Annons

Bildskärm för bildbehandling

karlstorck

Aktiv medlem
Detta är ju ett ganska bra kap måste jag säga:
http://www.dustinhome.se/product/5010667079/dell-u2413-ultrasharp-24-wide-tft-led-black/

en Dell U2413 för 3600 inkl moms. Hårdvarukalibrering, LED och 99% aRGB.

Mycket bra pris för den skärmen (fast hårdvarukalibrering kräver att du antingen har eller köper en i1 Display Pro). Jag snor tipset och postar i reatråden :)
Hej

Varför kräver denna skärm en viss hårdvarukalibrering?
Finns det nåt hos denna skärm som gör att jag inte kan köra den mot en mmac mini (2012)?

mvh
Karl
 

alfin

Aktiv medlem
Så min spyder är oanvändbar på denna?
Du kan profilera skärmen med din Spyder, dvs använda Datacolors program för att läsa in profilen via grafikkortet, men du kan inte använda Dells kalibreringsprogram för att hårdvarukalibrera skärmen med Spydern.

(När du hårdvarukalibrerar ändrar du direkt i skärmens elektronik istället för via grafikkortet, men det vet du nog redan.)
 
eizo scanflex ev2333w

Hej!
Jag har problem med att börja kalibrera denne skärmen. Den är byggd bara med DisplayPort, DVI and D-SUB inputs men jag skulle visst kalibrera med Easypix programet och då krävs det eizo usb kabel MD-C93 som inte går att ansluta till denne skärm.
Är det någon som vet vad ska man göra? Vad ska jag köpa för sladd/adapter för att komma igång med kalibreringen?
 

FaniSkogen

Aktiv medlem
Kalibratorn ansluter du till datorn med USB. USB-sladd till skärmen behövs oftast inte. Undantaget är väl om skärmen går att hårdvarukalibrera och det ska gå genom USB.

Denna skärm går dock med säkerhet inte att hårdvarukalibrera. Så kalibratorn ansluter du till datorn med USB-kabel.
 
Kalibratorn ansluter du till datorn med USB. USB-sladd till skärmen behövs oftast inte. Undantaget är väl om skärmen går att hårdvarukalibrera och det ska gå genom USB.

Denna skärm går dock med säkerhet inte att hårdvarukalibrera. Så kalibratorn ansluter du till datorn med USB-kabel.
Det fattar jag, men det finns ju som sagt ingen USB port i skärmen, utan det finns bara dem som jag nämnde innan. Så frågan är vilken adapter/sladd ska jag skaffa för att kunna ansluta till USBport i datorn.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det fattar jag, men det finns ju som sagt ingen USB port i skärmen, utan det finns bara dem som jag nämnde innan. Så frågan är vilken adapter/sladd ska jag skaffa för att kunna ansluta till USBport i datorn.
Skärmen är högst sannolikt inte kalibrerbar utan det du får göra är att profilera den och då räcker det bra att du kopplar kallibratorn i datorn.

/Karl
 

EJM68

Aktiv medlem
Blev nyfiken på hur Eizo lösning ser ut. Tittade i Easypix bruks och databladet för Eizos skärmar ?

"If you intend to use all of EIZO EasyPIX Software's functions, connect the sensor.

Note
• If your monitor is not equipped with a USB port, it is not necessary to connect the
USB cable. Use a Windows OS and check if the monitor's DDC/CI communication
is effective. For information on how to configure this, please refer to your
monitor's user manual.

DDC/CI Supporting Monitors: SX2462W, SX2262W, EV2333W, EV2313W, S2433W, S2402W,
S2243W, S2233W, S2202W, S1921-X, S1902, S1721-X, S1701-X, T2351W, T1751
 

VisualD

Aktiv medlem
Vad sägs om ett förslag på en så billig skärm som möjligt till mig som ändå är ok för bildredigering?

Just nu sitter jag på en blå (den är verkligen blå i tonen och går inte att fixa till) hemsk lågupplöst laptopskärm och redigerar men den är katastrofal för allt från redigering till spelande. Eftersom min dator enbart har en HDMI-ut och en VGA-ut (Geforce 540m) antar jag att maxupplösningen är någonstans runt 1920x1080, hur det är med andra format har jag inte förstått.
 

ztenlund

Aktiv medlem
IPS verkar gälla för de flesta. Ingen som kör MVA eller VA? Kontrastfördelar?
Jag har en PVA-skärm. Från början tog jag hem en IPS, men fick krupp på den antireflexbehandling som åtminstone då var gängse. Jag tyckte den gjorde skärmen otroligt jobbig att titta på. Då återstod inte så mycket att välja på. PVA-panelen har förstås också ett antireflexskikt, men den ser inte ut på samma sätt. Skärmen jag hade innan den nuvarande var också av någon VA-typ.

Nackdelen är att de blir mer känsliga för vinklingsskiftningar i kontrasthänseende. När man tittar rakt på så har de ganska ordenlig svärta i skuggorna, vilket jag i och för sig tycker stämmer ganska bra med hur papperskopior blir, givet den ljusstyrka jag kör etc. Ser man dåligt i skuggorna kan man dock använda denna egenskap till att tydligare se vad som finns längst ner genom att titta snett. Den nuvarande skärmen är dock inte lika känslig som den jag hade innan.

Jag det som att de olika teknikerna har olika typer av nackdelar och väljer de nackelar jag bäst kan stå ut med. Andra gör andra val. Det kan ju noteras att jag körde min sista bildrörsskärm tills ljusstyrkereglaget inte räckte till längre, just för att jag inte tyckte att det fanns något platt som gav en bild jag gillade. Därmed inte sagt att bildrörskärmen hade bättre färgåtergivning... Jag höll ut länge tills jag hittade något jag kunde leva med helt enkelt.

(Båda omnämnda skärmar ovan har stöd för "hårdvarukalibrering", så vi pratar inte lågbudget men inte heller absurda priser.).
 

Eric Hale

Aktiv medlem
Ska köpa en ny dator, och bildredigering är huvudsyftet.

Har fått tre olika offerter från tre olika leverantörer och till deras respektive paket rekommenderar tre olika skärmar...

• Dell U2412M
• Eizo FlexScan EV2416WFS-BK
• Asus VX279Q IPS MHL

I en annan tråd föreslår någon Dell U2713 HM istället.

Så nu står jag där och har ingen aning om vilken av skärmarna jag ska välja. Det finns väl iofs prisskillnader att ta hänsyn till men jag måste inte absolut ha det billigaste. Så länge det kan anses vara motiverat med en dyrare skärm kan jag lägga till en slant. Så frågan är väl: vilken av dessa fyra hade ni valt och är skillnaderna mellan dem så pass påtagliga att de motiverar eventuella prisskillnader?

Har kollat recensioner och försökt göra jämförelser på google, men det tekniska säger mig tyvärr inte så mycket... Tacksam för era synpunkter!

Allt gott,

Eric
 

Anders Eizo

Avslutat medlemskap
Ska köpa en ny dator, och bildredigering är huvudsyftet.

Har fått tre olika offerter från tre olika leverantörer och till deras respektive paket rekommenderar tre olika skärmar...

• Dell U2412M
• Eizo FlexScan EV2416WFS-BK
• Asus VX279Q IPS MHL

I en annan tråd föreslår någon Dell U2713 HM istället.

Så nu står jag där och har ingen aning om vilken av skärmarna jag ska välja. Det finns väl iofs prisskillnader att ta hänsyn till men jag måste inte absolut ha det billigaste. Så länge det kan anses vara motiverat med en dyrare skärm kan jag lägga till en slant. Så frågan är väl: vilken av dessa fyra hade ni valt och är skillnaderna mellan dem så pass påtagliga att de motiverar eventuella prisskillnader?

Har kollat recensioner och försökt göra jämförelser på google, men det tekniska säger mig tyvärr inte så mycket... Tacksam för era synpunkter!

Allt gott,

Eric
Det enda jag kan kommentera är Eizo.
Jag skulle rekommendera EV2436 istället för EV2416 pga. att 2416 är en TN panel.
EV2436 har en IPS panel.
 

Greffel

Medlem
Samsung 27" S27B970D

Jag har haft denna skärm i ca 1 månad nu och den är helt fantastisk. Den levereras med kalibreringspapper från fabrik så den är riktigt bra direkt när man packar upp den.

..kan inte annat än rekommendera denna.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag har haft denna skärm i ca 1 månad nu och den är helt fantastisk. Den levereras med kalibreringspapper från fabrik så den är riktigt bra direkt när man packar upp den.

..kan inte annat än rekommendera denna.
Den kalibreringen säger inte mycket. Eftersom den inte är kalibrerad efter ditt grafikkort kan det fortfarande vara helt galet.
Mina Dellskärmar kommer också kalibrerade med snygg grafik hur fint de stämmer. Tyvärr är de alldeles för ljusa för att stämma med vad min skrivare producerar och alldeles för blå. En profilering med iOne Display Pro skapar en helt annan profil som stämmer med vad min skrivare oxå spottar ur sig.
Så tro inte att en profil från fabriken ger rätt förutsättningar.
 

Greffel

Medlem
Den kalibreringen säger inte mycket. Eftersom den inte är kalibrerad efter ditt grafikkort kan det fortfarande vara helt galet.
Mina Dellskärmar kommer också kalibrerade med snygg grafik hur fint de stämmer. Tyvärr är de alldeles för ljusa för att stämma med vad min skrivare producerar och alldeles för blå. En profilering med iOne Display Pro skapar en helt annan profil som stämmer med vad min skrivare oxå spottar ur sig.
Så tro inte att en profil från fabriken ger rätt förutsättningar.
Ja precis. Skummar man nätet lite så verkar Dell ha riktigt ojämn kvalitet på vad som släpps ut.
 
ANNONS