Annons

Snygg väska som rymmer både stora kamera och liten dator?

Produkter
(logga in för att koppla)

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Problemen jag upplever när jag söker efter en ny väska är att alla moderna väskor är så fula.
Antingen så ser dom sportiga eller moderna ut, jag vill ha en neutral axelremsväska som har fack invändigt för DSLR och Laptop.

Som exempel på hur jag tycker att en snygg väska ska se ut: Har exakt en sån nu men den är tyvärr aldeles för liten för att använda som kameraväska. Den rymmer min 12" dator och en Kompaktkamera men inte någon DSLR.

https://i.ytimg.com/vi/PMZUTmd2ZpQ/maxresdefault.jpg


Så en axelremsväska som liknar min nuvarande men med invändiga fack som rymmer en 12" dator, DSLR och typ ett 70-200. Finns det?
 

Bilagor

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Kolla in Billinghams sortiment.
Deras "Hadley Pro Camera Bag" ser ut att vara stor nog för mina behov :)
Har du en själv?
Tycker att dessa spännen ser ganska konstiga ut dock.
Nederdelen av spännet är samma som på min väska en klassisk modell men upptill ser det ut som att det sitter fast med en tryckknappsliknande modell vilket skulle göra den undre delen helt meningslös.
Om man kan lossa spännet upptill så finns ju ingen anledning att ha ett öppningsbart spänne nertill också.

Ogillar skarpt när tillverkare lägger krut på design som inte förbättrar utan bara förändrar ett utseende.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Snygg!
Lyckas inte lista ut hur locket stängs, vet du det? Jag kan varken se spännen tryckknappar eller kardborre.
Det ser nästan ut som att locket är menat att bara hänga och inte sättas fast.
Sannolikt tryckkknappar, NG brukar inte ha kardborre till sådan, men exakt hur får du väl söka på några videoklipp eller bilder. Jag hade en äldre modell (2475 tror jag), men den här verkar ha någon annan variant för på den hängde ena halvan av tryckknapparna i nederkant på locket.

Vad är det för 70-200 du tänker stoppa i? Min egen erfarenhet är att det går med nöd och näppe med den sortens väskor med ett monterat 70-200/4 e dyl (utan/bakvänt motljusskydd) om man tänker ha kameran stående (objektivet nedåt, kameran upptill i väskan). På tvären blir det väl mer utrymme, men det har jag inte prövat eftersom det blir väldigt ineffektivt om man vill ha med något ytterligare. Alternativt om man inte har objektivet monterat då förstås.
 

ztenlund

Aktiv medlem

j3n5

Aktiv medlem
Deras "Hadley Pro Camera Bag" ser ut att vara stor nog för mina behov :)
Har du en själv?
Tycker att dessa spännen ser ganska konstiga ut dock.
Nederdelen av spännet är samma som på min väska en klassisk modell men upptill ser det ut som att det sitter fast med en tryckknappsliknande modell vilket skulle göra den undre delen helt meningslös.
Om man kan lossa spännet upptill så finns ju ingen anledning att ha ett öppningsbart spänne nertill också.

Ogillar skarpt när tillverkare lägger krut på design som inte förbättrar utan bara förändrar ett utseende.
Det är inte tryckknappar, det är läderremmar på metallpins. Spännet använder du för att öka packvolym eller komprimera väskan.

Den här snubben har gjort en hel del fina reviews kring Billingham;
http://findingrange.com/other-reviews/
 

PMD

Aktiv medlem
Billingham och Case Logic

Nej. Jag var på vippen att köpa en för några år sen, men kom till sans och insåg att ryggsäck är mycket mer bekvämt om man ska bära tungt. En axelremsväska passar mig bra på resor då jag använder m4/3-utrustning som inte väger så mycket.

Jag har en axelremsväska som du kanske skulle gilla, en Case Logic Reflexion (den finns i olika storlekar, men jag är osäker på om den största räcker till för dig). Jag köpte min på Mediamarkt för 4-5 år sen. En mycket stor fördel med den väskan är att axelremmens infästning sitter snett så att den sitter mycket bekvämt över bålen om man har remmen över motstående axel mot den sida man har väskan.
 

Sabud

Aktiv medlem
Fel modell, så där såg det ut på den jag hade, men det verkar inte vara riktigt samma lösning på den som är aktuell i tråden. Dock är den länkade inte likadan som den jag hade heller, för min hade fastsydd axelrem.

Tillägg:
Det är nog den här varianten utifrån Cyberphotos bilder:
https://youtu.be/8_ch6v55iHI?t=1m8s
(Varning för hög bakgrundsmusik utfärdas.)
Jo jag ser det nu.
Men locklåsning med tryckknapp är det nog på samtliga här visade varianter;)
Bäst är nog att titta på väskan innan köp eller om det inte går se till att man har returrätt.

/Stephan
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jo jag ser det nu.
Men locklåsning med tryckknapp är det nog på samtliga här visade varianter;)
Bäst är nog att titta på väskan innan köp eller om det inte går se till att man har returrätt.

/Stephan
Ja, men det är också det enda som är gemensamt. Att trä igenom en ögla på insidan av locket är något helt annat än att ha tryckknappen lätt tillgänglig på utsidan. De två knapparna som syns på den bilden du länkade till är bara två olika beroende på hur full väskan är.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Det är inte tryckknappar, det är läderremmar på metallpins. Spännet använder du för att öka packvolym eller komprimera väskan.

Den här snubben har gjort en hel del fina reviews kring Billingham;
http://findingrange.com/other-reviews/

Synd, hade det varit klassiska remmar som på min vanliga väska (bild i första inlägget) hade den varit nära perfekt :)

Men sådana där snabblösningar är inget för mig tyvärr.
 

PutteMacGuff

Aktiv medlem
Sannolikt tryckkknappar, NG brukar inte ha kardborre till sådan, men exakt hur får du väl söka på några videoklipp eller bilder. Jag hade en äldre modell (2475 tror jag), men den här verkar ha någon annan variant för på den hängde ena halvan av tryckknapparna i nederkant på locket.

Vad är det för 70-200 du tänker stoppa i? Min egen erfarenhet är att det går med nöd och näppe med den sortens väskor med ett monterat 70-200/4 e dyl (utan/bakvänt motljusskydd) om man tänker ha kameran stående (objektivet nedåt, kameran upptill i väskan). På tvären blir det väl mer utrymme, men det har jag inte prövat eftersom det blir väldigt ineffektivt om man vill ha med något ytterligare. Alternativt om man inte har objektivet monterat då förstås.
Nä kardborre är nästan lika hemskt som när man sätter fejkspännen på en väska bara för att den ska ser mer genuin ut. :p

Mitt 70-200 är Sigma 2.8, men det är ju inte omöjligt att det blir en Nikonvariant i framtiden :p
 

j3n5

Aktiv medlem
Synd, hade det varit klassiska remmar som på min vanliga väska (bild i första inlägget) hade den varit nära perfekt :)

Men sådana där snabblösningar är inget för mig tyvärr.
Inte för att jag vill bråka med dig men jag tror du skulle bli förvånad över hur bra Billinghams spännen fungerar. Jag har gått igenom flertalet väskor där Domke länge var favoriten men Billingham lirar i en högre liga enligt mig.
 

befl

Aktiv medlem
Domke

Själv kan jag rekommendera Domke F1-X. Tyvärr är det bara möjligt att skicka efter den, men enligt mig både snygg och rymlig.
 

filip71

Aktiv medlem
National Geographic må vara snygga och jag hade en sådan men jag blev helt galen på den så jag sålde den till slut till en sjöman som bara älskade modellen (?!?!) så han visste vad han köpte. Grejerna ligger ganska oskyddade inuti eftersom inredningen är mindre än minimum och går inte att ändra, remmarna för att öppna och stänga locket kräver nästan tre händer, bärremmen är obekväm, den har inga fötter och är inte vattentät så den suger upp skit och vatten som en svamp när man ställer den på marken, och det värsta var att den inte kunde stå av sig själv - trillade hela tiden när man ställde den på marken. Här har form gått helt från funktion vilket är synd för jag ville verkligen gilla den. Jag sydde om och till en del på den för att få den stabilare och säkrare men lock-bataljerna fick mig att ge upp. Funktionellt funkar en plastkasse från ICA lika bra.

https://www.fotosidan.se/prylar/axelvaskor/national-geographic-ng-2475-medium-shoulder_14182

Mitt råd i sammanhanget är att titta och känna på väskor på riktigt.
 
ANNONS