Annons

Vilken version är detta? [Canon-objektiv]

Produkter
(logga in för att koppla)

Bojan88

Aktiv medlem
Hej Hoj Halloj!

När jag köpte min kamera så följde detta objektiv med i "paketet":



Kan någon här hjälpa mig säkerställa vilken version detta är?

Det som står på den är: Canon Zoom Lens EF 75-300 1:4-5.6

Jag har sett massor av olika versioner av den, men aldrig någon med det gummigrepp som jag har, bara liknande...

Några ideer? Det är inte så himla viktigt, men det är något jag går och stör mig på! ;( ;)
 

ErlandH

Aktiv medlem
Inte säker, men tror det där är första versionen av 75-300, som varken har usm eller is. Har ibland sett det kallas "det sämsta objektiv Canon har gjort", men det är möjligen överdrivet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag kollade lite på Canon Camera Museum och de varianter det fanns bild på hade inte det gummit. Det enda som hade något liknande var 90-300.
Nja, det finns en 100-300 från 1990 som har precis samma design på gummit på zoomringen som på TSs objektiv.

Samma objektiv har för övrigt diskuterats i en annan tråd på FS, där man kom fram till att det avbildade objektivet är just den första versionen av 75-300 (utan usm, utan is).
 

Bojan88

Aktiv medlem
Tack så mycket!

Må vara att det inte är något mästerverk, men jag har lyckats ta en hel del schyssta bilder (Visst, det är en hel del "chromatic aberration") men bilderna blir schysst efter en snabbis i lightroom! :)

Det verkar alltså vara den allra första utgåvan ever av 75-300 alltså! :)
Skulle man vilja sälja den så känns det som att det är tradera som gäller, där verkar man kunna få sanslöst betalt för allt!
Jag såg en kille som sålde en trasig 50mm 1.8, alltså trasig som i två delar, och fick 960 spänn för ski*en, de kostar ju nästan en ny!! :S

Hur som helst, åter igen, tack så mycket, det känns skönt att ha fått reda ut det här!! :)

Bless! :)
 
ANNONS