Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Surfplattor med otg-stöd

Produkter
(logga in för att koppla)

Mashavet

Aktiv medlem
Funkade perfekt!

Jag har nu gjort 3 veckors rundresa i Vietnam med kameror, kortläsare, USB-minnen, otg-kabel och min nyinköpta Samsung Galaxy Tab 3 8".

Jag var mycket nöjd med den plattan på resan. Funkade alldeles utmärkt att kopiera foton till plattan och vidare till USB-minne. Gjorde backup på hotellrum, tåg och buss. USB-minnena tog sen en resekamrat i sin väska. Passade naturligtvis på att granska dagens foton varje kväll. Programmet jag använde till granskning var PhotoMate (med stöd för RAW). Helt OK att kolla foton med, men inte roligt att bearbeta foton med det även om det går. Sånt gör jag hellre hemma i datorn. Till filhanteringen i backupandet använde jag Astro File Manager.
Som bonus med denna backupmetod fick jag också möjlighet att läsa svenska tidningar på nätet, kolla e-mail och Facebook och på något hotell var det t.o.m. tillräcklig fart på Wifi-uppkopplingen för att kolla lite på SVT Play.

Nu hände inget med fotogrejorna. Ingen kamera blev stulen, inget minneskort havererade så med facit i hand hade jag klarat mig utan backup. (Fast utan backup hade det med lagen om alltings naturliga jävlighet naturligtvis hänt nåt...)
På tal om stölder förresten... Saigon är ingen bra plats att gå runt med fina grejor. Det vimlar av tjuvar där. Jag råkade ut för att nåt slödder försökte rycka min halskedja, en i sällskapet blev rånad på sin mobiltelefon, hotellpersonalen varnade hela tiden för att ha gå ut med kamera i handen eller runt halsen även i dagsljus... Men bortsett från i den stan kändes det lugnt.

Reserapport kommer så småningom i min blogg "Från Mashavet och andra vatten" här på Fotosidan.
 

Per

Aktiv medlem
Samsung Galaxy Note 8. Jag har kopierat filer från minneskort till usbminne med den. Använde en usbhub av märket Plexgear som jag köpt på Kjell å co.
Samsung är grymma, verkar som att alla deras lite mer påkostade mobiler och plattor kan hantera flera USB-enheter samtidigt via en hub, och fritt skicka filer mellan dessa.

Jag använder en liknande rigg för att flytta/kopiera filer direkt från kamerans minneskort till annan lagring mha Galaxy S3. Går säkert att hitta mindre och smidigare lösningar om man letar runt lite, men det handlar ju inte om många gram extra på resan i vilket fall som helst.
 

Bilagor

adl

Aktiv medlem
Jag kör också med en SGS III som telefon, dock funkar det inte med usbhubben till den.
Antagligen pga av mjukvaran jag flashat (inofficiell 4.4), dock funkar det med bara kortläsaren.
 

Agic

Ny medlem
Acer Iconia B1-A71
Jag kan tillägga att Acer Iconia B1-A71 inte har stöd för OTG. (Någon kanske kan ha nytta av informationen.)
 

Agic

Ny medlem
Samsung är grymma, verkar som att alla deras lite mer påkostade mobiler och plattor kan hantera flera USB-enheter samtidigt via en hub, och fritt skicka filer mellan dessa.

Jag använder en liknande rigg för att flytta/kopiera filer direkt från kamerans minneskort till annan lagring mha Galaxy S3. Går säkert att hitta mindre och smidigare lösningar om man letar runt lite, men det handlar ju inte om många gram extra på resan i vilket fall som helst.
Hej
Nu blir jag nyfiken på vad du använder får grejer. Jag har en Galaxy S3 4G men har inte lyckats kopiera mellan två USB-enheter.
Jag använde dock en gammal USB-hubb med lång sladd vilket kanske förklarar saken.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag körde en liknande lösning när jag körde Android. För mig fungerade lösningen dåligt. Jag fotograferar oftast rätt mycket när jag är ute så det tog sin beskära tid att föra över bilderna vilket jag då gärna ville göra över natten. Det fungerade dock oftast dåligt då det inte gick att ladda samtidigt som man använde USB-porten till kortläsaren. Detta var faktiskt största orsaken till att jag skrotade Android helt för egen del. Nu fungerar det kanske igen om man har en Android med Qi vilket min inte hade.
För enstaka bilder fungerar det dock riktigt bra.

/Karl
 

Per

Aktiv medlem
Hej
Nu blir jag nyfiken på vad du använder får grejer. Jag har en Galaxy S3 4G men har inte lyckats kopiera mellan två USB-enheter.
Jag använde dock en gammal USB-hubb med lång sladd vilket kanske förklarar saken.
Huben är en Belkin, men det borde inte vara så kinkigt. Lång sladd däremot låter ju som ett troligt trassel, många enheter som är känsliga för det.

Fö har jag fått bekräftat att ovan nämnda 'LG G Pad 8.'3 också fixar filhantering mellan två externa lagringsenheter via en hub.
 

adl

Aktiv medlem
Min S3 är också en 4G, det kanske helt enkelt funkar med hub på de?
Jag ska flasha original mjukvaran i min senare i veckan så jag ska prova igen efter det.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
 

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har en Nexus 7 som enligt uppgift har otg-stöd, men jag har inte testat förrän nu. Jag har anslutit ett usb-minne via en otg-kabel. Hur gör jag sen? Behöver jag nån app, eller kan jag hitta usb-minnet nånstans?

Edit: Nexus Media Importer ordnade biffen :)
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag har en Lenovo Thinkpad Tablet 2, den har en riktig USB-port. Bara att plugga in kortläsare etc utan adapter.

/Karl
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Canon Live view & android padda

Hej Kjell -

Jag har köpt en sådan adapter och det funkar att ladda ner jpeg-filer till min Samsung GT-N8020 surfplatta.
Däremot får jag det inte att funka att köra min Canon 7d i LiveWiew-läge mot surfplattan för t ex macrofoto...
Borde det inte kunna gå...? Eller drömmer jag bara ??

Med vänlig hälsning
/Börje N
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Problem solved!

Jag har löst problemet själv och lösningen är en app för paddan som heter

http://dslrcontroller.com/

till en kostnad av ca 60 spänn. Tillsammans med adaptern och kabel funkar detta jättebra på min 7D och 50D (jag har inte testat det på min 5D Mk III än - men det borde väl oxå funka), och det ska bli intressant att ta makrobilder på stativ utan att behöva kräla på magen i gräset, denna långa höst som ju har varat sedan i november 2014...!

mvh
/B
 

Syvertsen

Aktiv medlem
Jag har löst problemet själv och lösningen är en app för paddan som heter

http://dslrcontroller.com/

till en kostnad av ca 60 spänn. Tillsammans med adaptern och kabel funkar detta jättebra på min 7D och 50D (jag har inte testat det på min 5D Mk III än - men det borde väl oxå funka), och det ska bli intressant att ta makrobilder på stativ utan att behöva kräla på magen i gräset, denna långa höst som ju har varat sedan i november 2014...!

mvh
/B
Funkar på alla canon-hus med liveview som tål fjärrkontroller. Till och med min 1D Mark III som ändå har hängt med ett tag stöds av appen även om det inte är optimalt då den inte kan autofokusera med LV. Men det funkar utmärkt på allihopa.
 

Per

Aktiv medlem
Sony Xperia Tablet Z4?

Lite sugen på en Tablet Z4, men snubblade över lite oroväckande uppgifter om att ett anslutet USB-minne inte lirar parallellt med ett microSD-kort. Vore ju synd, eftersom jag vill använda plattan bl.a. för att tömma systemkamerans minneskort. De trådarna är rätt gamla dock, och från när plattan var ny. Nu påstår Sony att problemet är löst så att det funkar fint att hantera minneskort och anslutet USB-minne samtidigt i filhanteraren.

Någon som har en och kan bekräfta? Gärna också att/om det går att kopiera filer åt båda hållen, och att spela upp media direkt från USB-minnet?
 

Per

Aktiv medlem
Tablet z4 fullt otg-stöd

Kan svara mig själv nu när jag testat, om nån annan snubblar över funderingen;

Jodå, Sony Tablet Z4 har fullt stöd för USB-otg, och kopierar/flyttar jpg och raw-filer utan knorr från t.ex. en SD-kortläsare till internminnet eller microSD-kortet. Den kan förstås också kopiera/flytta vidare från intern lagring till anlsuten USB-lagring, så t.ex. billiga usb-minnen blir en vettig backup på resan. Skulle inte förvåna mig om den också kopierar/tömmer direkt från kortläsare till annan extern lagring mha (strömförsörjd) hub, inte testet än dock. Hur som helst upplever jag att den skyfflar filer på det här sättet relativt kvickt.
 
ANNONS