Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kameratips, ny friluftskamera.

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
jag står inför att köpa en ny kamera som ska fylla sin funktion i mitt friluftsliv. Systemkameran är för tung att släpa med på långa vandringar och min gamla kompaktkamera har gjort sitt. Jag har tittat runt på olika kameror och jämförelser, men inte hittat ett alternativ som passar mig.

Jag har några kriterier och några önskemål och kanske har just du kunskapen eller erfarenheten av en kamera som skulle kunna passa?

Kriterier.
1. Den ska ta bra bilder, även vid dåligt ljus.
2. Ju mer zoom, ju bättre, men inte digital.
3. Lätt. Nu är jag ingen ultralätt-typ, men den ska vara lättare och enklare än min systemkamera.
4. Så liten som möjligt. Jag vet att det krockar med en del av mina andra kriterier, men jag är beredd att kompromissa.
5. Det ska gå att ta anständiga videoklipp.
6. Bra batteritid eller AA/AAA-batterier.
7. Tåla tuffare tag.

Önskemål.
1. Helst vattentät och minst till 10meter. Vet att de flesta vattentäta bara har, max, 5Xzoom. Det kan vara att det finns ett specialskal till kameran också, men då får det inte vara för dyrt.
2. Fjärrutlösare.

Jag har en budget på 3-4000:-.

Hittills har jag försvarat att ta med mig systemkameran ut, med att jag slipper bära kikare. På min senaste vandring, jag gick 37km på en dag, använde jag knappast kameran alls. Det är därför jag funderar på en kompaktkamera, som är avsevärt mycket lättare, tar väldigt lite plats och är mycket lättare att hantera. Sen vill jag kunna använda den i mitt geocachande och då behöver den tåla tuffare tag, som vid klättring, våta ställen och mörker.
 

Per

Aktiv medlem
Ingen nyhet kanske, men Prisjakt kan ju sålla fram kandidater från alla tänkbara kriterier och önskemål. Knappar man in dina behov faller Olympus Tough TG-4 ut överst. Det är en bra kamera, med en sällsynt bra kombination av tålighet, bildkvalitet och användbara funktioner. Finns förstås de som båda har vassare bildkvalitet och bättre zoom, men då får du gå ifrån tåligheten och/eller budgetkravet. (men det finns faktiskt en tele-tillsats TCON-T01 som tillbehör). App som fjärrutlösare med liveview, bla. Fotar i raw-format, vilket inte är helt vanligt bland kompaktkameror. Och gillar du närbildsfoto så har den riktigt trevliga och användbara funktioner för det, bland annat ett micro-läge med inbyggd focus-stacking som fräser av en serie bilder med gradvis flyttad fokuspunkt, och sedan slår samman till en bild med utökat skärpedjup.


http://www.ljudochbild.se/test/foto-video/5-kompakta-allvaderskameror/olympus-stylus-tg-4
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Alla vattentäta kompakter har 1/2,3" sensor vilket gör deras mörkerprestanda dålig. Skall man ha hyfsad mörkerprestanda i en måttligt liten och vattentät kamera ser jag inget annat än två alternativ: Nikon 1 AW1 (begagnad hamnar den 4000:- eller ibland under) eller en kompakt med 1/1,7" sensor med UV hus (ffa Canon har överkomliga UV hus) - totalpriset nytt spräcker budget men beg kan gå. AW1 är dock bättre.
 

hornavan

Aktiv medlem
Med dina kriterier så faller ALLA kameror på någon punkt.
Du måste kanske rangordna dina prioriteringar.
1. Den skall ta bra bilder - den kameran finns inte, det är fotografen som står för den punkten.
Antar att du menar bra kvalitet. Då får du genast definiera vad det betyder för dig.

Jag fotar numer med micro 4/3 kameror och är mycket nöjd med kvaliteten, men det finns alltid dom som kommer dragandes med fullformat eller värre. Det finns också många som tycker att entumssensorer ger mer än tillräcklig kvalla. Det finns miljoner människor som anser att en telefon är tillräckligt bra.

2. Ju mer zoom desto bättre = Ju mer zoom desto större och sämre kvalitet.

Det går att bryta ner alla dina kriterier som jag gjort ovan, men ett råd som jag fick när vi skulle byta bil kanske också fungerar vid kameraköp.
Köp inte bilen för att du en gång per år skall åka till fjällen och åka skidor; köp den bil som passar till ditt huvudsakliga behov.

Mitt råd till dig blir att köpa en liten m4/3 kamera typ Lumix GM1/5 eller Olympus E-PL5 med kitobjektiv och telezoom. Exakt vilka gluggar och modeller beror helt och hållet på din budget.

Själv använder jag gärna och ofta GM5 + 15 mm + 45-175mm, väger nästan ingenting. När det är vatten och andra faror i närheten stoppar jag rubbet i en apotekspåse. Vill du ha uv-möjlighet finns det billiga undervattenspåsar som fungerar, men de är lite bökiga.

Till sist ett råd som jag utformat efter ett långt liv i prylsamhället.
Köp så det svider (i plånboken) då blir du mest nöjd i längden.
Satsa på kvalitet hellre än billigast möjliga.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Jag har själv nyligen gjort lite research i samma ämne. Mina slutsatser har kokat ner till två aspiranter. Olympus TG-4 och Nikon AW-130.
Olympusen klarar RAW vilket är en stor fördel enligt mig. Den tar också väldigt fina bilder och filmer under vatten beroende på en väl fungerande vitbalans. Dessutom ett ganska avancerat macroläge.
Men kostar ca en tusenlapp mer än Nikon. Olympus erbjuder också ett bra utbud av tillbehör, bl.a. en smart bärlösning (googla "Olympus sport holder").

Det ligger en del filmer ute på Youtube där man jämför modellerna.
 

Leaflet

Aktiv medlem
Med dina kriterier så faller ALLA kameror på någon punkt.
Du måste kanske rangordna dina prioriteringar.
1. Den skall ta bra bilder - den kameran finns inte, det är fotografen som står för den punkten.
Antar att du menar bra kvalitet. Då får du genast definiera vad det betyder för dig.

Jag fotar numer med micro 4/3 kameror och är mycket nöjd med kvaliteten, men det finns alltid dom som kommer dragandes med fullformat eller värre. Det finns också många som tycker att entumssensorer ger mer än tillräcklig kvalla. Det finns miljoner människor som anser att en telefon är tillräckligt bra.

2. Ju mer zoom desto bättre = Ju mer zoom desto större och sämre kvalitet.

Det går att bryta ner alla dina kriterier som jag gjort ovan, men ett råd som jag fick när vi skulle byta bil kanske också fungerar vid kameraköp.
Köp inte bilen för att du en gång per år skall åka till fjällen och åka skidor; köp den bil som passar till ditt huvudsakliga behov.

Mitt råd till dig blir att köpa en liten m4/3 kamera typ Lumix GM1/5 eller Olympus E-PL5 med kitobjektiv och telezoom. Exakt vilka gluggar och modeller beror helt och hållet på din budget.

Själv använder jag gärna och ofta GM5 + 15 mm + 45-175mm, väger nästan ingenting. När det är vatten och andra faror i närheten stoppar jag rubbet i en apotekspåse. Vill du ha uv-möjlighet finns det billiga undervattenspåsar som fungerar, men de är lite bökiga.

Till sist ett råd som jag utformat efter ett långt liv i prylsamhället.
Köp så det svider (i plånboken) då blir du mest nöjd i längden.
Satsa på kvalitet hellre än billigast möjliga.
Kloka synpunkter som vanligt Johan. Det blir ju alltid kompromisser. Jag är ju också stort fan av m4/3 men samtidigt kan man inte låta bli att bli imponerad av t.ex. Olympus TG-4. Den lilla rackarn är fullspäckad med funktioner.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kloka synpunkter som vanligt Johan. Det blir ju alltid kompromisser. Jag är ju också stort fan av m4/3 men samtidigt kan man inte låta bli att bli imponerad av t.ex. Olympus TG-4. Den lilla rackarn är fullspäckad med funktioner.
Absolut. Man kommer emellertid inte ifrån dock att det är en liten 1/2,3" sensor med begränsningar i dynamiskt omfång, brus även på basISO och inte helt optimal kantskärpa. Vad jag förstått är detta svårt att komma ifrån då jag förstått att objektivet sällan eller aldrig bländas ner utan man använder sig av ND filter internt för att uppnå den ljusdämpande effekten av nedbländning. Av de vattentäta med 1/2,3" sensor (d v s alla f u Nikon AW1) är denna däremot bäst. Kom ihåg att råfiler är visserligen bra att ha, men utrymmet till justering är begränsat p g a sensorns begränsningar.

Kan man göra avkall på vattentäthet och nöja sig med vattentålig (regnstänk) ökar valmöjligheten av kameror.
 

hornavan

Aktiv medlem
Bara så ni skall förstå hur liten GM kamerorna är, här med 14 mm f/ 2,5 och 45-175 mm, som ger samma bildvinkel som 90-350 på fullformat.
PS: fotad med min iphone-:)
 

Bilagor

Med dina kriterier så faller ALLA kameror på någon punkt.
Du måste kanske rangordna dina prioriteringar.
1. Den skall ta bra bilder - den kameran finns inte, det är fotografen som står för den punkten.
Antar att du menar bra kvalitet. Då får du genast definiera vad det betyder för dig.

Jag fotar numer med micro 4/3 kameror och är mycket nöjd med kvaliteten, men det finns alltid dom som kommer dragandes med fullformat eller värre. Det finns också många som tycker att entumssensorer ger mer än tillräcklig kvalla. Det finns miljoner människor som anser att en telefon är tillräckligt bra.

2. Ju mer zoom desto bättre = Ju mer zoom desto större och sämre kvalitet.

Det går att bryta ner alla dina kriterier som jag gjort ovan, men ett råd som jag fick när vi skulle byta bil kanske också fungerar vid kameraköp.
Köp inte bilen för att du en gång per år skall åka till fjällen och åka skidor; köp den bil som passar till ditt huvudsakliga behov.

Mitt råd till dig blir att köpa en liten m4/3 kamera typ Lumix GM1/5 eller Olympus E-PL5 med kitobjektiv och telezoom. Exakt vilka gluggar och modeller beror helt och hållet på din budget.

Själv använder jag gärna och ofta GM5 + 15 mm + 45-175mm, väger nästan ingenting. När det är vatten och andra faror i närheten stoppar jag rubbet i en apotekspåse. Vill du ha uv-möjlighet finns det billiga undervattenspåsar som fungerar, men de är lite bökiga.

Till sist ett råd som jag utformat efter ett långt liv i prylsamhället.
Köp så det svider (i plånboken) då blir du mest nöjd i längden.
Satsa på kvalitet hellre än billigast möjliga.
Självklart kan man bryta ner alla mina önskemål och jag vet att de påverkar varann. Det ena jag vill sker alltid på bekostnad av, minst, något annat. Jag siktar efter stjärnorna för att komma så långt upp i trädtopparna jag kan.

Ska jag rangordna mina kriterier så blir det nog som följer.
1. zoom, japp, jag vet att det sker på bekostnad av..
2. bildkvalitet. Jag förstorar aldrig bilder, jobbar inte med redigering och är inte så kräsen. Så färgåtergivningen är nog viktigare än att undvika lite brus och oskärpa utanför objektet jag fotograferar.
3. storlek.
4. väderskydd.
5. videokvalitet.
6. batteritid.

När ni nu har gett mig en massa att tänka på, så har jag börjat fundera på två kameror. En som uppfyller de övre kriterierna så bra som möjligt och längre fram emot sommaren en som funkar till de blöta, tuffa och smutsiga sessionerna.
 

hornavan

Aktiv medlem
Självklart kan man bryta ner alla mina önskemål och jag vet att de påverkar varann. Det ena jag vill sker alltid på bekostnad av, minst, något annat. Jag siktar efter stjärnorna för att komma så långt upp i trädtopparna jag kan.

Ska jag rangordna mina kriterier så blir det nog som följer.
1. zoom, japp, jag vet att det sker på bekostnad av..
2. bildkvalitet. Jag förstorar aldrig bilder, jobbar inte med redigering och är inte så kräsen. Så färgåtergivningen är nog viktigare än att undvika lite brus och oskärpa utanför objektet jag fotograferar.
3. storlek.
4. väderskydd.
5. videokvalitet.
6. batteritid.

När ni nu har gett mig en massa att tänka på, så har jag börjat fundera på två kameror. En som uppfyller de övre kriterierna så bra som möjligt och längre fram emot sommaren en som funkar till de blöta, tuffa och smutsiga sessionerna.
Mitt förslag täcker 1, 2, 3 och fem
 

x-country

Aktiv medlem

millgard

Aktiv medlem
Vattentät kameramobil typ Sony Z nånting (mobil lär du väl ändå ha med dig)
Liten systemkamera Olympus/Panasonic med två smidiga gluggar, förvarat i tät packpåse (kör själv med kombon GM1+12-32+45-150).

Ha kakan kvar - och äta den.
 
Vattentät kameramobil typ Sony Z nånting (mobil lär du väl ändå ha med dig)
Liten systemkamera Olympus/Panasonic med två smidiga gluggar, förvarat i tät packpåse (kör själv med kombon GM1+12-32+45-150).

Ha kakan kvar - och äta den.
Helt klart en bra tanke! Jag har starka funderingar på att byta ut min ifåne, för jag är grymt missnöjd. Nu får jag ta och rota i mobiltelefonsvärlden med, med andra ord.
 
ANNONS