Annons

Fujifilm X-T1 eller X-T20

Produkter
(logga in för att koppla)

NikiG

Medlem
Hej.

Står i köptankar gällande ett Fuji system och har ett dilemma som är svårt att googla fram (behöver er expertis).

Har länge haft siktet inställt på en X-T2'a men prislappen är något för dyr för mitt hobby / entusiast bruk. Dock försöker jag vara realistisk och då kommit till mitt dilemma.

X-T1 eller nya X-T20?
Jag är något rädd för att den mindre storleken på X-T20 kommer vara irriterande i längden (då detta kommer bli min primära kamera). Är också något fundersam över film egenskaperna hos kameran. 4K (100mbps) läget verkar vara guld men 1080 läget känns något skakigt med sina 36mbps.
Är dock osäker hur 100 vs 36 påverkar utfallet? (Är väldigt okunnig inom detta)

Så frågan är egentligen om X-T1 är en bättre kamera än X-T20 - eller är det vise versa?

Vilken ska jag satsa på enligt er?

Vad jag fotograferar: Resor, landskap, barn & porträtt.
Vad jag filmar: Uteslutande resor

Det gör ju inte saken lättare att Fuji är underbart diffusa med leveransdatumet "någon gång i mitten / slutet av februari - antagligen inte mars" när jag har en resa till Mauritius inbokad den 25-februari där jag såklart vill ha med en ny skönhet.

Tack. /N
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag tycker definitivt inte att min X-T10 är för liten - och då har jag stora händer. Tvärtom föredrar jag den nättare storleken framför storebror X-T1. Den stora fördelen med X-T1 är ju sökaren, men annars tycker jag X-T20 verkar vara ett givet val. Känn på dem i butik om du är osäker!
 

freed

Medlem
Hur har det gått? Jag är i samma dilemma. X-t1 är (var) en dyrare kamera som var bättre än x-t10. Nu har x-t2 kommit och x-t20 är väl en enklare version av denna. Men hur ställer den sig jämte x-t1?

Även för mig är x-t2 en för dyr kamera. Ska man försöka komma över en x-t1 eller x-t20 och varför den ena eller andra?
 

r2d2

Aktiv medlem
Hur har det gått? Jag är i samma dilemma. X-t1 är (var) en dyrare kamera som var bättre än x-t10. Nu har x-t2 kommit och x-t20 är väl en enklare version av denna. Men hur ställer den sig jämte x-t1?

Även för mig är x-t2 en för dyr kamera. Ska man försöka komma över en x-t1 eller x-t20 och varför den ena eller andra?
beror på vad du ska fota och hur. jag har t1 idag och är väldigt glad i den men vill byta upp mig till en t2 och en t20 (ska ha 2 hus) med tiden.

fördelarna är som jag ser det främst:
snabbar AF
bättre ISO prestanda
fler megapixel

men det funkar fortfarande bra att fota allt från skateSM till porträtt och bröllop med xt1, tror dock det blir lite enklare med nya generationen.
 

freed

Medlem
Vad jag menar är, vilken är den bättre kameran? Väger den nya sensorn och snabbare af upp mot vädertätning, isoratten, formatet osv?
 

freed

Medlem
Diverse. Resor, barnen, random när man har den med sig ute på stan eller i skogen osv typ.
 

smislo

Aktiv medlem
Jag skulle välja X-T20 idag.

Storlek mindre (det stämmer att grepp är lite irriterande, speciellt om man kommer från DSLR), lättare, bättre AF, bättre sensor, helt enkelt en generation bättre.

Det med greppet kan man lösa med Handgrepp MHG-XT10 till X-T10/X-T20. då sitter kameran mycket bättre.

Jag är också i behöv av andra hus för sportfoto. Tanken är att vänta X-T3, hoppas att Fuji svara på Sony A9 med X-T3 (inte med priset).

Jag har X-T20 med 18-55/2.8-4, 50-200/3.5-4.8 och 23/2. Blixt Metz M400. Detta känns som perfekt kit för resor...

http://www.objektivtest.se/nyheter/nya-fujifilm-x-t20-prisvart-prestandamonster/
 
ANNONS