visar på displayen hur många bilder jag kan fota om varje bild tar ca 11MB.

Nu är det ju så att varje bild inte tar upp 11MB (Har aldrig haft en bild som kommit över 7MB ens).
Medelstorleken på alla mina bilder ligger på 4MB och det betyder att jag kan få in i stort sätt lite mer än dubbelt så mycket än vad som visas på displayen, stämmer ganska bra då en gång hade jag 770 bilder i kameran.


Om ni vill räkna ut hur stort som kameran räknar med för varje bild så gör ni följande.
Minneskortets storlek i MB/antalet bilder som kameran säger du kan ta=Storleken på bilderna som kameran räknar med.
 

Ravestream

Aktiv medlem
Tjenare allihopa, här kommer svaren på det ni söker.

Jag har själv en Nikon d300, har haft den i över 1år nu och kan en del om den vid det här lagret. Jag använder även en 4GB minneskort.

Kameran är programmerad att räkna ut hur många bilder som får plats på minneskortet om varje bild tar x antal MB.
Med mitt 4GB minneskort så visar kameran att jag kan ta 369 bilder (JPEG, Large, Fine), för att räkna ut hur mycket kameran räknar så tar vi helt enkelt bara 4GB=4000MB/369=10.84MB.
Så kameran räknar med att varje bild tar ca 11MB och visar på displayen hur många bilder jag kan fota om varje bild tar ca 11MB.

Nu är det ju så att varje bild inte tar upp 11MB (Har aldrig haft en bild som kommit över 7MB ens).
Medelstorleken på alla mina bilder ligger på 4MB och det betyder att jag kan få in i stort sätt lite mer än dubbelt så mycket än vad som visas på displayen, stämmer ganska bra då en gång hade jag 770 bilder i kameran.


Om ni vill räkna ut hur stort som kameran räknar med för varje bild så gör ni följande.
Minneskortets storlek i MB/antalet bilder som kameran säger du kan ta=Storleken på bilderna som kameran räknar med.
Kan inte låta bli att fråga.. du har haft en D300 i över ett år och fotograferar fortfarande i JPEG istället för RAW ? varför ?
 

DachmanX

Avslutat medlemskap
Kan inte låta bli att fråga.. du har haft en D300 i över ett år och fotograferar fortfarande i JPEG istället för RAW ? varför ?

Jag föredrar faktiskt JPEG i de flesta fallen då kvaliten inte behöver vara så hög och mängden är viktigare och dels så tycker jag det är enklare att ta på datorn och så slipper jag redigera alla bilder.

Men om vi lägger vardagsfotografering och likande åt sidan och börjar snacka studiofotografering eller liknande då kvaliten är viktig så använder jag RAW för att vara säker på att få så bra bilder som möjligt.
 
ANNONS