Annons

Han vill inte sälja sin kamera om man inte betalar i förskott.

Produkter
(logga in för att koppla)

Photocon

Aktiv medlem
Det är en enskild händelse för 12 år sen. Var är trenden?
Trend eller inte så ingår denna händelse i en övergripande trend som handlar om lurendrejeri på nätet och som bara ökar. Tillvägagångssättet får jag dock hålla med om verkar synnerligen ovanligt.

Dock inte en engångsföreteelse enl utredande polis som hänvisade till att det förekommit liknande före och efter denna tidpunkt. Kanske en trend under kortare period.

Men det finns ju mer avancerade sätt att lura folk. Detta var minst sagt burdust.

Denna grundade sig på att en person satt ut en annons på Blocket och beskrivit att han kommit över ett konkurslager och nämnde en rad kameror med typ och pris.

Hade jag haft med min kompis som är stor och stark samt jobbat som flyttkarl i Köpenhamn tror jag inte bedragaren hade kunnat äta kakan och ha den kvar. Hade han försökt tror jag inte att han kunnat äta annat än genom sugrör en längre tid.
 

iSolen.se

Guest
Trend eller inte så ingår denna händelse i en övergripande trend som handlar om lurendrejeri på nätet och som bara ökar. Tillvägagångssättet får jag dock hålla med om verkar synnerligen ovanligt.

Dock inte en engångsföreteelse enl utredande polis som hänvisade till att det förekommit liknande före och efter denna tidpunkt. Kanske en trend under kortare period.

Men det finns ju mer avancerade sätt att lura folk. Detta var minst sagt burdust.

Denna grundade sig på att en person satt ut en annons på Blocket och beskrivit att han kommit över ett konkurslager och nämnde en rad kameror med typ och pris.

Hade jag haft med min kompis som är stor och stark samt jobbat som flyttkarl i Köpenhamn tror jag inte bedragaren hade kunnat äta kakan och ha den kvar. Hade han försökt tror jag inte att han kunnat äta annat än genom sugrör en längre tid.
Förlåt om jag märker ord men lurendrejeriet var tämligen off-line och kunde lika gärna skett på 80-talet före internet men oavsett det, jag tror inte just det är en trend, det är länge sedan och jag har inte hört om att liknande fall skulle ökat men det kanske är så även om det inte står om det i forum eller i tidningarna. Alla vi som fotar på stan har säkert märkt att det inte är likadant nu som för 10 år sedan. Lägger man ner en väska nu kommer snart någon och ställer sig i närheten och väntar på att man ska kolla på modellen. Detta har hänt flera gånger och jag fotar ogärna själv nu om jag inte kan bära allt. Det är en trend :-(

Och jo, jag håller med om som övergripande trend som har vi ökat antal bedrägerier. Kreditkort går ju knappt använda utomlands längre.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Som sagt, om man har gott om tid och få andra saker i livet som lockar, så går det säkert bra. Trist att åka till Lycksele från Växsjö, bara för att upptäcka att kameran är i betydligt sämre skick än utlovat.
Menar du att det är bättre att upptäcka detta när man har förskottsbetalat och fått hem kameran?
 

Per

Aktiv medlem
Inget konstigt alls, säljaren väljer ju helt fritt till vem och hur han vill sälja. Sak samma om han enbart vill sälja till någon som är beredd att betala i förskott, eller enbart till någon som har en randig katt; resultatet blir detsamma - en mindre marknad och ett lägre pris. Den avvägningen får säljaren stå för själv, och han behöver inte motivera den.
 

Umi71

Aktiv medlem
Jag själv kräver förskottsbetalning alternativt får köparen komma hem till mig personligen. Inget konstigt med det om det gäller stora belopp.

Vill inte köparen gå med på dom 2 alternativen så får köparen leta vidare efter andra köpobjekt.
 

JoakimOlsson

Aktiv medlem
Jag skulle ALDRIG betala i förskott till en privatperson jag inte känner (och skulle det vara någon jag känner skulle jag inte behöva betala i förskott ...). Blocketpaket är en bra lösning och jag har handlat en handfull objektiv på det sättet och det har alltid fungerat klockrent. Med blocketpaket delar säljare och köpare risken och är båda seriösa är det inget problem, rent teoretiskt skulle det ju kunna gå att lura någon, men det känns allt för omständigt för att någon skulle försöka i praktiken ...
Blocketpaketet är säkert för köparen, men inte för säljaren (?).

Vad händer om du skickar en kamera till mig, och jag nekar och skickar tillbaka.
Jag får pengarna tillbaka.
Du öppnar paketet och kameran är trasig eller ersatt med en påse grus...

Begär någon att jag ska skicka så begär jag minst halva summan i förskott, beroende på referenser.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Menar du att det är bättre att upptäcka detta när man har förskottsbetalat och fått hem kameran?
Absolut! En resa mellan Växsjö och Lycksele kostar massor av tid och pengar, vilket färdsätt du än väljer. Om du bara kan utveckla det där deckarsinnet så att du kan välja bort de flesta skojarna och de mest uppenbara fallgroparna, så är jag säker på att du i längden klarar dig från att bli lurad de allra flesta gångerna. Och om du blir lurad ibland, så är ändå förlusten mindre än om du lägger ut tid och pengar på varje affär genom att resa dit.
Alternativet är att inte göra några affärer med privatpersoner, vilket går bort för mig, eller att hålla sig till den absoluta närmiljön. Det funkar kanske om man bor i en storstad där utbudet av begagnat är stort.
Visst har det hänt emellanåt att grejorna varit sämre än utlovat, men det har alltid gått att lösa med lite social ingenjörskonst. De flesta vill göra rätt för sig och mår dåligt av att någon känner sig missnöjd. Vid ett par tillfällen har jag träffat på någon bångstyrig, men där har hot om rättsligt efterspel hjälpt. De största blåsningarna jag har gått på har varit av oseriösa handlare/butiker. Såna finns det också, tyvärr.
Det gäller som sagt att lära sig undvika skojarna och att stå ut med att kanske gå på en stöt ibland. Man får vara pragmatisk och tänka i livsperspektiv. Den där extrema rädslan för att bli lurad är lite besläktad med narcissism.
 

iSolen.se

Guest
Absolut! En resa mellan Växsjö och Lycksele kostar massor av tid och pengar, vilket färdsätt du än väljer. Om du bara kan utveckla det där deckarsinnet så att du kan välja bort de flesta skojarna och de mest uppenbara fallgroparna, så är jag säker på att du i längden klarar dig från att bli lurad de allra flesta gångerna. Och om du blir lurad ibland, så är ändå förlusten mindre än om du lägger ut tid och pengar på varje affär genom att resa dit.
Alternativet är att inte göra några affärer med privatpersoner, vilket går bort för mig, eller att hålla sig till den absoluta närmiljön. Det funkar kanske om man bor i en storstad där utbudet av begagnat är stort.
Visst har det hänt emellanåt att grejorna varit sämre än utlovat, men det har alltid gått att lösa med lite social ingenjörskonst. De flesta vill göra rätt för sig och mår dåligt av att någon känner sig missnöjd. Vid ett par tillfällen har jag träffat på någon bångstyrig, men där har hot om rättsligt efterspel hjälpt. De största blåsningarna jag har gått på har varit av oseriösa handlare/butiker. Såna finns det också, tyvärr.
Det gäller som sagt att lära sig undvika skojarna och att stå ut med att kanske gå på en stöt ibland. Man får vara pragmatisk och tänka i livsperspektiv. Den där extrema rädslan för att bli lurad är lite besläktad med narcissism.
Snälla: Växjö stavas det sen typ 100 år tillbaka.

Det är rätt att prata om rättsliga möjligheter med någon som luras...det har man. Befintligt skick gäller inte med automatik.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Snälla: Växjö stavas det.
Sorry!
Dock skulle trådarna bli ganska långa och tråkiga om vi alla skulle anmärka på varje stavfel och andra språkliga brister man hittar i inläggen. Det känns som att väldigt få blir förvirrade och undrar vilken ort jag syftar på när jag skriver Växsjö. Men jag är noga med sånt och ska skärpa mig.
 

Håkan_S

Aktiv medlem
Absolut! En resa mellan Växsjö och Lycksele kostar massor av tid och pengar, vilket färdsätt du än väljer.
Visst kan man exemplifiera med ytterligheter i avstånd och pris, men i TS:s fall handlar det om en resa mellan Stockholm och Lund. Åker man på lördag så behöver man troligtvis inte ta ledigt från jobbet, och resan kostar 677:- t.o.r med SJ.
Som flera andra skrivit är det upp till var och en att göra som man vill, både som säljare och köpare.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Blocketpaketet är säkert för köparen, men inte för säljaren (?).

Vad händer om du skickar en kamera till mig, och jag nekar och skickar tillbaka.
Jag får pengarna tillbaka.
Du öppnar paketet och kameran är trasig eller ersatt med en påse grus...

Begär någon att jag ska skicka så begär jag minst halva summan i förskott, beroende på referenser.
Det som händer är väl att säljaren inte godkänner returen. Då låser blocket pengarna och låter säljaren och köparen komma överens. Pengarna finns väl i Limbo till förtret för alla utom för blocket.

En nackdel för säljaren är väl att köparen kanske ångrar sig av någon anledning som egentligen inte har med varans skick att göra. T.ex hittar på något annat som är roligare för pengarna. Köparen får visserligen kosta på sig att returnera varan men så fungerar det ju även om man handlar på öppet köp.
Och så finns ju risken att varan kommer tillbaks till säljaren fast i sämre skick än tidigare. Då blir det knepigt...

Rätta mig om jag har fel.
 

casting

Aktiv medlem
Dvs säljaren har en påse grus, köparen har en kamera och Blocket har pengarna. Låter inte lockande direkt.
Nej jag har aldrig heller sett någon fördel för en säljare med den typen av tjänster.
Själv säljer jag antingen öga mot öga, förskott eller några fall har vi delat på risken, dvs köparen har satt in halva beloppet och resten när hen har fått varan. Då har det handlat om folk jag fått förtroende för, företrädelsevis folk här på fotosidan som varit aktiva länge.
 

PMD

Aktiv medlem
Antalet anmälda fall kan tala för det. Mörkertalet vet vi inget om. Men vad som talar mest för det är ju att nätet har utvecklats till en närmast total kommunikationskoloss som bara haft en ökande kurva av användare sedan starten.
Den handlade ju om en trend med personrån vid affärer öga mot öga och då är inte nätbedrägerier så relevanta.

Jag efterlyser alltså fakta som talar för att trenden som omtalas i det ovan länkade inlägget faktiskt finns.
 

Matte_J

Aktiv medlem
Den handlade ju om en trend med personrån vid affärer öga mot öga och då är inte nätbedrägerier så relevanta.

Jag efterlyser alltså fakta som talar för att trenden som omtalas i det ovan länkade inlägget faktiskt finns.
Okej, eftersom du är så sugen på fakta och själv inte hittat till Google ska jag hjälpa dig lite:

http://www.skaraborgslanstidning.se/article/har-ar-annonsen-bakom-brutala-blocket-ranet/
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=6239282
http://www.dn.se/nyheter/sverige/man-anhallna-efter-frackt-blocket-ran/
http://www.lt.se/stockholm/sodertalje/salde-sin-bil-pa-blocket-blev-ranad-under-provkorningen
http://www.st.nu/medelpad/sundsvall/alnoranet-en-forskracklig-handelse
http://www.dt.se/dalarna/falun/sa-gick-ranet-i-norslund-till


Sedan får du nog fundera på hur du ska använda ordet trend i framtiden. Om varje sak som påstås vara en trend ska beläggas med vetenskapligt utförd statistik från SCB, blir nog användningsområdet ganska begränsat.
 

PMD

Aktiv medlem
Okej, eftersom du är så sugen på fakta och själv inte hittat till Google ska jag hjälpa dig lite:
Normalt brukar det vara den som gör ett påstående som har bevisbördan.

OK, tack för länkarna, men det är trots allt bara anekdotiska bevis om man inte vet hur mycket sånt här som förekom förr. (En av händelserna var f.ö. nästan tio år gammal).

Sedan får du nog fundera på hur du ska använda ordet trend i framtiden. Om varje sak som påstås vara en trend ska beläggas med vetenskapligt utförd statistik från SCB, blir nog användningsområdet ganska begränsat.
Jag använder ordet ganska strikt. Det är rätt meningslöst att tala om en trend baserat på tyckande, subjektiva upplevelser och anekdotiska bevis.

Notera att jag inte hävdar att trenden inte finns. Jag är helt enkelt nyfiken på hur det ligger till, och då räcker inte löst tyckande så bra.
 

martinot

Aktiv medlem
Man måste väga fördelar mot nackdelar. Det är en enorm fördel att kunna köpa grejer av privatpersoner över hela Sverige. Jag skulle tvärtom säga att "ingen tänkande och frisk person" sitter och åker långa sträckor för att slippa betala i förskott? Om man tycker att det är värt att lägga en hel dags resa på att köpa en begagnad kamera så är man antingen van vid väldigt låg timpenning eller också har man inget egentligt liv.
Jag är ingen speciellt rik person, men har en någorlunda hyfsad månadslön och timinkomst (normal+ / övermedel).

Brukar dock normalt inte resa separat för enbart köp/sälj av kamerautrustning (för en bil kan jag göra det), men då jag har bostad, kontor, kunder i alla tre större städer (Stockholm, Göteborg och Malmö) så har det fungerat bra att tajma in det när jag ändå varit i närheten.

Förutom det så har jag både släkt och nära vänner på samtliga tre orter som kan hjälpa mig om det är en kanonaffär och man inte är på plats. Annars avstår jag och väntar till nästa tillfälle - har sällan/aldrig bråttom vid varken köp eller sälj (tror det också kan vara en fördel).

Tillsammans med att jag har god vänner och kollegor i Norges större orter (Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim) som kan hjälpa mig, så har det inte varit några större problem att täcka in mycket av både Sverige och Norge för mig.

Har även haft kompisar som hjälpt mig med hemmabioköp mitt ute på skånska landsbygden (de har haft vägarna förbi med bil emellan storstan och sommarställen på Österlen)!

Är dock helt med på att det kan vara lite krångligare för andra, och att jag haft lite tur här i och med att jag rent naturligt reser en del inom Sverige (och tidigare en hel del även inom Norge, och nu med goda vänner på många platser).

Gör man inte det så är det självklart inte är alls lika lätt. Har full förståelse om man bor lite mer "avigt" till, och inte reser så mycket (och inte heller har folk som kan ställa upp på olika platser om det kniper).

Sedan så behöver det ju inte vara helt fel att kombinera en nöjesresa eller besök i en stad med ett köp/sälj om det fungerar. Har rätt mycket både jobb och familj, men ibland kan jag tycka att det är kul med lite oväntade resor på egen hand.

Kan göra inköpsresor även för lite nya produkter som är väldigt mycket billigare utomlands, eller som inte finns här (och som är för dyra att köpa in via AliExpress eller Ebay). Har en julshoppingresa planerad till Washington i mitten på december (underhållningelektronik, foto, mm), och en till Shanghai i januari (segelbåtsnavigering och elektronik). Åker då själv utan familj och vänner, men passar självklart på att turista och se mig om i städerna samtidigt, och även att köra gatufoto samtidigt. Gillar att resa med familj (precis kommit hem ifrån 2-3 veckors tur runt Kalifornien, och brukar bli en 2-4 utlandsturer med familjen per år), goda vänner, eller trevliga kollegor, men ibland så är det spännande att resa själv.

Det behöver alltså inte innebära att man automatiskt har ett tråkigt eller asocialt liv tycker jag, eller inte heller att man inte värderar sin tid. Skulle på skoj kunna tänka mig (vid rätt tid och tillfälle) ta en nöjesresa till någon svensk småort/bruksort som jag aldrig varit i. Ibland så kan det bli kul även med lite spontana och enkla opretentiösa resor. Kan ju lämpligen kombineras med att man kör en egen fototur samtidigt i byn/stan (aldrig fel med nya intryck).

Det man dock behöver lära sig är "deckarjobb" - att sammanställa information om säljaren, prylarna osv och kunna dra slutsatser från den informationen. Man får googla på personen och prylarna, följa varje ledtråd, ställa rätt frågor och kontrollfrågor på svaren.
Låter vettigt det du säger tycker jag.

Brukar själv enbart basera köp via annonser på tex Tradera (med betygssystem) eller som här på Fotosidan (medlemmar hyfsat länge). Konton kan ju dock vara kapade, så brukar som du både googla upp massivs med fakta (är rätt duktig på informationsinhämtning, och har en del kontakter), samt framförallt vara normalt social och prata ett antal gånger över telefon (fungerar inte det så skippar jag affär - är aldrig så viktigt eller brådskande). Självklart kan man säkert ändå riskera att bli lurad (läste precis Photcons varnande exempel som är värt att vara medveten om), men då känner jag mig iaf tillräckligt säker för att ta chansen att träffas.

Vill man vara säker på att det är rätt person som tar emot pengarna kan man använda Swish. Innan man godkänner ser man då namnet på personen och de uppgifterna kommer från banken.
Jo, det är en bra rekommendation håller jag med om.

Jag har i de flesta fall kört med direktbetalning via PayPal eller just Swish (alltid smidigt att undvika kontanter om det är möjligt).

Har även möjlighet till att själv ta mobilt betalt "på stan" via VISA/MasterCard om det kniper (har liten portabel chipkortläsare ifrån iZettle som kopplas till iPad eller mobil).
 
ANNONS