Annons

Finns det en baksida med att dela bilder på Facebook?

Produkter
(logga in för att koppla)

Visom

Aktiv medlem
Deras enda uppsåt är att tjäna pengar, om det gott eller inte får man bedöma själv. Men det skadar inte att fundera ett ögonblick över hur något kan "gratis".
Inget är gratis. Verkar det vara gratis så är det du som är produkten. Det är min inställning till alla siter som är 'gratis'.
 

iSolen.se

Guest
Det gör i ärligheten namn även din granne, din partner eller du själv... Eller du har aldrig någonsin blivit fotad eller fotat något med en mobiltelefon - som någon synkar mot ett moln. Med ägare till mobilen samt tid och plats för när bilden är tagen? Eller sökt på google - du vet att alla dina sökningar sparas och analyseras? Du vet att dina telefonsamtal, sms med mera sparas - under en period ska tilläggas - samt att det går att se var du befann dig när du ringed eller skickade dessa?
Facebook i all är - men de gör inget som ingen annan gör.
Nej jag skapar ingen databas över 2 miljarder användare och hur de hänger ihop, var de är, vilka sidor de surfar på etc.

Inte min teleoperatör eller min bredbandsoperatör heller.
 

PMD

Aktiv medlem
Dessutom innebar datalagringsdirektivet att teleoperatörerna var tvungna att spara trafikuppgifter och inte själva trafiken, dvs SMS och telefonsamtal fanns det inga krav på att spara.

Hursomhelst så gäller det inte längre, som du påpekade.

Google och Facebook sparar betydligt[1] mer uppgifter om sina användare än vilken teleoperatör eller ISP som helst. Och man behöver inte anlita sin ISP för email. Det går bra att använda en annan emailtjänst på nätet. Helst en krypterad sådan om man vill hålla sina email för sig själv och dem man skickar dem till.

[1] Dagens "anders", dvs "understatement".
 

martinator

Aktiv medlem
Och för att polis skall få ut dessa teleuppgifter så måste brottet kunna generera minst 2 års fängelse.
Är ju totalt ointressant - tror inte heller Facebook ger ut uppgifter hur som helst till vem som helst. Dessutom är risken att hackas ett större hot.

Vad gäller google så innefattar deras databas hela G-mail.... Det innebär att google har minst lika bra data över vem som känner vem som facebook. Även om detta inte är data de säljer så finns den och precis som med Facebook är den stora risken att bli hackad. Alla kartlägger vad de kan i syfte att ge "användaren en bättre upplevelse". Bara inse och leva vidare.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja det kanske är en självklarhet för många att anta att alla är med i Facebook men jag kommer aldrig gå med i Facebook av flera skäl, så mig och de som är som jag skulle en person som är som du aldrig nå.

Vi är alla med i sociala sammanhang men jag kan inte gå förbi att så många frivilligt exponerar sig som man gör via Facebook som ju faktiskt helt oblygt ägnar sig åt att kartlägga alla som deltar där. Jag brukar tänka ibland att det är konstigt att folk accepterar en aktör som Facebook som bygger sociogram bakom gardinen utifrån aktiviteterna folk ägnar sig åt där. De må ha gott uppsåt för att hjälpa folk i sitt nätverkande men man gör det ju också mer själviskt för att träffa rätt med sin reklam och vara en attraktiv reklamkanal för företagen.

Tänk om en stat skulle ägna sig åt detta öppet i den omfattning som faktiskt sker på Facebook. Tack vare Facebook så slipper man det, för Facebook gör ju det jobbet indirekt även åt totalitära stater och hade Stalin och Hitler levat idag så skulle de blivit både gröna av avund och samtidigt helt till sig i trasorna och skämts som hundar när de jämfört sina brutala, ineffektiva och taffliga verksamheter med detta. --- och det bästa till sist: De skulle aldrig trott sina ögon när de insett att folk deltagit i detta helt frivilligt.

Facebook hjälper både vår polis och andra från mindre nogräknade regimer som tack för att de får verka i frid i dessa länder. Är det en win-win för alla? ... eller bara för vissa?
I Kina så är Facebook censurerat. När jag var där så var mycket av våra normala sociala tjänster begränsade i åtkomst, eller helt spärrade. Samma sak med kartmaterial.

Där vill de att man skall använda sociala tjänster och kart/positioneringstjänster som står under antingen statens eller partiets kontroll eller inflytande.
 

iSolen.se

Guest
Är ju totalt ointressant - tror inte heller Facebook ger ut uppgifter hur som helst till vem som helst. Dessutom är risken att hackas ett större hot.
...
Jag tror den största risken för dataläcka är att någon amerikansk myndighet kliver in på google/facebooks kontor med någon fet fullmakt och vill veta allt om "x". Och då lär alla "x"s kontakter slinka med på köpet.
 

martinot

Aktiv medlem
Men vad jag kan se så är det få som är särskilt oroade idag. Vi skrotade t.o.m. hela försvaret och civilförsvaret på några få år för vi hade ju ändå inte haft krig på över 200 år heller. Vi hade tydligen fyra haubitsar kvar när DN gjorde en inventering sist (det var väl några man glömt skicka till balterna) och vi kunde med möda ställa 5000 soldater på benen inom en månad enligt samma DN. (När ryssarna angrep Berlin vid slutstriderna hade ryssarna 9000 artilleripjäser (enligt historikern Antony Beevor) och de stod så tätt som på var fjärde meter eller 270 stycken per kilometer på en del ställen. En god del av dessa var mobila raketramper med en enorm eldkraft. Vi hade 4 kvarglömda haubitsar totalt. Så vi svenskar tror uppenbarligen att vi är Guds eget utvalda folk som ingenting kommer att hända - någonsin.)
Jo, det är skrämmande hur snabbt naiva politiker kan sälja ut och montera ner försvarssystem, som kommer ta lång tid att bygga upp och få på plats igen. Historien har visat flera gånger att det kan växla snabbt mellan fred till krig, och vice versa.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja du får kalla det vad du vill och ta dina billiga poäng men kom tillbaka när du själv blir drabbad. I Sverige kan vi kosta på oss att ha den inställningen idag men vi som växte upp under kalla kriget vet att saker kan ha en helt annan gång en den vi har idag. Facebook är verkligen ingen småhandlare i sammanhanget och de dealar de har med totalitära regimer för att få verka i de länderna har du och jag ingen aning om när det gäller detaljerna även om en del läckt ut under senare år. Deras sociogram är en realitet inget hjärnspöke och hur de används är helt avhängigt det politiska läget i varje land de verkar i och förhandlar om med regimerna. Allt är en förhandlingsfråga.

Min far var stalinist till sin död och jag kommer mycket väl ihåg att min mamma sade till mig vid ett tillfälle inför ett val att "vi är kommunister men det är inte så populärt att vara kommunist, så det är bäst att säga att vi inte är det eller inte prata om det." Idag är det få som ser kommunismen som ett allvarligt hot eller ens en politisk kraft att räkna med men innan muren föll så höll SÄPO bättre koll på dem än de gör med islamisterna idag, bara för att ta ett exempel som folk kan relatera till idag i bästa fall.
Jo, Mark Zuckerberg har ju länge försökt att uppvakta den kinesiska regimen, och fraternisera med partieliten. Tom. han giftermål har vissa misstänkt är ett politiskt sätt att brygga makten och dialogen dit.

Det sagt så var ju stalinister och kommunistiska länder ett stort hot mot demokratin och friheten under kalla kriget, så det var ju verklighet för de som hamnade i dess klor och fängslades för sina åsikter. Knappast något trivialt hot att förringa på något sätt.

Idag så kan vi även se de historiska arvtagarna till den kommunistiska partieliten och dess organ (KGB, etc.) i Putin och många av Rysslands maktelit.

Även Kina har fått en betydande makt, och även om de delvis infört marknadsekonomi i landet, så har partiet och dess elit av kommunister fortsatt behålla kontrollen över landet, och snarare ökat inflytande och aggressivitet mot omvärlden.

Jag personligen ser att vi har tre stora säkerhetspolitiska hot; och det är just militant islamism, Putin/Ryssland och KIna.

Nordkorea kanske är extremast och väsnas mest, men är inte alls så stort praktiskt reellt hot för oss i västvärlden jämfört med ovan tre stora säkerhetshot.
 

martinot

Aktiv medlem
Sen är jag tämligen övertygad om att Google vet betydligt mer om dig än just Facebook....
Jo, helt klart för mig som använder alla Googles tjänster för all min mail, kontakter och kalender, etc. Men kombinerat och kompletterat med Facebook, och även Microsofts och Apples tjänster, så vet de nog kombinerat precis allt om mig.
 

PMD

Aktiv medlem
Det beror på hur mycket man kan lita på den som driver VPN-tjänsten. Om den inte sparar några data om kunderna så har man stor chans att hålla sig anonym (men det kräver också att man själv vet vad man gör på nätet).

Det kan förstås vara svårt att driva en kommersiell VPN-tjänst utan att lagra data om sina kunder :)

Jag dock tänka mig en affärsmodell som gör att man har ett kundregister som inte går att använda för att spåra datatrafik.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det beror på hur mycket man kan lita på den som driver VPN-tjänsten.
Du har onekligen en poäng där.
Det kan förstås vara svårt att driva en kommersiell VPN-tjänst utan att lagra data om sina kunder :)
Som sagt...
Jag dock tänka mig en affärsmodell som gör att man har ett kundregister som inte går att använda för att spåra datatrafik.
Hm, hur skulle ett sådant de ut ? Som Integrity ?
 
ANNONS