Annons

Vad använder du för inställningar? Problem med D800E

Produkter
(logga in för att koppla)

0520-11

Medlem
Tjena!

Jag har en D800E och är osäker på inställningarna.
Jag fotar manuellt och oftast JPEG men ibland även RAW. Mitt problem är att färgerna och kvalitén på mina bilder inte känns optimala.

Färgerna på bilderna blir ofta lite konstiga och hittar även en ton utav grönt vilket jag inte gillar. Har läst om flera nikon användare som nämnt den gröna tonen. Jag vet att sånt här går att fixa, t.ex om man fotade i RAW. Men bilderna blir så himla stora på D800E i RAW och "slow down" min fotograferande process när jag måste vänta någon sekund på bilden att sparas. Fixar självklart sånt här på datorn men jag tror verkligen inte att det ska bli såhär från kameran

Dessutom blir bilderna något överexponerade vad jag än gör. På live view och i sökaren är bilden skarp och fin med precis rätt färgton och ljus som jag vill ha, men när jag väl tagit bilden så är den oftast lite mjuk, gul och överexponerad. Jag har testat med alla sorts slutartider, iso osv. Jag har fotat tidigare med andra kameror så som canon 7d, 70d, Nikon D7000 och de har jag inte haft något problem med.

Förstår väl att problemet finns hos mig som inte kan detta eller min kamera. Därför jag ber hjälp av er och undrar vad ni rekommenderar.
Har du en D800E, vad har du för inställningar satta som du tycker fungerar bra? Vad tycker ni andra? =)

MVH Jimmy
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om du tycker att automatiken konstant gör fel åt ett visst håll så går det att finjustera den, både vitbalansen och exponeringsautomatiken. All automatik kommer dock att missa ibland, kontra vad fotografen har tänkt sig. Även JPEG-filernas behandling går ju att justera i kameran, men det brukar alltid bli en kompromiss.

Själv har jag inte tyckt att råfiler har varit något problem på någon kamera jag haft, så länge som jag inte satt i ett för långsamt kort, vilket har hänt någon gång i brist på annat. Ofta har det då varit ett äldre, billigt kort, vilket har lett till viss tragikomik.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Vad använder du för vitbalansinställning?
Auto, direkt sol, molnligt eller manuell?
Testa att sätta vitbalansen på plats mot gråkort manuellt och se om färgsticken är kvar?

Vilken Picture Control använder du?
I den går det att justera bl.a. Nyans och skärpa.
Välj negativa värden (upp till minst –3) för att göra rött mer lila, blått mer grönt och grönt mer gult.
Välj positiva värden (upp till +3) för att göra rött mer orange, grönt mer blått och blått mer lila.


Om du öppnar en bild med "gulstick" och mäter på något grått eller vitt i bilden, ser du om kanalerna är likvärdiga då?
Om du sätter gråpunkten på en sådan neutral yta i bilden, försvinner färgsticket direkt då eller behöver du justera kanalerna manuellt?
 

AWid

Aktiv medlem
Slår in öppna dörrar kanske, men vad betraktar du dina "misslyckade" bilder på? Kan det vara så enkelt att din skärm är okalibrerad (oprofilerad) och därför visar färger "uppåt väggarna"?
 
ANNONS