Annons

Zeiss 12/2,8 el Fujifilm 14/2.8 ?

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Tänkte komplettera med en fast vidvinkel och väljer mellan dessa till min X PRO 1. Båda verkar bra vad jag läst på. Vilken skulle ni valt och varför? //Tack Patrick
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ingen större skillnad?

Tänkte komplettera med en fast vidvinkel och väljer mellan dessa till min X PRO 1. Båda verkar bra vad jag läst på. Vilken skulle ni valt och varför? //Tack Patrick
Ser jag ingen större skillnad så köper jag orginal. Det fungerar alltid och är vanligen lättare att sälja i andra hand.
 

afe

Aktiv medlem
Behöver du 2,8? Annars är ju Fujis 10-24 riktigt bra och du får ännu mer vidvinkel.

Själv använder jag aldrig så vidvinkligt och kommer att köpa 16mm f/1,4 :)
 

martinot

Aktiv medlem
Tänkte komplettera med en fast vidvinkel och väljer mellan dessa till min X PRO 1. Båda verkar bra vad jag läst på. Vilken skulle ni valt och varför? //Tack Patrick
Svårt. Jag valde Zeiss då jag ville ha den kortare vidvinkeln helt enkelt.

Såg den som ett bättre komplement till en annan fast vidvinkel som jag redan hade i form av 16/1,4 (som iofs. är lite tyngre och större än bägge de).

Har också 10-24/4-zoomen, men den är rätt tung på kameran i jämförelse med bägge dessa fasta alternativ, och ljussvagare som f/4(fast OIS som kan väga upp det ibland).

Sedan kommer en ny mycket spännande och intressant vidvinkelzoom på 8-16/2,8 att lanseras under detta året (men räknar med att det blir både dyrt, stort och relativt tungt jämfört med dessa).

Rekommendation: Bägge dessa fasta vidvinklar är utmärkta och fantastiskt trevliga objektiv. Välj efter den bildvinkel som du främst vill ha, och som passar dig och dina övriga objektiv bäst är mitt råd.


För de som är lite oroliga över tredjepartsobejktiv (normalt med rätta); Just specifikt i specifikt detta fall så har Zeiss och Fuij har ett samarbete för dessa tre X-mount Touit (precis som Zeiss och Sony för Zeiss E-mountobjektiv), och det är Fuji som hjälpt till med elektroniken/mjukvaran och AF-specar i alla de Zeissobjektiven. De testar och stödjer de fullt ut på sina kamerahus (även om de inte säljer de själva eller sköter garanti på de). Därav att de objektiven finns med på Fujis egna officiella roadmap och sidor (som tex. http://www.fujifilm.com/products/digital_cameras/xf_lens/roadmap/).
 

Bilagor

SallyIV

Aktiv medlem
Du har även Samyang 12/2,0. Helt manuellt, men med den brännvidden är fokusering inte direkt svår. Ett aber är att fattningen kan ha ett spel på någon 1/10 så att det rör sig litet mot huset vid fokusering. Känns sådär men i övrigt kan jag rekommendera det, ligger på en 3 500:-

Även Samyang's 8/2,8 kan rekommenderas. Ett aber med det är att fötterna gärna kommer med ;-)

Sedan börjar det dyka upp en del billiga (helt manuella) kineser. Jag har bl a Mekie 28/1,8 och för de priserna är de klart rekommendabla. Vinjettering förekommer så 4,0 eller 5,6 är bäst, vilket ju å andra sidan ger skärpedjup och bra för street.
De är små.

eBay, Linkdelight, Amazon bl a har dessa.

https://www.fujix-forum.com/threads/some-chinese-lenses-meike-zonlai-wesley-neewer.69427/

-J!
 

interpix

Aktiv medlem
Tack för all input! Jag har tittat på 10-24 men är rädd att den blir lite stor och tung- Har redan Samyangs fisköga :) och en normalzoom till kameran. Lutar väl åt Zeissen då pga av exta millimeraran. Synd att den är är ful bara :)
 
ANNONS