Annons

Hur bära telet (Nikkor 200-500)? Peak Design Slide?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Dags att uppgradera lite;

Jag har i många år burit omkring mitt relativt lätta Tamron 200-500 (1200 gram) hängande från husets objektivfattning med remmen över bröstet, fäst i de vanliga öglorna på huset. Det har funkat bra, oftast med stöd från ena handen och hela härligheten hängandes vertikalt och stabilt.

Nu är jag på G att byta till Nikkor 200-500, 1,1 kg tyngre och (ännu mer) tveksamt att bära i hängandes bajonetten. Så hur gör jag då, om jag vill bära det skjutklart i en rem tvärs över bröstet? Objektivet eller stativfoten har inget remfäste, så jag antar att det är fotens stativfäste som gäller om jag ska fästa en bärrem i objektivet?

Black Rapid R7 känns inte helt övertygande - lite väl dingligt, risk att fästet skruvar ur sig själv och varje gång objektivet ska monteras på stativet måste remfästet skruvas ur och snabbplattan på?

Peak Design Slide känns mer lovande; remmen verkar väldigt skön och lättjusterad, och med ett fäste i objektivets fot och en i kamerahuset borde det gå att bära det hela med mindre dinglande? Och om man använder Arca-snabbplattan som följer med så kan man använda stativet utan att ta bort något fäste för remmen, men är den plattan verkligen tillräckligt stabil och funkis?

Hur bär ni andra som vill ha telet skjutklart?
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Går bort

För min del går PD fetbort eftersom själva sling/glidfunktionen inte fungerar med ryggan på. Skulle jag behöva ta av ryggan, som nästan alltid är med, så blir det oftast ingen bild. Med Black rapid tar det mindre än en sekund från att motivet ses till första skottet är taget. Men som du säger kan det bli lite slängigt om man tvingas småspringa men det löser man med en hand på objektivfoten. Det där med snabbplatta är inget problem. Det är bara att göra ett nytt fäste i kröken till stativfoten. Slangklämma och en ring att fästa kroken i t.ex. Så använder jag mitt 500/4 då jag ska köra frihand med den. Vet flera som gjort liknande konstruktioner. Kräver inte så mycket händighet att klara. Jag körde även en säkerhetslina av ett strapband.
 

Per

Aktiv medlem
Tack för det Tony, att knåpa fast ett eget remfäste borde ju som sagt gå att fixa.

Men jag tror inte Slide går bort för att den inte funkar med ryggsäck, jag har också ryggsäck för det mesta, men hänger alltid på mig kameraremmen efter ryggsäcken?
 

sears

Aktiv medlem
Peak Design slide funkar kanon. Kan stå eller gå en hel dag med den remmen och
200-500:an. Genom att du fäster öglorna i ett varsitt hörn på arca plattan så dinglar
inte kameran och objektivet omkring.

Kör även med ett monopod/enben stativ och det blir mycket stabilt med arca plattan och öglorna kommer inte i kläm.

Ett tips är också att köpa några extra öglor och ha monterat på kamerahuset så
är det bara snabbkoppla när du byter telezoomen mot ett mindre objektiv.

Om du kör på Peak Design så kommer du inte bli besviken. Den bredare remmen gör sitt också.

Lycka till.
 

Per

Aktiv medlem
Tack, låter lovande!

Tycker du att lösningen med PDs Arca-platta känns tillräckligt robust - får du fast den i foten så att den inte börjar släppa eller vrida sig när du bär objektivet i den, och känns den tillräckligt stabil i stativhuvudet?
 

sears

Aktiv medlem
Tack, låter lovande!

Tycker du att lösningen med PDs Arca-platta känns tillräckligt robust - får du fast den i foten så att den inte börjar släppa eller vrida sig när du bär objektivet i den, och känns den tillräckligt stabil i stativhuvudet?
Plattan biter sig fast rätt så rejält i foten. Har aldrig upplevt att den börjat släppa eller vrida sig.
Angående stativ, har endast provat med Sirui L-10 stativhuvud och på den sitter den väldigt stabilt på.
 

PMD

Aktiv medlem
Hur bär ni andra som vill ha telet skjutklart?
Jag har inget Nikon 200-500 utan ett Canon EF 100-400 som är något lättare, så mina metoder kanske inte fungerar för dig. Du får prova.

Alt. 1
Kameran "liggande" i handen med objektivet vilande på underarmen och i armvecket. Halsremmen fäst i kameran som vanligt med längden avpassad så att den avlastar handen.
Det går fort att få upp kameran i skjutläge och det är hyfsat bekvämt att bära under en halvlång promenad.

Alt. 2
Med ett enbent stativ fäst i objektivets stativfäste låter jag kamera med objektiv ligger över axeln med objektivet pekande bakåt neråt och enbenstativet framåt neråt. Också hyfsat bekvämt, men det går inte fullt lika fort att få kameran skjutklar.
 

Googleye

Aktiv medlem
Jag använder pd slide och pd capture. Klockrena produkter och deras arca plattor fungerar utmärkt, aldrig använt ett smidigare system. Har öglor i arca plattan och i kameran så kan jag byta hur jag vill. Brukar köra tyngre kameran(800g objektiv) i slide remmen och spegellösa från bältet med capture plattan när jag bär med mig båda.

Vill du ha en smidig lösning med ryggsäck är det bara att fästa en capture platta på den och låta den hänga där istället för över axeln. Alternativt ha den i bältet som är snällare mot ryggen.
 

Per

Aktiv medlem
Alt. 1
Kameran "liggande" i handen med objektivet vilande på underarmen och i armvecket..
Japp, den varianten brukar jag köra också, har bland annat gått så veckovis i fjällen - förvånansvärt bekvämt! Men inte så optimalt om man vill röra sig och ha båda händerna fria, till en handkikare som också hänger runt halsen, eller nåt annat.

Alt. 2
Med ett enbent stativ fäst i objektivets stativfäste låter jag kamera med objektiv ligger över axeln med objektivet pekande bakåt neråt och enbenstativet framåt neråt..
Japp igen, och den varianten funkar ju med trebent stativ också. Men återigen inte så bra om man vill röra sig längre sträckor med händerna fria.
 

paanberg

Aktiv medlem
Jag har länge använt en black rapid för att släpa runt mitt 500 f/4, och jag tycker att det funkar utmärkt. Jag använder nästan aldrig stativ, så för mig spelar det ingen roll att det blir lite krångligare att montera kameran på stativ.

Jag tänkte dock komma med en liten varning för er som använder Black Rapid.
Jag älskar verkligen min black rapid, men efter ett par år upptäckte jag att min karbinhake hade slitits farligt mycket. Jag upptäckte det som tur var innan det skedde en olycka.

Jag vill verkligen inte avråda någon från att använda Black Rapids remmar, för de är verkligen bra, men om ni använder dem med tunga objektiv, så undersök karbinhaken ibland. Se bilden.

Sedan några veckor använder jag en rem från Sun Sniper, som känns lite ovan än så länge, men som jag tror att jag kommer lära mig att tycka om. Kollade på Peak design, men jag tror inte att det skulle funka för mig eftersom jag nästan alltid har ryggsäck på.
 

Bilagor

Tonyeagle

Aktiv medlem
Vanligt

Materialet i karbinhakarna är för mjukt. Har själv fått byta ut två stycken hakar. Med tunga objektiv använder jag numera buntband/eller lite tjockare "snören" gjort för fiskenät som jag sätter fast i stativfoten. Tycker detta fungerar bättre än det lilla skruvfästet. Dessutom behöver jag inte ta bort skruven då jag ska använda stativet och karbinhaken slits inte.
 

kn1

Aktiv medlem
Peak Design slide funkar kanon. Kan stå eller gå en hel dag med den remmen och
200-500:an. Genom att du fäster öglorna i ett varsitt hörn på arca plattan så dinglar
inte kameran och objektivet omkring.

Kör även med ett monopod/enben stativ och det blir mycket stabilt med arca plattan och öglorna kommer inte i kläm.

Ett tips är också att köpa några extra öglor och ha monterat på kamerahuset så
är det bara snabbkoppla när du byter telezoomen mot ett mindre objektiv.

Om du kör på Peak Design så kommer du inte bli besviken. Den bredare remmen gör sitt också.

Lycka till.
Har inte fått mitt 200-500 levererat ännu så jag kan inte testa själv. Men en fundering. Var fäster du snabbplattan? I kamerahuset eller i objektivets stativfäste? För det ska väl räcka med en snabbplatta, inte en i kamerahus och en i objektivet?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ett tips för själva förvaringen är ThinkTank Turnstyle 20, har den till min 200-500 och hus. Det är en slingtyp och passar precis för ett tele o hus. Har inte skaffat något speciell bärrem, utan bär den i objektivfästet.

Om man ska fästa en rem så ska man nog göra det i objektivfästet för att inte belasta bajonetten o kameran för mycket
 

unoengborg

Aktiv medlem
Använder black rapid för 70-200/2.8 på så sätt att jag skruvar i fästöglan på stativfästet ovanifrån, så att jag kan sätta en arcaswiss skena för stativfäste undertill. Det fordrar förstås att de finns mer än en gänga på stativfoten samt att hålen är genomgående.
 

Staffan

Aktiv medlem
Ett tips för själva förvaringen är ThinkTank Turnstyle 20, har den till min 200-500 och hus. Det är en slingtyp och passar precis för ett tele o hus. Har inte skaffat något speciell bärrem, utan bär den i objektivfästet.

Om man ska fästa en rem så ska man nog göra det i objektivfästet för att inte belasta bajonetten o kameran för mycket
Håller med !
 

kn1

Aktiv medlem
Ok, verkar säkrast att montera den till Peak Design remmen medföljande plattan i objektivets stativfäste och sedan remmens båda ändar i öglorna som fästs i plattan.

Ska testa detta och se om jag får bra balans på utrustningen och om jag snabbt blir "skjutklar" på flygande fågel.

Tack för bra svar.
 

sears

Aktiv medlem
Har inte fått mitt 200-500 levererat ännu så jag kan inte testa själv. Men en fundering. Var fäster du snabbplattan? I kamerahuset eller i objektivets stativfäste? För det ska väl räcka med en snabbplatta, inte en i kamerahus och en i objektivet?
Jag fäster en platta i objektivets fäste. Annars blir det för stor påfrestning på kamerahuset och infästningen där. I själva plattan har jag sedan monterat 2st av de medföljande öglorna/låsanordningen som remmen kopplas fast i.

Jag lyxade till det och köpte en platta till kamerahuset också så behöver jag inte hålla på och skruva loss och flytta plattan när jag har ett litet objektiv monterat på kamerahuset och fortfarande vill använda remmen.
 

kn1

Aktiv medlem
Jag fäster en platta i objektivets fäste. Annars blir det för stor påfrestning på kamerahuset och infästningen där. I själva plattan har jag sedan monterat 2st av de medföljande öglorna/låsanordningen som remmen kopplas fast i.

Jag lyxade till det och köpte en platta till kamerahuset också så behöver jag inte hålla på och skruva loss och flytta plattan när jag har ett litet objektiv monterat på kamerahuset och fortfarande vill använda remmen.
Ja, det verkar vara en bra lösning med platta både på kameran och på objektivet. Lite lyx får man kosta på sig.
 
ANNONS