Annons

Kamera till digitalresistent pensionär

Produkter
(logga in för att koppla)

johlie

Aktiv medlem
Efter att här ha fått stor hjälp, således köpt en Fujifilm X-E2 och återfunnit gammal fotoglädje funderar jag nu på att köpa en liknande kamera till min far, som jag har att tacka för introduktionen i kameravärlden, då med en Canon AE-1.

Han har inte fotat på ett par decennier, men allt gammalt analogt sitter kvar i ryggmärgen, det är jag säker på, och jag tror att en sådan återuppväckt hobby skulle göra gott. I övrigt är han helt digitalt faktaresistent, närmast en reflexartat militant analogist, som endast under tvång nyttjar en vanlig, dum mobiltelefon. Dock blott på grund av oerfarenhet; han uppskattar fördelarna egentligen. Men överföring till dator etc kommer min mor få ta hand om. Den burken rör han inte,

Därför är det viktigt att kameran känns analog och jag har ringat in det till två kandidater:

Fujifilm X-E1 - då skulle vi ha nästan samma kamera, vilket jag ser som en pedagogisk fördel, samt;
Fujifilm X-Pro 1 - större grepp, samt analog sökare.

Vilken tror ni mest på? Det skall nämnas att han bär glasögon både för lång och kort syn. Är då en diopterratt nödvändig om man skall se utan glasögon i sökaren, och räcker den på X-E1 till i normalfallet? X-Pro 1 har väl ingen alls?
 

ajoe

Aktiv medlem
Hmm, då har han kontroll på fotograferandets elementa, brännvidd, skärpedjup etc, och då vore Fuji logiskt med begripliga kontroller. Även jag är ju Fuji-freak...

Jag har använt både T2 och T20 och med glasögon är ju sökaren på T2 mycket bättre än på T20.

Vore inte en lösnig att du försöker hitta en begagnad T1, jag tror den har i princip samma sökare som T2 och dessutom så har den ju också alla tre rattarna?

Tänker man tanken till slut så kunde väl också en DLSR vara mer lik det han haft tidigare? Om det nu finns någon som inte är patetiskt beroende av en massa menyer... Ur "meysynvinkel" är ju Fuji helt i särklass, liksom att det naturligtvis vore smart om ni hade samma objektivfattning.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det är ju kanske en prisfråga. Men har din far kört analogt så är en beg XT1 ett utmärkt val. Samtidigt, det finna bra rabatter på T1 nu när restlager sälja. T1 är ju ett snäpp upp i utvecklingen, men det kostar.
En T1 måste han kunna hantera, har han kört AE eller F1 känner han igen sig direkt. Mot F1 som är min erfarenhet saknas dock finesserna i spotmätningen (F1 hade ju en ljuscirkel som visade medan Fuji "bara mäter mitt men inte visar spotmätområdets storlek). Men o andra sidan ser man ju i sökaren/på skärmen hur det blir..
Diopter på t ex T1 justerar det man behöver, sitter litet lagom avigt till för att inte ändras lätt.

E2 funkar, m,en T1 är ju i princip en digital Canon F1 knappmässigt. T1 kan man fota med direkt, utan att behöva lära sig menyer - givet den är rätt grundinställd med sharpness etc. Se till att firmware är uppdaterad.

Har nu gamla Fd-objektiv kvar, köp adapter.!

-J!
 

johlie

Aktiv medlem
Tack för svar.

Ja, X-T1 och X-T10 är nog ännu bättre formmässigt, men så klart litet dyrare. Budgeten är här: så billigt som möjligt.

Är sökaren i T10 större än X-E1, och den i t1 ännu större?

X-Pro1 går nog bort då antar jag, på grund av icke befintlig diopterratt?

Jag kan eventuellt köpa ett X-E1-hus för dryga tusingen. Det måste väl vara ett okej pris i sådana fall?
 

martinot

Aktiv medlem
Är sökaren i T10 större än X-E1, och den i t1 ännu större?
T1/T2, Pro1/2 har större sökare än de andra kamerorna.

T10 har inte större sökare än E1, men däremot så är den betydligt snabbare (mindre laggande) och mindre flimrig.

Jag har en E1 som är en jättetrevlig kamera på många sätt (var min första spegellösa, och köpte den som billigt test av X-systemet då jag var först och främst inne på en A6000). Däremot så är den teknist ganska omodern och gammal vid detta laget (och redan när jag köpte den - det går fort med utvecklingen kring spegellöst).

Bildkvaliteten är fortfarande jättebra (ivf. för mina behov), men gällande sökare och AF så är den rätt långsam och seg med moderna mått mätt (men även jämfört med den som är van vid DSLR, och RF, även av äldre modeller).

T2/T20/Pro2/E3 har klart modernast sökare och snabbare bättre AF, medans T1/T10/E2/E2S är någonstans mitt emellan.

Jag kan eventuellt köpa ett X-E1-hus för dryga tusingen. Det måste väl vara ett okej pris i sådana fall?
Är som sagt en av de tidigaste spegellösa från Fujifilm, men för det priset så skulle jag säga att det är ett riktigt klipp och du får extremt mycket kamera för pengarna. Speciellt på bildkvalitetssidan.

Men var beredd på en hyfsat tråkig sökare (långsam, flimrig) och ganska seg AF (har inga PDAF-punkter på sensorn). Så det beror mycket på vad man skall fota (snabba, eller stillastående motiv), och vilka krav man har (kommer man från optisk DSLR så är skillnaden stor till det klart sämre), men priset låter ju absolut bra!

Kan man stå ut med nackdelarna ovan så är det i övrigt en jättetrevlig kamera (har fortfarande kvar min och använder den mellan varven med förtjusning).

Väldigt enkel och billig start om man vill komma igång och testa på Fuji X-systemet, men man skall då som sagt vara medveten om att dess uppenbara nackdelar inte är lika uttalade på moderna spegellösa hus (som tex. senaste generationens Fujihus).

Så till sist handlar det (som allt som oftast) om vilka krav/förväntningar man har och vilken budget man vill/kan avsätta.
 

johlie

Aktiv medlem
T1/T2, Pro1/2 har större sökare än de andra kamerorna.

T10 har inte större sökare än E1, men däremot så är den betydligt snabbare (mindre laggande) och mindre flimrig.

Jag har en E1 som är en jättetrevlig kamera på många sätt (var min första spegellösa, och köpte den som billigt test av X-systemet då jag var först och främst inne på en A6000). Däremot så är den teknist ganska omodern och gammal vid detta laget (och redan när jag köpte den - det går fort med utvecklingen kring spegellöst).

Bildkvaliteten är fortfarande jättebra (ivf. för mina behov), men gällande sökare och AF så är den rätt långsam och seg med moderna mått mätt (men även jämfört med den som är van vid DSLR, och RF, även av äldre modeller).

T2/T20/Pro2/E3 har klart modernast sökare och snabbare bättre AF, medans T1/T10/E2/E2S är någonstans mitt emellan.



Är som sagt en av de tidigaste spegellösa från Fujifilm, men för det priset så skulle jag säga att det är ett riktigt klipp och du får extremt mycket kamera för pengarna. Speciellt på bildkvalitetssidan.

Men var beredd på en hyfsat tråkig sökare (långsam, flimrig) och ganska seg AF (har inga PDAF-punkter på sensorn). Så det beror mycket på vad man skall fota (snabba, eller stillastående motiv), och vilka krav man har (kommer man från optisk DSLR så är skillnaden stor till det klart sämre), men priset låter ju absolut bra!

Kan man stå ut med nackdelarna ovan så är det i övrigt en jättetrevlig kamera (har fortfarande kvar min och använder den mellan varven med förtjusning).

Väldigt enkel och billig start om man vill komma igång och testa på Fuji X-systemet, men man skall då som sagt vara medveten om att dess uppenbara nackdelar inte är lika uttalade på moderna spegellösa hus (som tex. senaste generationens Fujihus).

Så till sist handlar det (som allt som oftast) om vilka krav/förväntningar man har och vilken budget man vill/kan avsätta.

Tack så mycket för utförligt svar. Jag tror att det kommer bli ett manuellt objektiv, åtminstone till en början, så autofokus är inte högst prioriterat, men bra att veta ändå.

Litet vid sidan om: kan man fokusera med Pro-serien med den optiska sökaren, eller hur fungerar det? Och hur fungerar det även med AF; får man någon indikation på att fokus är träffat?
 

SallyIV

Aktiv medlem
För runt en 1000-lapp är det som skrivits ett fynd, om än inte nyaste modell, men en bra väg in i Fuji-världen. Men en T1 för runt 5 000:-, då landar ni på bland det vassaste Fuji har -generation 2 av sensor/processor duger långt !

Jag vet inte om E1 har samma focus assist som E2, trycker man in Control Wheel så förstoras bilden 3x. Med focus peaking blir det hyfsat enkelt att ställa skärpa.
Med manuellt bör det inte vara över ca 50 mm, det motsvarar ju ca 80 mm och då är skärpedjupet inte så stort.

AF med manuella objektivt finns inte.

-J!
 

PMD

Aktiv medlem
Tänker man tanken till slut så kunde väl också en DLSR vara mer lik det han haft tidigare?
Ja, för att någon som är "digitalresistent" ska acceptera en elektronisk sökare så behöver den sökaren vara mycket bra. Det kanske inte ens finns så bra elektroniska sökare än?
 

PMD

Aktiv medlem
Jag vet inte om E1 har samma focus assist som E2, trycker man in Control Wheel så förstoras bilden 3x. Med focus peaking blir det hyfsat enkelt att ställa skärpa.
Det bästa fokuseringshjälpmedlet på Fujikameror tycker jag är den elektroniska snittbilden. Den finns väl på alla modeller?
 

Larsa Andersson

Aktiv medlem
Litet vid sidan om: kan man fokusera med Pro-serien med den optiska sökaren, eller hur fungerar det? Och hur fungerar det även med AF; får man någon indikation på att fokus är träffat?
Nej det går inte att fokusera med den optiska sökaren, bara med den elektroniska. Tyvärr så är det ingen mätsökare som Leica. Därför blev det en X-T1 för mig som jag är helnöjd med. Om man kan se om AF har fångat focus i den optiska sökaren vet jag inte.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Det bästa fokuseringshjälpmedlet på Fujikameror tycker jag är den elektroniska snittbilden. Den finns väl på alla modeller?

Jo, men den kräver relativt mycket ljus och en någerlunda vertijkal "linje" i motivet. Jämfört med Leica M2 eller min Canon F1 är Fuji's inte i närheten, focus peaking tycker jag är bättre.

-J!
 

johlie

Aktiv medlem
På X-E2:an tycker jag hittills att den bästa metoden av de tre som finns är att bara zooma in maximalt och fokusera. Tar litet längre tid, men är precisare.

Finns alla tre på också på X-E1 – alltså färgförstärkning (är det peaking?), tredelad bild, samt inzoomning?
 

Dubbelolle

Aktiv medlem
Tänk på att alla, speciellt äldre, är rätt darriga på handen. en bra skakreducering bör absolut rekommenderas, gör enorm skillnad, LO
 

johlie

Aktiv medlem
Tänk på att alla, speciellt äldre, är rätt darriga på handen. en bra skakreducering bör absolut rekommenderas, gör enorm skillnad, LO
Bra tips, tackar! Det är ingen fara alls (än) i mitt fall, men skall tänka på det vid senare inköp av objektiv i alla fall. Vi stannar ändå vid Fujifilm, av de två anledningarna att jag besitter en sådan – så vi kan byta objektiv och framför allt erfarenheter (läs: distanssupport vid påstått digitalhaveri (»Jag tryckte bara på en knapp, och nu är allt trasigt, det blir alltid så med mig och datorer …«) – samt den analoga känslan som ju påminner en del om det han hade.

(Visst, Olympus hade varit nåt, men är mindre och, återigen, ett annat system. Bäst kanske Nikon Df hade varit, då det är mer att hålla i, men är fel budget, förutom samma ovanstående argument.)
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, för att någon som är "digitalresistent" ska acceptera en elektronisk sökare så behöver den sökaren vara mycket bra. Det kanske inte ens finns så bra elektroniska sökare än?
En annan tanke är att brännvidderna kommer att kännas ovana om man byter från film till APS-C. Så egentligen vore kanske någon Leica det bästa valet. Synd bara de är lite i dyraste laget
 

martinot

Aktiv medlem
En annan tanke är att brännvidderna kommer att kännas ovana om man byter från film till APS-C. Så egentligen vore kanske någon Leica det bästa valet. Synd bara de är lite i dyraste laget
Var nyligen nära att köpa en väldigt välhållen beg. M9 för ca 10 papp, så det går att hitta till riktigt hyfsade priser (för att vara Leica), men däremot fortfarande väldigt långt ifrån det låga önskade prisspann som TS uppgivit (ca 1 papp).

Det sagt så är det ju rätt stor skillnad på erfarenhet att fota med analog SLR jämfört med analog RF. Så är inte så säker på att det är helt naturligt steg där (även om jag själv tycker RF är helt överlägset om man manuellt skall fokusera med endast fasta vidvinkel/normalobjektiv).

Tror inte heller att skillnaderna i brännvidd är något större problem. Ganska enkelt, även för en pensionär tror jag, att räkna om med cropfaktorn 1,5 (om inte annat kan ju sonen hjälpa till med det då det mest behövs vid inköpstillfället av objektiven).
 
ANNONS