Annons

Nikkor 24/1,4 & 16-35/4 VR [ej längre spekulation! /mod]

Produkter
(logga in för att koppla)

Petsan

Aktiv medlem
Jag tror inte att det går att sätta ett rörligt linspaket i ett objektiv med så stor bländaröppning och komplicerad konstruktion, och samtidigt få lika bra optiska prestanda som utan rörliga delar.

...Nej, jag är säker på att det hade kostat mycket mer, både i utveckling och tillverkning.
Ja, det kan säkert vara detta som är den rent tekniska begränsningen. VR fungerar sämre på vidvinkligare objektiv och det kan säkert vara så att de är ännu svårare att fungera i praktiken på ljusstarkare gluggar. För att rörslseorkärpa ska framträda på ett vidvinkelobjektiv så krävs det ju större rörelser än på, säg, ett 400mm-objektiv. För att dämpa dessa rörelser i ett vidvinkelobjektiv så krävs det ju mer av det rörliga linselementet. Detta i kombination med det korta skärpedjup man får på f/1.4 gör kanske VR omöjlig i praktiken på full bländare och därför överflödig. Resultatet kan då vara att men inte ser några praktiska vinster i kombination med ökad vikt, osv. och därför helt stängt dörren för denna typ av testning. Det är inte här det är läge att läggaforsknings- och utvecklingspengar om den förväntade prestandan är (om ens) marginellt förbättrad.
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Det får vi hoppas. Snacka om antiklimax annars. Killen bakom NR hade ju till och med en liten stilig countdown i timmar och minuter...för att läsa om några coolpixare.
 

Tell

Aktiv medlem
Folk som läser på Nikonrumors verkar ju lagom blind iaf. Admin har ju sagt ett par gånger nu att dom bara skulle presentera Coolpix idag/inatt medans optiken "inom några dagar". Så bara vänta o se. Och såklart kanske hoppas att dom ändå pruttar ut sig en d700-uppföljare också... :p
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Folk som läser på Nikonrumors verkar ju lagom blind iaf. Admin har ju sagt ett par gånger nu att dom bara skulle presentera Coolpix idag/inatt medans optiken "inom några dagar". Så bara vänta o se. Och såklart kanske hoppas att dom ändå pruttar ut sig en d700-uppföljare också... :p
Om jag inte missminner mig så skrev man att "med 100% säkerhet" skulle gluggarna lanseras den 2:e. Och med detta den tjusiga nedräkningen. Ser nu att det är kompletterat på sidan så min syn verkar funka trots allt ;-)
 

whynot

Aktiv medlem
Behövs verkligen uppfäljare på dagens line up av kameror hos nikon? E folk aldrig nöjda?
Det är nog inte "folk" i allmänhet som är prel. målgrupp.

En "nästan ny" D3s med förhöjt ISO, en ny 300/2,8 och 70-200 båda med vassare Vr och om ryktet stämmer 24/1.4, en 16-35/4 om det är Fx och lätt. Dessutom till OS.

Det känns som image siktet främst är riktat till att plocka marknadsandelar - målgrupp "Journalister".
 
ANNONS