Annons

Fujifilm X-E3. 18-55/2,8-4 VS XF 23/2,0 R WR

Produkter
(logga in för att koppla)

SofiaJ1

Aktiv medlem
Hej!

Jag går i tankarna att köpa mig en fujifilm X-E3 som komplement till min Nikon D7000. För att ha med på resor. Helt ny på dessa kompaktkameror!

Jag fotar oftast med fast 35mm 1,8 men kan ibland känna mig låst med 35mm.

Vad jag har förstått motsvarar 23mm 35mm. Men hur funkar det med 18-55 till fuji kameror? Är bländaren på 2,8 motsvarande 3,5 till kitobjektiv från Nikon eller är detta lite vassare?
För det objektivet sålde jag vidare samma vecka som jag köpte min Nikon.

Tacksam ör tips och råd!
 

ztenlund

Aktiv medlem
Eftersom sensorn är lika stor i X-E3 som i D7000 så behöver du inte hålla på och räkna om för att jämföra. Har du 35 mm till din D7000 så kommer det att bli likadant med 35 mm på X-E3. Detsamma gäller ljusstyrkan på objektivet.
 

ErlandH

Aktiv medlem
Nja, 35/1,8 på Nikon D7000 motsvaras av 35/1,8 på Fuji X-E3. Kamerorna har lika stora sensorer.

Men jag förstår att du känner dig låst med bara ett 35/1,8 på en kamera med asp-c-sensor. Jag skulle hellre satsa på 23/2 eller en normalzoom.

Fuji 18-55/2,8-4 är en utmärkt normalzoom. F/2,8 är "lite vassare" än f/3,5, dvs lite ljusstarkare.
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Nja, 35/1,8 på Nikon D7000 motsvaras av 35/1,8 på Fuji X-E3. Kamerorna har lika stora sensorer.

Men jag förstår att du känner dig låst med bara ett 35/1,8 på en kamera med asp-c-sensor. Jag skulle hellre satsa på 23/2 eller en normalzoom.

Fuji 18-55/2,8-4 är en utmärkt normalzoom. F/2,8 är "lite vassare" än f/3,5, dvs lite ljusstarkare.
Men hur kommer jag då uppleva 23/2 på Fujifilmen? Mer vidvinkel eller som mitt nuvarande 35mm?
Vad skulle vara ett normalzoom till fuji?
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Eftersom sensorn är lika stor i X-E3 som i D7000 så behöver du inte hålla på och räkna om för att jämföra. Har du 35 mm till din D7000 så kommer det att bli likadant med 35 mm på X-E3. Detsamma gäller ljusstyrkan på objektivet.
Okej, tack! För objektivet som ingick var ett 23/2, kommer det alltså bli lite mer "vidvinkel" och bättre bländare än mitt nuvarande 35/1.8?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Men hur kommer jag då uppleva 23/2 på Fujifilmen? Mer vidvinkel eller som mitt nuvarande 35mm?
35/1,8 på Nikon D7000 motsvaras av 35/1,8 på Fuji X-E3. Kamerorna har lika stora sensorer.
23 är mindre än 35. 23/2 är alltså mer vidvinkel.
Vad skulle vara ett normalzoom till fuji?
Fuji 18-55/2,8-4 är en utmärkt normalzoom.
 

MichaelB

Aktiv medlem
Jag har Fujifilm X-E2 & Fujinon XF 18-55/2.8-4 tycker det är men mycket smidig & bra kombo när man inte vill släpa på en fullstor DSLR. Gillar zoomen då man får lite bättre möjligheter & inte behöver "Zooma" med fötterna hela tiden. Kameran kan jag inte bedömma då jag inte ägen dem men X-E2 som är föregångaren upplever jag som en bra & trevlig kamera med fin kvalite samt bra reglage. Gissar att X-E3 inte blivit sämre. Objektivet är skarp samt ger bra mekanisk känsla med en väl fungerande bildstablisering.
 

gunte

Aktiv medlem
Har samma kombo som föregående som promenad/vardagskamera. Bytte till 18-55 från 35:an som jag upplevde som lite tråkigt med begränsningen. Mycket nöjd med kvalite på objektiv och bilder.
Kan rekommendera att du köper till en rem Peak Design Lite som förövrigt säljes till extrapris nu.
Har kameran fäst o öglan höger och i botten så kameran hänger väldigt bekvämt med objektivet neråt.
Mv/Gunte..
 

SofiaJ1

Aktiv medlem
Tacksam för tipsen! Klickade hem kameran med ett 23mm objektiv efter lite resensioner och samtal med cyberphoto. Tack för hjälpen!
 
ANNONS