Annons

Hyra objektiv för teater

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurk2015

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en släkting som har bett mig ta några bilder på en amatörteater (japp, jag har tillstånd att göra det) och funderar på att hyra ett objektiv hos Scandinavian Photo.
Jag har idag en Nikon D7100 med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6G samt ett Nikon AF-S 50mm f/1.8G. Jag känner dock att jag skulle vilja hyra ett bra objektiv och har tittat på Nikon AF-S 70-200/2,8G ED II VR. Objektivet kostar 400 kr för en dag och det tycker jag är prisvärt.

Vad tror ni experter? Är det ett objektiv som skulle kunna funka? Föreställningen är utomhus i en rotunda vilket gör att jag kommer komma relativt nära. Men är rädd att jag blir lite för låst med brännvidd 70...

Vad är det närmaste jag kan komma vid brännvidd 70?

Eller ska jag satsa på mitt 16-85?
Hoppas någon kan ge mig några hjälpande ord.

Mvh
Gurkan
 

erdeljan

Aktiv medlem
Beror på hur scenen är belyst men 70-200 på din kamera blir cirka 105-300. Du borde nog gå dit med din släkting och se hur långa avstånd det handlar om. Han står belyst på scenen och du testar från första raden, vid sidan om scenen och från sista raden och ser vad du har att förbättra. Det blir säker bra, man måste prova sig fram. Jag skulle nog rekommendera 18-200 och skruva upp ISO (för att slippa byta objektiv). Det är inga fel på dina befintliga objektiv! För foton du kräver kort skärpedjup använd 50 1.8 ;)

Lycka till
 

ErlandH

Aktiv medlem
Precis. Det är bara att ta med alla tre och byta efter humör under föreställningen. Ännu bättre vore förstås att ha två kamerahus också.

Att förbereda och testa, som föreslagits, är givetvis en bra idé.
 

lofling

Aktiv medlem
Beror på hur scenen är belyst men 70-200 på din kamera blir cirka 105-300. Du borde nog gå dit med din släkting och se hur långa avstånd det handlar om. Han står belyst på scenen och du testar från första raden, vid sidan om scenen och från sista raden och ser vad du har att förbättra. Det blir säker bra, man måste prova sig fram. Jag skulle nog rekommendera 18-200 och skruva upp ISO (för att slippa byta objektiv). Det är inga fel på dina befintliga objektiv! För foton du kräver kort skärpedjup använd 50 1.8 ;)

Lycka till
70-200 mm är 70-200 mm oavsett kamera ;-)

Jag tycker att 70-200 om det funkar med avståndet är mil bättre än att gå dit med ett 18-200 (som TS inte ens verkar äga). Dels för att slippa skruva upp ISO och dels för att det går att få betydligt bättre bilder med det. Skarpare och kortare skärpedjup tror jag ger mycket bättre bilder för teater.

Håller annars med andra inlägg om att det enklaste är att ta med flera objektiv och byta om det behövs.
 

nivas

Aktiv medlem
Brännvidd beror ju lite på vilken slags bilder du kunna ta. Personligen tycker jag att översiktsbilder kan bli lite tråkiga när det kommer till teater, funkar bättre i rena "showföreställningar".
Jag kör mest med 70-200, näst mest med en fast 300mm, och sen faktiskt vidvinkeln. Jag tar väldigt lite bilder med normalzoom när det kommer till teater.

I och med att du är inbjuden så antar jag att det är ok att du går omkring i salongen samt att du kan diskutera dig fram till en bra plats att vara på, t.ex. en bra stol. Då har du möjlighet att själv påverka om du behöver en 70-200, eller om 16-85 räcker.

https://www.flickr.com/photos/rotonen/albums/72157662298059919
https://www.flickr.com/photos/rotonen/albums/72157656175300340
 

eskil23

Aktiv medlem
Jag har fotat teater (studentspex) med Nikon 70-300 mm på en D5100. Ljusstyrkan lämnade en del i övrigt att önska, men inte så farligt eftersom scenen ofta är bra upplyst. Brännvidderna tyckte jag var idealiska; med 70 mm fick jag med nästan hela scenen och med 300 mm fick jag bra närbilder på individuella skådespelare.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Brännvidderna tyckte jag var idealiska; med 70 mm fick jag med nästan hela scenen och med 300 mm fick jag bra närbilder på individuella skådespelare.
Men det beror ju helt & hållet på scenens bredd, ditt avstånd till scenen samt
om du är placerad centralt framför scenen eller långt ute till höger eller vänster.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar.

Jag har hört otroligt mycket bra om 70-200 och tror nog att jag av den anledningen kommer att hyra objektivet. Sen följer jag ert råd och tar med samtliga objektiv.

Då det är en relativt liten scen och publiken sitter väldigt nära var jag orolig över att jag "kommer för nära" med ett 70-200, men det kanske inte är någon risk. Och isf får jag väl placera mig lite längre bak.

Då det kommer vara flera föreställningar och jag har möjlighet att vara med vid fler så kommer jag nog att börja med 70-200 för att se om jag behöver byta till föreställning nr 2.

Hur står bländare kan man ha vid brännvidd 200? För jag vill gärna kunna ta bilder med kort skärpedjup.

Är det något annat man bör tänka på?
Min spontana tanke är att använda mig av bländarprioritet, men se till att jag har tillräckligt högt ISO för att få kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa. Eller är det bättre att använda slutarprioritet?

Ställa in autofokus på AF-C så kamerans AF jobbar kontinuerligt när motivet rör sig.

Mvh
 

lofling

Aktiv medlem
Stor bländare funkar bra. Du kan ju testa innan antar jag. Viktigt är att få tillräckligt kort slutartid. Hellre hög ISO än oskarpa bilder pga rörelseoskärpa eller ska av kameran! Så jag skulle nog köra på M med auto-ISO (gör iofs i princip alltid det).
 

nivas

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar.
Då det är en relativt liten scen och publiken sitter väldigt nära var jag orolig över att jag "kommer för nära" med ett 70-200, men det kanske inte är någon risk. Och isf får jag väl placera mig lite längre bak.

Då det kommer vara flera föreställningar och jag har möjlighet att vara med vid fler så kommer jag nog att börja med 70-200 för att se om jag behöver byta till föreställning nr 2.


Hur står bländare kan man ha vid brännvidd 200? För jag vill gärna kunna ta bilder med kort skärpedjup.

Är det något annat man bör tänka på?
Min spontana tanke är att använda mig av bländarprioritet, men se till att jag har tillräckligt högt ISO för att få kort slutartid för att undvika rörelseoskärpa. Eller är det bättre att använda slutarprioritet?

Ställa in autofokus på AF-C så kamerans AF jobbar kontinuerligt när motivet rör sig
Det kan ju vara så att du vill sitta längre bak, eller till och med stå för att få ett annat perpektiv. Bilder tagna från nära håll blir ofta lite av typen "nerifrån och upp".

Du kan ha f/2.8 vid 200. Men det kan vara bra att hålla i huvudet att skärpedjupet kan bli rätt kort, speciellt om du är nära scenen. Jag försöker ofta sikta på 3.5-5-6, särskilt på allmänbilder.

Bländarprio och justera ISO är bra, exponeringstider kanske kring 1/350s eller så.

För vanlig teater är nog vanlig autofokus ett bättre val, kontinuerlig om det är dans eller något annat hispigt.
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Det kan ju vara så att du vill sitta längre bak, eller till och med stå för att få ett annat perpektiv. Bilder tagna från nära håll blir ofta lite av typen "nerifrån och upp".

Du kan ha f/2.8 vid 200. Men det kan vara bra att hålla i huvudet att skärpedjupet kan bli rätt kort, speciellt om du är nära scenen. Jag försöker ofta sikta på 3.5-5-6, särskilt på allmänbilder.

Bländarprio och justera ISO är bra, exponeringstider kanske kring 1/350s eller så.

För vanlig teater är nog vanlig autofokus ett bättre val, kontinuerlig om det är dans eller något annat hispigt.
Stor bländare funkar bra. Du kan ju testa innan antar jag. Viktigt är att få tillräckligt kort slutartid. Hellre hög ISO än oskarpa bilder pga rörelseoskärpa eller ska av kameran! Så jag skulle nog köra på M med auto-ISO (gör iofs i princip alltid det).
Tack båda för bra info! Då ska jag försöka lägga mig runt 3.5-5-6.
Får provköra lite innan så ska jag nog hitta något bra :)
 

lofling

Aktiv medlem
Tack båda för bra info! Då ska jag försöka lägga mig runt 3.5-5-6.
Får provköra lite innan så ska jag nog hitta något bra :)
Nja. För bra porträtt skulle jag ligga vid f2,8-f4 :) Det viktigaste är att du ser till att ha bra slutartid tror jag, men för att undvika att gå onödigt högt i ISO skulle i alla fall jag offra skärpedjup istället för att ha mer brus. Fördelen är att du får lite bättre isolering av objekt kontra bakgrund också.

Men att provköra först låter bra :)
 

Gurk2015

Aktiv medlem
Tack för alla bra svar.

Nu är fotouppdraget avslutat och det gick väldigt bra. Fick väldigt mycket positiv respons för bilderna vilket var kul.

Den enda nackdelen är att man förstått styrkan med 70-200. I mitt tycke ett underbart objektiv. Dock reser jag ganska mycket och detta är ett lite otympligt objektiv att ha med på resa.

Är dock sugen på att nytt objektiv så ska botanisera lite.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Fråga om du får komma på genrep o fotografera...med Vidvinkel.
Nära o intensivt.
I princip ligga på scenen, men det kräver att du har studerat hur de rör sig så att du inte stör.
DET är jättekul!

Capa: If your photographs aren't good enough, you're not close enough
 
ANNONS