Annons

Darktable – ändra importkatalog?

Produkter
(logga in för att koppla)

johlie

Aktiv medlem
Hej,

efter stor hjälp i detta forum med att köpa kamera (blev en Fujifilm X-E2) har jag nu testat att jobba litet i Darktable, som spontant känns som ett bra program att börja med.

Nu ville jag importera min första hela filmrulle, men eftersom jag jobbar på en Macbook air med ganska liten hårddisk vill jag helst inte mellanlagra några filer där, utan importera dem direkt till extern hårddisk. Hur ändrar jag baskatalogen? Jag har googlat en del, men hittar ingenting tydligt om detta, annat än ändring av namnet får »Base directory« som är satt till

$(PICTURES_FOLDER)/Darktable

Hur är det smartaste sättet att ändra detta, och generellt att jobba med Darktable och extern hårddisk?

Hur gör jag om jag framkallar några enstaka foton på datorn, och sedan vill implementera dem med baskatatlogen?

Jag ser att den här sidan beskriver något slags synkronisering med hårddisk, men det besvarar inte riktigt frågan för mig ändå, eller så förstår jag inte helt vad som skrivs.

Tack på förhand!
johlie
 

dotcom

Medlem
Hej!

Jag har använt Darktable i Linux litegrann men långt ifrån någon expert, men för mig så ligger databasen i /home/user/.config/darktable/library.db borde vara nått liknande på Mac, vet ej hur/var man ändrar den. Men man kan starta darktable med --library /sökväg/tillvalfri/katalog.db om man vill flytta den.

$(PICTURES_FOLDER)/Darktable som du skrev vet jag inte vad det är för, kanske nått med hur darktable döper filer, har inte ändrat detta.

I default så sparar darktable en .xmp fil för varje bild i varje mapp går dock att stänga av.

Hoppas det löser sig :)
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Nu ville jag importera min första hela filmrulle, men eftersom jag jobbar på en Macbook air med ganska liten hårddisk vill jag helst inte mellanlagra några filer där, utan importera dem direkt till extern hårddisk. Hur ändrar jag baskatalogen? Jag har googlat en del, men hittar ingenting tydligt om detta, annat än ändring av namnet får »Base directory« som är satt till

$(PICTURES_FOLDER)/Darktable

Hur är det smartaste sättet att ändra detta, och generellt att jobba med Darktable och extern hårddisk?
Jag skulle börja med att helt enkelt (utan att blanda in Darktable) kopiera filerna från minneskortet till en mapp på den externa disken där du vill ha dem och sedan när det är klart, i Darktable välja import -> katalog och peka på mappen dit du just kopierade bildfilerna.
 

johlie

Aktiv medlem
Hej,

tack för svaren.

Jag trodde det fanns någon fördel med att importera direkt från kameran (för läsningen av RAF-filerna?), men kanske jag missförstått detta.

När man importerar från kameran verkar det ju som att Darktable döper om filerna till ett eget system. Händer detta även om man importerar direkt från en katalog?


Jag lyckades i alla fall lösa ändringen av målkatalogen genom att ändra

$(PICTURES_FOLDER)/Darktable

till

/Volumes/[namnet på min hårddisk]/[katalogen]

Svårare var det tydligen inte.

Men om ni tycker det är lika bra att importera från kataloger kanske det är ännu smidigare, beroende på hur det funkar med omdöpningen av filnamnen.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Hej,

tack för svaren.

Jag trodde det fanns någon fördel med att importera direkt från kameran (för läsningen av RAF-filerna?), men kanske jag missförstått detta.
Jodå, det är ju om inte annat enklare :)

Mitt förslag var mer av en workaround för att tillsvidare kringgå svårigheten.

När man importerar från kameran verkar det ju som att Darktable döper om filerna till ett eget system. Händer detta även om man importerar direkt från en katalog?
Nej, då verkar den acceptera namnen som de är.

Jag lyckades i alla fall lösa ändringen av målkatalogen genom att ändra

$(PICTURES_FOLDER)/Darktable

till

/Volumes/[namnet på min hårddisk]/[katalogen]

Svårare var det tydligen inte.

Men om ni tycker det är lika bra att importera från kataloger kanske det är ännu smidigare, beroende på hur det funkar med omdöpningen av filnamnen.
Utan att direkt ha följt diskussioner om Darktable i detalj så kan jag tänka mig att den nuvarande importfunktionen är lite av en prototyp och att man på sikt tänker sig något mer likt hur det funkar i de flesta andra program, som LR, men även C1 mfl. Dvs att det nuvarande scenariot där import a) kopierar bilder, b) skapar en datumbaserad mappstruktur och c) döper om filer, är ett av flera olika alternativ för hur en import går till. Lightroom gör ju (utom omdöpningen av filer) likadant med fabriksinställningar (skapar en datumbaserad mappstruktur på en plats programmet bestämt), sedan väljer nog många att skapa en egen mappstruktur istället. Liknande alternativ dyker sannolikt upp även i Darktable med tiden.
 
ANNONS