Annons

Fujifilm X-pro1

Produkter
(logga in för att koppla)

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Dslr

Undrar hur AF funkar på x-pro? Vad er era erfarenheter i följande exempelsituationer:

a) person som går på gatan i bra ljus

b) barn som springer mot kameran i bra ljus

c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. )

d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus.

Jag frågar efter som det enda förutom sämre sökare och batterietid som skrämmer mig vid övergång från dslr till spegellös är seg och inte fungerande AF. Finns inget värre när man inte kan ta bilden pga av att den inte hittar (rätt) AF.

Har i nuläget en D700 som fyller mina behov vad gäller AF. Tyvärr har jag blivit trött på att bära runt på allt samt att den drar på sig onödig uppmärksamhet ibland. Tack!
Din Nikon är bättre på alla punkter! Dvs om den finns med dig och inte ligger hemma på hyllan. Då är den sämst med god marginal.

a) person som går på gatan i bra ljus.: Med kort brännvidd och bra skärpedjup är det helt ok.

b) barn som springer mot kameran i bra ljus.: Svårt att hantera.

c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. ) : Du måste kanske använda manuell fokus men det går att hantera.

d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus. Tveksamt resultat.


Det beror hela tiden på vad du jämför med. En analog Leica tex är inte särskilt snabb men det har tagits massor av gatubilder i halvtaskigt ljus med lysande resultat. Men, som sagt, en moderna DSLR är bättre på allt utom på vikt och storlek. Om inte så skulle det inte säljas några sådana.
 

Strömqvist

Aktiv medlem
A) inga större problem om du inte använder 35an då, den har lite segare af motor.

B) knappt värt att försöka.

C) inga problem.

D) funkar utan större problem.

Mitt tips är att köpa X-E2, vänta på slr-liknande varianten som sägs släppas i början på nästa år eller vänta på X-Pro 2 som ingen har en susning om när den kommer.
 

snap01

Aktiv medlem
idag skulle jag vänta med att köpa för fuji kommer komma med x-pro 2 nästa år. Jag köpte x-E1 men har använt x-pro 1 samma bildkvalitet men annars känns x-pro 1 mer (riktig) kamera. En länk om att det går att fota snabba bilar också med fuji
http://www.oscarsson.dk/blog/?p=1205

jag har själv lyckats fota fåglar som flyger men handen på hjärtat det går men det går bättre med mina D800 men jag ser fuji som rätt verktyg för reportage och resor. Så det beror på vad du ska fota för något men jag skulle ha svårt att bara köra med fuji till mina jobb eftersom jag fotar mer än resor. Visserligen har cyberphotot ett ruskigt bra paketpris med 18mm o 35mm samt x-pro1 för 13900 om du vill ha dom gluggarna. Jag har 14mm o 35mm samt kitzoomen som är riktigt bra. Jag kommer sälja min x-e1 när fuji x-pro 2 kommer eller behålla som backup hus.
 

easyrider

Aktiv medlem
Din Nikon är bättre på alla punkter! Dvs om den finns med dig och inte ligger hemma på hyllan. Då är den sämst med god marginal.

a) person som går på gatan i bra ljus.: Med kort brännvidd och bra skärpedjup är det helt ok.

b) barn som springer mot kameran i bra ljus.: Svårt att hantera.

c) person som sitter i dåligt ljus (inte bäcksvart men upp till iso 3200 på full öppning. ) : Du måste kanske använda manuell fokus men det går att hantera.

d) personer som rör sig inomhus på en fabrik ex med varierande ljus. Tveksamt resultat.


Det beror hela tiden på vad du jämför med. En analog Leica tex är inte särskilt snabb men det har tagits massor av gatubilder i halvtaskigt ljus med lysande resultat. Men, som sagt, en moderna DSLR är bättre på allt utom på vikt och storlek. Om inte så skulle det inte säljas några sådana.
Tack för svar! Jag har inte provat leica men contax. Tycker faktiskt inte att det är så svårt att fokusera. Likadant med F3 tex, går som en dans. Sen har film den fördelen att om du kör med vidvinkel på mindre bländare så kan du utnyttja skärpedjupet. Min erfarenhet med digitalt (med större sensorer är att marginalerna är mindre men jag är kanske ute och cyklar. Innebär manuel fokusering att man måste titta på lcd samtidigt som man vrider på objektivet?
 

easyrider

Aktiv medlem
A) inga större problem om du inte använder 35an då, den har lite segare af motor.

B) knappt värt att försöka.

C) inga problem.

D) funkar utan större problem.

Mitt tips är att köpa X-E2, vänta på slr-liknande varianten som sägs släppas i början på nästa år eller vänta på X-Pro 2 som ingen har en susning om när den kommer.
Tack för svar och tips!
 

easyrider

Aktiv medlem
idag skulle jag vänta med att köpa för fuji kommer komma med x-pro 2 nästa år. Jag köpte x-E1 men har använt x-pro 1 samma bildkvalitet men annars känns x-pro 1 mer (riktig) kamera. En länk om att det går att fota snabba bilar också med fuji
http://www.oscarsson.dk/blog/?p=1205

jag har själv lyckats fota fåglar som flyger men handen på hjärtat det går men det går bättre med mina D800 men jag ser fuji som rätt verktyg för reportage och resor. Så det beror på vad du ska fota för något men jag skulle ha svårt att bara köra med fuji till mina jobb eftersom jag fotar mer än resor. Visserligen har cyberphotot ett ruskigt bra paketpris med 18mm o 35mm samt x-pro1 för 13900 om du vill ha dom gluggarna. Jag har 14mm o 35mm samt kitzoomen som är riktigt bra. Jag kommer sälja min x-e1 när fuji x-pro 2 kommer eller behålla som backup hus.
Tack för tipset! Ska nog vänta till. Har redan hunnit fundera ett år på det här, så jag kan gott vänta några månader till ;-)
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Kanske dags att väcka liv i den här gamla tråden. Adobe släppte för någon dag sedan Camera Raw RC 8.4.
Denna har utökat stöd för Fuji X.trans och simuleringar av de filmer som finns i JPEG i kameran.
Jag har bara testat några svåra bilder men det verkar som Fuji och Adobe har haft en del konstruktivt samarbete den sista tiden.
Den smearing som tidigare fanns i LR verkar vara borta.
Det verkar som man måste trycka på en av filmsimuleringarna för att få gamla bilder att förändras.
Jag tycker att resultatet ny verkar betydligt bättre och skarpare.
Nu verkar man kunna nå samma resultat i Camera raw som man tidigare var tvungen att använda Capture One för att komma i närheten av.
Förmodligen kommer en LR 5.4 RC version också inom kort med samma förbättringar.

Goda nyheter för oss med X-trans kameror.
Hur det påverkar X-20 har jag ännu inte testat. För X-PRO1 är det en klar förbättring.
 

interior

Aktiv medlem
Firmware

Har precis köpt en X-pro1 men kan inte kolla vilken version av firmware den har. Hur gör man? Jag har googlat men inte hittat något som funkar. Om kameran ska uppdateras undrar jag om kortet ska sitta i kameran eller i en kortläsare och ladda till det. Har sett olika uppgifter.
 

robson64

Medlem
Har precis köpt en X-pro1 men kan inte kolla vilken version av firmware den har. Hur gör man? Jag har googlat men inte hittat något som funkar. Om kameran ska uppdateras undrar jag om kortet ska sitta i kameran eller i en kortläsare och ladda till det. Har sett olika uppgifter.
Summary of firmware update steps

1. Check the firmware version.
2. Prepare a formatted memory card.
3. Download the firmware and copy it to the card.
4. Put the memory card with the firmware in the camera and update it.
 
Du formaterar minneskortet i kameran,sätter det sedan i en kortläsare.Kopierar över den nya firmewaren till minneskortet.Sätter in minneskortet i kameran och följer instruktionerna.
 

PGw

Ny medlem
Har precis köpt en X-pro1 men kan inte kolla vilken version av firmware den har. Hur gör man? Jag har googlat men inte hittat något som funkar. Om kameran ska uppdateras undrar jag om kortet ska sitta i kameran eller i en kortläsare och ladda till det. Har sett olika uppgifter.
Tryck in DISP/BACK knappen när du slår på kameran (ON) så ser du linsens och husets firmware version. Gör samma sak när du stoppat in minneskortet med den nya firmware versionen och följ instruktionerna.
 
ANNONS