Annons

Property release

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
Hur är lagarna i Sverige gällande Property release.

Om jag tar en bild på gärdet och Kaknästornet behöver jag då en property release från någon för att kunna sälja den bilden?

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Hur är lagarna i Sverige gällande Property release.

Om jag tar en bild på gärdet och Kaknästornet behöver jag då en property release från någon för att kunna sälja den bilden?

/Karl
Underförstått sälja på ett sådan sätt att köparen t ex kan använda bilden i reklam? Du kan alltid sälja bilder men i en del fall blir bilden värdelös för köparen.

Nej, inget problem juridiskt i Sverige, vi skyddar inte byggnader.

Ska du sälja via bildbyrå gäller deras mer konservativa regler eftersom andra lagar gäller i utlandet.

Sen kan man tänka sig att det ändå kan bli strul med vissa byggnader, speciellt om du fotar i dem men du har ändå rätt och kommer vinna ev tvister.
 
Senast ändrad:

Falumas

Aktiv medlem
Underförstått sälja på ett sådan sätt att köparen t ex kan använda bilden i reklam? Du kan alltid sälja bilder men i en del fall blir bilden värdelös för köparen.

Nej, inget problem juridiskt i Sverige, vi skyddar inte byggnader.

Ska du sälja vila bildbyrå gäller deras mer konservativa regler eftersom andra lagar gäller i utlandet.

Sen kan man tänka sig att det ändå kan bli strul med vissa byggnader, speciellt om du fotar i dem men du har ändå rätt och kommer vinna ev tvister.
Ja det handlar om en utländsk bildbyrå och det handlar om att sälja bilden där köparen skulle kunna använda den i reklam.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Ja det handlar om en utländsk bildbyrå och det handlar om att sälja bilden där köparen skulle kunna använda den i reklam.

/Karl
Då gäller grundregeln att byggnaden inte får dominera bilden eller så får du skaffa property release. Något som jag haft mycket svårt med eftersom Property Release ju inte behövs juridiskt i Sverige. Det finns noll vana hos fastighetsägarna. Oftast vet de inte ens vem som ska fatta beslut, än mindre vem som ska skriva på.

Alla mina Turning Torsobilder är numera raderade från min portfölj. Surt.
 

PMD

Aktiv medlem
Om bilden är tagen i Sverige gäller väl svensk lag? I så fall behövs ingen "property release" även om köparen är en utländsk bildbyrå.
 

iSolen.se

Guest
Om bilden är tagen i Sverige gäller väl svensk lag? I så fall behövs ingen "property release" även om köparen är en utländsk bildbyrå.
Det stämmer, det är bildbyråerna som stoppar. De vill väl slippa hålla reda på 100 länders lagar och var varje bild är tagen. Numera kan man inte ens fota i ett hotellrum längre.
 

iSolen.se

Guest
Om bilden är tagen i Sverige gäller väl svensk lag? I så fall behövs ingen "property release" även om köparen är en utländsk bildbyrå.
Bildbyråerna köper för övrigt inte bilder, de förmedlar dem bara till den riktiga köparen som kan finnas var som helst i hela världen men landet som avgör vilken lag som ska tillämpas är det där bilden togs.

Bildbyråerna har flera gånger skärpt reglerna inom detta område för att slippa juridiska problem.
 

Falumas

Aktiv medlem
Det stämmer, det är bildbyråerna som stoppar. De vill väl slippa hålla reda på 100 länders lagar och var varje bild är tagen. Numera kan man inte ens fota i ett hotellrum längre.
Förmodligen så åberopar dom någon delstats lagar för alla sina bilder i alla sina kontrakt där dom säljer sina bilder och ger blanka fasen i dom lokala lagarna. Vilket förmodligen kan leda till problem om något motiv faller under strängare lagar än vad den delstaten har. För svenskar är det bara extra huvudvärk.

Har dock blivit vänligt bemött hos två av mina objekt där pressavdelningen säger att dom vill hjälpa mig och jag har skickat över länkar till bilderna och ett kontrakt till dom. Får se om jag får tillbaka kontrakten underskrivna.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Förmodligen så åberopar dom någon delstats lagar för alla sina bilder i alla sina kontrakt där dom säljer sina bilder och ger blanka fasen i dom lokala lagarna. Vilket förmodligen kan leda till problem om något motiv faller under strängare lagar än vad den delstaten har. För svenskar är det bara extra huvudvärk.

Har dock blivit vänligt bemött hos två av mina objekt där pressavdelningen säger att dom vill hjälpa mig och jag har skickat över länkar till bilderna och ett kontrakt till dom. Får se om jag får tillbaka kontrakten underskrivna.

/Karl
Så långt har jag också kommit flera gånger sen har inget hänt. Man kanske ska tjata lite. De verkar inte gilla att bilderna kan köpas och användas av vem som helst till vad som helst och det hjälper inte att påpeka att det juridisk inte behövs tillstånd. Lycka till, du lyckas säkert bättre än jag.

Delstat? IStock är kanadensiskt, Shutter är i USA, andra är Europeiska osv. De verkar alla lagt sig på en rätt låg nivå men inte på lägsta som tur är eftersom i en del länder får man knappt fota alls. Tex kan man inte fota folk alls i Tyskland eller Frankrike utan tillstånd och i andra länder kan man inte ens fota cityscape men bildbyråerna tar ändå emot såna bilder.

En detalj, det är du som säljer bilderna, inte bildbyrån.
 

PMD

Aktiv medlem
Tex kan man inte fota folk alls i Tyskland eller Frankrike utan tillstånd
I åtminstone Tyskland får man fotografera folk utan tillstånd, men man får inte publicera bilderna hur som helst.

En detalj, det är du som säljer bilderna, inte bildbyrån.
Då borde det väl räcka att man intygar för bildbyrån att man har rätt att sälja bilderna och hänvisa till svensk lag? Har bildbyråerna för många bilder redan?
 

iSolen.se

Guest
I åtminstone Tyskland får man fotografera folk utan tillstånd, men man får inte publicera bilderna hur som helst.
De flesta som fotar, speciellt stockfotografer, avser att publicera bilderna så det var underförstått :) Edit: Det pågår en selfiedebatt i Tyskland där folk är arga över facebookande utan de i bakgrundens tillstånd.

Då borde det väl räcka att man intygar för bildbyrån att man har rätt att sälja bilderna och hänvisa till svensk lag? Har bildbyråerna för många bilder redan?
Jag har skickat med lagtext det hjälper inte. Jag råkar dessutom känna chefen för inspektörerna på den största microstockbildbyrån så vi har diskuterat saken vid några tillfällen.

De kommer aldrig ha för många bilder. Samhället och mode står inte still.
 

Falumas

Aktiv medlem
Så långt har jag också kommit flera gånger sen har inget hänt. Man kanske ska tjata lite. De verkar inte gilla att bilderna kan köpas och användas av vem som helst till vad som helst och det hjälper inte att påpeka att det juridisk inte behövs tillstånd. Lycka till, du lyckas säkert bättre än jag.

Delstat? IStock är kanadensiskt, Shutter är i USA, andra är Europeiska osv. De verkar alla lagt sig på en rätt låg nivå men inte på lägsta som tur är eftersom i en del länder får man knappt fota alls. Tex kan man inte fota folk alls i Tyskland eller Frankrike utan tillstånd och i andra länder kan man inte ens fota cityscape men bildbyråerna tar ändå emot såna bilder.

En detalj, det är du som säljer bilderna, inte bildbyrån.
Det får vi se, den ena kom tillbaka idag med att dom gladeligen skulle skriva på om dom fick fulla rättigheter att använda bilden själva.

Sverige är rätt unikt med att ha så mycket av lagarna på landsnivå. Läser du utländska kontrakt framför allt från USA så ser du att det alltid står under vilken delstats lagar tvister skall utkämpas. I Sverige är nog minst 99.9% av alla lagar på landsnivå, här i Schweiz är det t.ex. runt 25% och i USA är det liknande Schweiz. Holland och Kanadas rättssystem har jag ingen koll på.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Det får vi se, den ena kom tillbaka idag med att dom gladeligen skulle skriva på om dom fick fulla rättigheter att använda bilden själva.

Sverige är rätt unikt med att ha så mycket av lagarna på landsnivå. Läser du utländska kontrakt framför allt från USA så ser du att det alltid står under vilken delstats lagar tvister skall utkämpas. I Sverige är nog minst 99.9% av alla lagar på landsnivå, här i Schweiz är det t.ex. runt 25% och i USA är det liknande Schweiz. Holland och Kanadas rättssystem har jag ingen koll på.

/Karl
Kanadas är aktuellast iom att det är den dominerande bildbyrån finns sedan många år. Men som sagt, det är inte lagarna där som spelar roll utan de regler bildbyrån tycker ligger på en rimlig nivå så att det blir bilder men inte för många stämningar eller för mycket administrativt arbete.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag verkar ha ungefär samma lycka som dig.

Den ena skriver på om denne också får fulla rättigheter till bilderna, den andra svarade vänligt att dom inte skriver på sådana avtal av rena principsjäl.

/Karl
 

iSolen.se

Guest
Jag verkar ha ungefär samma lycka som dig.

Den ena skriver på om denne också får fulla rättigheter till bilderna, den andra svarade vänligt att dom inte skriver på sådana avtal av rena principsjäl.

/Karl
Om du inte är exklusiv kan du ju ge dem rätt att använda bilderna i alla sammanhang utom att ge bort eller sälja dem.

Och även om du är exklusiv kan du ju ge dem kopior på bilderna och inte orda så mycket om det, jag vet att bildbyrån ser mellan fingrarna för just den grejen.

Ett annat knep är att de dem andra bilder än de du sen säljer.
 

iSolen.se

Guest
Om du inte är exklusiv kan du ju ge dem rätt att använda bilderna i alla sammanhang utom att ge bort eller sälja dem.

Och även om du är exklusiv kan du ju ge dem kopior på bilderna och inte orda så mycket om det, jag vet att bildbyrån ser mellan fingrarna för just den grejen.

Ett annat knep är att de dem andra bilder än de du sen säljer.
Korrigering:

Ett annat knep är att ge dem andra bilder än de du sen säljer
 

Falumas

Aktiv medlem
Borde inte detta vara något för bildombudsmannen att skriva en property release på engelska som täcker alla svenska byggnader som inte är skyddsobjekt?

Fick nu även detta svar från ytterligare ett ställe

Hej igen Karl,

Jag har diskuterat detta med vår juridikavdelning och kommit fram till att vi inte behöver skriva på detta. Enligt svenska regler så är bilden tagen från allmän mark, vilket då inte kräver vårt godkännande. Det hade varit orimligt med tanke på hur många som dagligen fotograferar xxxxx
Dvs ingen vill skriva på en property releases eftersom ingen har någon erfarenhet av det.

Efter mycket diskuterande med bildbyrån som redan hade köpare till bilden gick dom i alla fall med på att sälja bilden utan property release och skickade till och med skriftligt till mig att jag inte behövde property release.

/Karl
 

Falumas

Aktiv medlem
Korrigering:

Ett annat knep är att ge dem andra bilder än de du sen säljer
Man får väl börja trycka två gånger på avtryckaren varje gång man trycker av. Disk är ju billigt nu i alla fall, men off-site-backupen kommer ta tid. Speciellt för mig som aldrig har raderat en endaste bild.

/Karl
 
ANNONS