Annons

Tips om inköpsställen för analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

Olof R

Aktiv medlem
Tänkte tipsa om ett ställe där jag brukar se gamla kameror och objektiv till salu. Det är Andra Varvet i Högdalens centrum. Att det emellanåt finns fotoprylar i second hand butiker har nog många av oss sett. Men detta är nog en av de där jag mest regelbundet ser intressanta prylar. Var t.ex där idag och då hade de Canon och Mamiya med fast optik för 135film, Agfa och Voigtländer för 120film med fast optik, Systemkameror för 135film från Minolta, Pentax och Topcom. Samt ett antal objektiv till Minolta m.m. Jag pratade en del med en av de som arbetar där och han berättade att de till och med fick in Hasselblad -grejor för inte så länge sedan. Men de såldes mycket fort... Det mesta av grejorna de sålde såg fina ut men det är förstås inte någon garanti för att de fungerar bra.

Är det någon annan som har tips om något, kanske lite oväntat ställe, där man kan fynda roliga gamla kameror och objektiv?
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Tänkte tipsa om ett ställe där jag brukar se gamla kameror och objektiv till salu. Det är Andra Varvet i Högdalens centrum. Att det emellanåt finns fotoprylar i second hand butiker har nog många av oss sett. Men detta är nog en av de där jag mest regelbundet ser intressanta prylar. /…/

Är det någon annan som har tips om något, kanske lite oväntat ställe, där man kan fynda roliga gamla kameror och objektiv?
Trevligt med såna tips, annars brukar analogmänniskor hålla på de bästa vattenhålen.
Som f.d. Stockholmare skulle jag tipsa om att ta pendeltåget söderut och spana in loppisarna längs linjen mot Nynäshamn. I Nynäshamn finns Bingeting och Bryggan (har troligen bytt namn nu) samt ett par andra Second Hand-butiker där jag gjorde många klipp back in the days. Bland annat en Contax T2 för 10 kr (!).

Skulle gissa att det även finns ställen i Västerhaninge och Handen.

Numera är jag smålänning och njuter av det stora utbudet välsorterade Second Hand-butiker i regionen, här man verkligen kan fynda. Erikshjälpen är ett bra tips, finns i många småländska städer.
 
ANNONS