Annons

Objektiv från en "praktica" till x-t1?

Produkter
(logga in för att koppla)

riknik

Aktiv medlem
Nä, det finns bara en m42 fattning. Adaptrar finns dock i olika prisklasser jag har alltid valt billiga till min Nex med gott resultat. Jag har nog aldrig betalat mer än en hundring inkl. frakt. Leveranstiden är tyvärr ofta lång från China, 3-4 veckor är inte ovanligt. Vill du ha adaptern snabbare finns det säkert på Tradera också.
Att köpa en m42 adapter ger dig tillgång till oändligt många och fina gamla objektiv.
Lycka till och hoppas du tycker om att fota med manuella objektiv.
 

Smw

Aktiv medlem
Nä, det finns bara en m42 fattning. Adaptrar finns dock i olika prisklasser jag har alltid valt billiga till min Nex med gott resultat. Jag har nog aldrig betalat mer än en hundring inkl. frakt. Leveranstiden är tyvärr ofta lång från China, 3-4 veckor är inte ovanligt. Vill du ha adaptern snabbare finns det säkert på Tradera också.
Att köpa en m42 adapter ger dig tillgång till oändligt många och fina gamla objektiv.
Lycka till och hoppas du tycker om att fota med manuella objektiv.
Hej !

Välj om möjligt nån leverantör som har betalfrakt, brukar finnas för
2-3 usd, den är snabbare. ( Dock inte blixtrande ).

Hur det är med kvaliteten på äldre optik ? -Jo skiftande,
mer eller mindre omöjligt att svara på innan test.

Oftast skarpast vid 5.6 kanske 8, undvik zoomar.

//MW
 

sukram

Aktiv medlem
Tack!

Ja tanken var ju att kunna leka lite med lite annorlunda och billiga äldre objektiv vid sidan av dom vanliga. Mest som en skojig sak.

Tidigare fotade jag nästan uteslutande snabb bilsport, då var ju inte dessa objektiv alls av intresse, men ju har jag ledsnat helt på det och börjat fota lite mer street och porträtt osv, då kan man ju i lugn o ro testa lite nytt =)

Jag har fotat manuellt tidigare med bla min samyang 85 1,4, men i övrigt bara autofocus.

Jag väljer en med frakt, har själv beställt från dealextreme osv så jag vet hur långa tiderna brukar vara, tråkigt långa.

Tack igen!
 
ANNONS