Annons

Från PC till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

arneri

Avslutat medlemskap
Kommer inte på fråga. ;)
Den klenare processorkraften går inte att göra något åt. På HD sidan går att byta original disken till en snabbare 7200 rpm disk eller ännu bättre en SSD. Även en extern disk på 7200 rpm med FW800 kan snabba på disk läsning/skrivning vid bearbetning av stora filer. (Har en WD Studio, men det är ingen mobil lösning)

Går inte att komma från att en laptop är dyrare än en desktop, har sämre prestanda och kortare livslängd.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Den klenare processorkraften går inte att göra något åt. På HD sidan går att byta original disken till en snabbare 7200 rpm disk eller ännu bättre en SSD. Även en extern disk på 7200 rpm med FW800 kan snabba på disk läsning/skrivning vid bearbetning av stora filer. (Har en WD Studio, men det är ingen mobil lösning)

Går inte att komma från att en laptop är dyrare än en desktop, har sämre prestanda och kortare livslängd.
Ändå ökar försäljningen av laptops. :)
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Ändå ökar försäljningen av laptops. :)
Kan det möjligen bero på att de flesta enbart läser mail, kollar Facebook, betalar räkningar och möjligen tittar på sina bilder från inte alltför pixeltäta kameror? Det är verkligen lätta applikationer.....då behövs inget mera än en laptop. För andra användningsområden säckar laplopen bara ihop och meddelar "Out of memory", Det har hänt mig också på iMac. 16 gb minne räckte inte. Men den tar inte emot mera.
 

arneri

Avslutat medlemskap
Ändå ökar försäljningen av laptops. :)
Ja, folk är numera surfberoende. Även prislappen har betydelse. I dag kan du få en laptop billigare än desktop.
Tror också storleken har betydelse. Ifall alla familjemedlemmar skall ha en egen dator är laptopen ett givet val.
 

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Kan det möjligen bero på att de flesta enbart läser mail, kollar Facebook, betalar räkningar och möjligen tittar på sina bilder från inte alltför pixeltäta kameror? Det är verkligen lätta applikationer.....då behövs inget mera än en laptop. För andra användningsområden säckar laplopen bara ihop och meddelar "Out of memory", Det har hänt mig också på iMac. 16 gb minne räckte inte. Men den tar inte emot mera.
Jag ska göra samma sak, utöver RAW-filer och HD-film då. Men det är ju främst hobbynivå och har jag utrymme nog så ser jag inget större problem att överbelasta en MacBook Pro. :)

Fast hade jag mycket pengar så skulle jag köpt en iMac och en iPad. Fast jag saknar webbkamera på iPad bara. Annars är det en perfekt mobil lösning för just jobba med foto och film gör jag inte när jag är ute och flänger. Då vore nog iPad en riktigt rolig minidator att surfa med.
 

Janne Ar

Aktiv medlem
Åt var och en efter smak...

Visst är det väl fint att det finns både stationära datorer och laptops så att ni som föredrar stationära dtorer kan välja det och vi som gillar laptops kan ha det. Jag har både och, men föredrar "lappen" eftersom den är betydligt kraftfullare än min stationära.
Så hos mig är det den stationära som får ta hand om lätta galleriet, medan MacBooken åker på de tyngre sakerna...
 

Kristoffer

Aktiv medlem
När man står med en fot i PC-världen och är beredd att sätt den andra i Mac-världen så är för mig Photoshop den viktigaste frågan. Går det att köra samma Photoshop-licens på en PC och en Mac?
Som privatperson får man ju installera Photoshop på två egna datorer men det verkar bli krångligt när det rör sig om en Mac och en PC. Som jag jag klurat ut så funkar inte samma serienummer till bägge systemen men eventuellt går det att med Adobes hjälp få ett serienummer till det andra systemet.
Är det någon som har erfarenhet?
 

Janne Ar

Aktiv medlem
När man står med en fot i PC-världen och är beredd att sätt den andra i Mac-världen så är för mig Photoshop den viktigaste frågan. Går det att köra samma Photoshop-licens på en PC och en Mac?
Som privatperson får man ju installera Photoshop på två egna datorer men det verkar bli krångligt när det rör sig om en Mac och en PC. Som jag jag klurat ut så funkar inte samma serienummer till bägge systemen men eventuellt går det att med Adobes hjälp få ett serienummer till det andra systemet.
Är det någon som har erfarenhet?
Det här är möjligtvis ett ganska tråkigt svar, men det absolut säkraste svaret på din fråga måste du ju trots allt få om du kontaktar Adobe.
 

alfin

Aktiv medlem
Kristoffer,
du kan byta ut din Windowslicens mot en OSX licens om du kontaktar Adobe.

Om det viktigaste för dig är Photoshop, blir det däremot ännu mer obegripligt varför du vill byta till Mac! ;-)
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Det här är möjligtvis ett ganska tråkigt svar, men det absolut säkraste svaret på din fråga måste du ju trots allt få om du kontaktar Adobe.
Jo, så är det ju. Jag hade ett litet snack med dem idag men då hade jag inte riktigt kommit på det fördelaktiga med att ha både en PC och en Mac med Photoshop. Jag frågade bara om jag kunde byta licens rakt av och inte om frågan att ha två olika maskiner. Nu har Adobes telefoner stängt och Adobe.com är vidrigt (kanske rent av ett skäl att skippa Photoshop..) så därför frågar jag hela världen via Fotosidan istället :)


Om det viktigaste för dig är Photoshop, blir det däremot ännu mer obegripligt varför du vill byta till Mac! ;-)
Byta och byta.. jag vill ha allt ser du! :) Det var ju det som var vitsen.

Det är fortfarande lite luddigt hur det hela går till...
 

alfin

Aktiv medlem
Byta och byta.. jag vill ha allt ser du! :) Det var ju det som var vitsen.

Det är fortfarande lite luddigt hur det hela går till...
Du ringer Adobe kundservice och ger dem ditt licensnummer, detta kommer inte längre att fungera. Du får efter en viss väntan ett nytt licensnummer av Adobe. Hur luddigt var det? Dessvärre kommer du inte att få allt..., bara ett nytt licensnummer.
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Du ringer Adobe kundservice och ger dem ditt licensnummer, detta kommer inte längre att fungera. Du får efter en viss väntan ett nytt licensnummer av Adobe. Hur luddigt var det? Dessvärre kommer du inte att få allt..., bara ett nytt licensnummer.
Men fortfarande, kommer detta nya nummer att fungera både på en Mac och en Pc?
 

Kristoffer

Aktiv medlem
Nej, PS är fortfarande plattformsberoende och byter du fungerar din licens bara på Mac.
Det var det som var själva kärnan. Jag vill kunna använda samma licens på t.ex. en stationär PC och en bärbar Mac men det är alltså inte möjligt? Läste något om det på Moderskeppet.se men lyckas inte klargöra saken förrens nu då.
Synd! Gör det lite krångligare och framför allt dyrare om jag ska byta system.
 

alfin

Aktiv medlem
De som har förstår... ;-)
Min hustru har en sådan där snövit Macbook, men det kanske inte räcker för att förstå vidden av all förträfflighet? Jag petar på den ibland för att försöka förstå vad som gör folk så religiöst exhalterade. Själv har jag ännu inte kommit till samma insikt och tvivlar på att så kommer att ske om Win 7 utvecklas som hittills. Dock är det ju tur att det finns olika plattformar så debatten hålls vid liv! ;-)
 
ANNONS