Annons

Sälja begagnad kamerautrustning som enskild firma

Produkter
(logga in för att koppla)

Boniac

Aktiv medlem
Hej Fotosidan. Funderar på att sälja av mig en del gammal fotoutrustning. Funderar lite på hur det går till praktiskt så låt oss utgå från ett räkneexempel.

- Ex: Fotoutrustning för 40000 kr inkl. moms skall säljas. Jag har en enskild firma med F-skattesedel och även köparen är ett företag. Köparen vill ta köpet om vi skriver ett momskvitto. Då landar momsen på 8000 kr. Hur går jag vidare efter försäljningen? Kommer de 8000 kr i moms kunna att kvittas mot ex. 8000 kr i moms vid inköp? Säg att jag köper en dator för 40000 kr inkl. moms. Tar de momsen ut varandra? Eller hur går jag vidare rent bokföringsmässigt.

Tack på förhand och ursäkta den otydliga frågeställningen - är hyffsat förvirrad.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Ja, du kommer få kvitta momsen i momsredovisningen. Du har en ruta för hur mycket moms du betalat och en för hur mycket moms du fått in. Sen får du betala in mellanskillnaden, eller så får du tillbaka mellanskillnaden.

Det är ingen skillnad mot om du gör ett jobb för ett företag.

Det enda du ska tänka på är att du inte ska lägga på moms för saker som du köpt av privatpersoner utan moms.
 

joakim d

Aktiv medlem
Jag utgår från att du köpt utrustningen i firman för annars är det tveksamt om du kan sälja privata prylar.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag utgår från att du köpt utrustningen i firman för annars är det tveksamt om du kan sälja privata prylar.
Det handlar väl inte om att sälja privat utan att sälja i firman?

Men svårare än så här är det inte:
Har du köpt en pryl med moms och tagit upp det som en kostnad i firman så säljer du samma pryl begagnad med moms.
 

joakim d

Aktiv medlem
Det handlar väl inte om att sälja privat utan att sälja i firman?

Men svårare än så här är det inte:
Har du köpt en pryl med moms och tagit upp det som en kostnad i firman så säljer du samma pryl begagnad med moms.
Ja, det var precis det jag undrade. Är utrustningen inköpt privat eller i firman, för mig framgick det inte i originalposten.
 

Tommy Blomster

Aktiv medlem
Hej Fotosidan. Funderar på att sälja av mig en del gammal fotoutrustning. Funderar lite på hur det går till praktiskt så låt oss utgå från ett räkneexempel.

- Ex: Fotoutrustning för 40000 kr inkl. moms skall säljas. Jag har en enskild firma med F-skattesedel och även köparen är ett företag. Köparen vill ta köpet om vi skriver ett momskvitto. Då landar momsen på 8000 kr. Hur går jag vidare efter försäljningen? Kommer de 8000 kr i moms kunna att kvittas mot ex. 8000 kr i moms vid inköp? Säg att jag köper en dator för 40000 kr inkl. moms. Tar de momsen ut varandra? Eller hur går jag vidare rent bokföringsmässigt.

Tack på förhand och ursäkta den otydliga frågeställningen - är hyffsat förvirrad.

Självaste försäljningen till köparen är lätt, utgår vi från ditt exempel så skapar du en faktura med: ”Kamerautrustning XXX – 32 000 kr, moms 8 000 kr, Totalt: 40 000 kr”

Tänk dock på att inte bokföra det som försäljning av varor eller tjänster, utan du använder samma konton som när du bokade upp inventariet och avskrivningarna.
Har du fortfarande avskrivningar kvar på utrustningen så ska du även boka eventuell ”Förlust vid avyttring av maskiner och inventarier”.

Om du gör din momsrapport på Skatteverkets webbsida så kommer du att få en varning att utgående moms inte stämmer med försäljningen. Skriv i en förklarning i rutan ”Övriga upplysningar”.
 

Boniac

Aktiv medlem
Tack för all hjälp allihopa. En sista fråga - spelar det någon roll ifall jag skriver en faktura eller endast fixar ett kvitto med moms?
 

Arctistic

Medlem
1. Om nu din enskilda firma är registrerad inom fotografi så är det ju inga problem att sälja begagnad fotoutrustning via den, och det är osannolikt att det någon skulle lägga energi på att fråga om utrustningen en gång är köpt av privata skäl eller företagsskäl då enksikd firma och du som privatperson är i stort sätt samma sak ekonomiskt, men för du bok på helt rätt sätt så ska du ju eg ha utrustningen bokad som anläggningstillgång med avskrivningstakt.
Självklart ska företagets utrustning säljas via företaget, så din frågeställning gör att jag gissar på att sakerna kanske inte är inbokade.

2. Momsen är inga problem. Självklart kan du sälja med moms, och dra av dem mot ett annat inköp.

3. Men det som är en större partypooper är ju att säljer du kameran via företaget med momskvitto så är det ju en företagsförsäljning och det innebär ju att försäljningen blir en ren vinst som ska bokas in och då är det ju skatt på den vinsten. En försäljning på 40k tillför ju 40k till din omsättning så vida det inte är som någon annan skrev så att du redan har sakerna i företaget bokade som tillgångar.

Så...är utrustningen inbokad i firman eller inte? Svaret ger en hint om bästa sättet att sälja.

Nu kan jag inte riktigt rekommendera gråskaleaktiviteter men om man nu vill kräma ur så mycket som möjligt till sig själv så kan det ju vara så att har man sedan länge avskrivna tillgångar i en enskild firma eller andra privata tillgångar i form av kameror som man vill sälja så är nog en privatförsäljning mest lukrativ och enklast.
 
ANNONS