Annons

600d eller 60d?

Produkter
(logga in för att koppla)

ElinLarsson

Avslutat medlemskap
Jag behöver lite hjälp nu.. Har haft en 350d i ca 5 år nu så tycker verkligen det är dags att byta upp den. Men jag vet inte till vad och hoppas ni kan hjälpa mig lite.

De jag har kollat runt på är 600d o 60d, det är alltså nånstans runt det priset som jag kan lägga mig. Har ni några fördelar och nackdelar att dela med er av, andra tips eller erbjudanden så skriv gjärna. Har sett att rajala har ett erbjudande nu 31/3 och även Cyberphoto har ett erbjudande på 60dn.

Det jag oftast fotar är porträtt, barn. Kanske djur, natur osv...
 

Heikkinen

Aktiv medlem
Jag behöver lite hjälp nu.. Har haft en 350d i ca 5 år nu så tycker verkligen det är dags att byta upp den. Men jag vet inte till vad och hoppas ni kan hjälpa mig lite.

De jag har kollat runt på är 600d o 60d, det är alltså nånstans runt det priset som jag kan lägga mig. Har ni några fördelar och nackdelar att dela med er av, andra tips eller erbjudanden så skriv gjärna. Har sett att rajala har ett erbjudande nu 31/3 och även Cyberphoto har ett erbjudande på 60dn.

Det jag oftast fotar är porträtt, barn. Kanske djur, natur osv...
Kolla in denna video.
http://www.youtube.com/watch?v=na7h-K0DK60
 

ErlandH

Aktiv medlem
Gå till en butik, känn på kamerorna och titta i sökaren. För mig tog det 5 sekunder att avgöra. (Även om det då handlade om 400D vs 40D.)
 

befl

Aktiv medlem
Det viktiga är "känn och kläm". Det du får med 60 är snabbhet stabilitet och färre nollor. Med andra ord så är det beroende på vilka behov du har. Behöver du snabbhet lite mer stabilitet då är det 60 annars 600. Gå till en butik med andra ord. mvh Bny
 

suziz

Medlem
Jag valde också mellan de två och hade i princip bestämt mig för en 60D så jag var och kände på den. För mig blev det då en helomvändning då jag tyckte 60D var för stor och kändes klumpig så jag köpte en 600D tillslut i alla fall och den räcker mer än väl till mig.
 

control87th

Aktiv medlem
Kommer inte de bådas efterföljare vilken dag som helst? Jag skulle hänga på canonrumors.com under några veckor i väntan på nyheter.

Annars: 60D har en toppdisplay, ett extra hjul och snabbare seriebildtagning som fördelar. 600D har en extra digital zoommöjlighet utan att förlora upplösning som inte 60D har.

Vädertätning, slagtålighet och storlek samt prisskillnaden är mer subjektiva skillnader...
 

levitte

Aktiv medlem
Kommer inte de bådas efterföljare vilken dag som helst? Jag skulle hänga på canonrumors.com under några veckor i väntan på nyheter.
60D kom ut i mitten av 2010, 600D kom ut i början av 2011... jag vet ju inte riktigt hur Canon brukar göra, men tycker nog det vore lite vansinnigt att släppa en uppföljare så snart efter...

Mvh,
Richard
 

control87th

Aktiv medlem

Jan af Lisö

Aktiv medlem
60D vs 600D, igen

Jag tar mig friheten att återuppliva denna gamla tråd, håller själv och har svårt att bestämma mig. Min 350D råkade ut för en olycka i somras (blixtskon förstördes när stativet med kameran på välte pga blåst och jag antar att det inte är lönt att laga).

Som jag ser det så kostar 600D ca 5000:- medan 60D ca 8000:-. Vad får man extra för de pengarna ?. (jag är mest intreserad av stillbild, en video).
Det som jag har hittat är:
- flera bilder per sekund vid multibildtagning med 60D
- flera bilder på en batteriladdning med 60D
- udda specialbatterier till 60D (passar inte i normala 12V laddare)

Jag skall gå och känna på i en butik, men ändå andra fotografers erfarenhet måste väga tungre än några minuters rattande.....
 

Palletheking

Aktiv medlem
Jag tar mig friheten att återuppliva denna gamla tråd, håller själv och har svårt att bestämma mig. Min 350D råkade ut för en olycka i somras (blixtskon förstördes när stativet med kameran på välte pga blåst och jag antar att det inte är lönt att laga).

Som jag ser det så kostar 600D ca 5000:- medan 60D ca 8000:-. Vad får man extra för de pengarna ?. (jag är mest intreserad av stillbild, en video).
Det som jag har hittat är:
- flera bilder per sekund vid multibildtagning med 60D
- flera bilder på en batteriladdning med 60D
- udda specialbatterier till 60D (passar inte i normala 12V laddare)

Jag skall gå och känna på i en butik, men ändå andra fotografers erfarenhet måste väga tungre än några minuters rattande.....
Cyberphoto har ju kampanjer på Canon titt som tätt. Inte länge sedan 60 D gick att köpa med 20% rabatt och i helgen tror jag de såldes för 6990. Sen har väl 650D släppts alldeles nyligen. men som kamera tror jag 60D är bättre. Tror iofs att 60D snart får en uppföljare.
 

apersson850

Aktiv medlem
600D saknar AF-ON knappen, möjlighet att fjärrstyra blixtar med inbyggda blixten, korslagda AF-punkter överallt (tror jag i alla fall), toppdisplayen och diverse inställningsmöjligheter.

Batterierna spelar väl ingen roll? Du får ju med en laddare till kameran.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skall gå och känna på i en butik, men ändå andra fotografers erfarenhet måste väga tungre än några minuters rattande.....
Inte så säkert. Själv hade jag för några år sedan tänkt köpa den då aktuella 400D, men i butik tog det bara tio sekunder att inse att storebror 40D var väl värd det högre priset. Mycket bättre sökare, mycket smidigare att göra nödvändiga inställningar. Skillnaderna mellan 600D och 60D är ungefär motsvarande.
 

Jan af Lisö

Aktiv medlem
Nu har jag studerat Canons specifikationer noga och sett några väsentliga skillnader till 60D's fördel:
- Inbyggd elektronisk vattenpass (viktigt för mig som ofta gör sneda bilder, och jag vill inte använda photoshop och att fyrar tillhör mina favoritobjekt att fota)
- 1100 bilder med en batteriladdning mot 450
- ISO inställbar i 1/3 steg (vet inte om det har någon större betydelse)
 

apersson850

Aktiv medlem
Köper man Canon får man med en del programvara gratis, bland annat Digital Photo Professional, som tillåter att man rättar till sneda horisonter. Men det är ju alltid lättare att ha det fixat i kameran.

Jag brukar bara justera ISO i hela steg ändå, så det vet jag inte om det är så viktigt.
En 600D har ju sin sorts batterier, den också. Det finns 12 V laddare att få tag i, om det är nödvändigt. Jag är också ibland utom laddräckhåll i någon vecka eller så, men jag har aldrig kört slut på mina fyra batterier till min 7D. Inte ens om jag använder WFT-E5B samtidigt.

Modeller högre upp i hackordningen har vanligtvis bättre sökare också.

AF-punkterna har du redan fått svar på. En fasdetekterande AF-sensor i en kamera måste ha en linje eller kant att mäta mot. Om AF-punkten är linjär klarar den bara exempelvis liggande linjer. Står de upp, som ett fyrtorn, blir de svåra att mäta mot. En korslagd AF-punkt är alltså egentligen två, med 90° rotation, som mäter på samma ställe i bilden.
Fotograferar man bara stillastående motiv kan man luta kameran just när man fokuserar, och sen räta upp den igen innan man trycker av, men det är irriterande och fungerar inte om man ska följa med något rörligt motiv med kontinuerlig fokusering (Servo AF).
 
ANNONS